compressor

• sjef

Weet er iemand wat de eventuele nadelen zijn van het inzetten van een hoog bereik compressor (airco) als mbp -10

en 35 graden condenseren ipv 50?. Natuurlijk is het wel de bedoeling om ongeveer dezelfde druk verhoudingen te handhaven.

groet Sjef

• terpstra

een HB compressor zal normaal gesproken rond de 0-4grC verd.temp. werken.

volgens mij ook rond de +40-+45 condensatie. ik weet niet hoe verhoudings gewijs -10 en +35 zal zijn maar volgens mij geeft dit geen probleem.

Waar je wel om moet denken bij een de airco compressor en toepassing van een expansie ventiel, dat de zuig en de persdruk eerst weer gelijk komen (bij een 230V mach.) alvorens deze weer starten mag.

We hebben in het verleden wel eens op die manier een paar gemonteerd en het werkt gewoon goed en lekker stil.

Wel als je een LB compressor voor MB zou gaan gebruiken (op zelfde gassoort)

• sjef

Het is een 380 scroll van copeland ZR61KSE en Tandem configuratie. Ik wil van 407 naar 404.

• terpstra

Bij 407 verdamper druk(abs) 4.4bar /-1grC condens 16bar / +42grC

Bij 404 verdamper druk(abs) 4.4bar / -10grC condens 16bar / +35grC

Als ik dit zo bekijk lijkt het wel gunstig. (grofweg op schuifliniaal gekeken)

• henvdk

Dag Sjef,

Let op met de PED.

Mijn ervaring is dat meestal condensor of tank niet voldoen aan de druk van 507 of 404.

404 kan net met 25 bar maar 507 weer niet.

Doordat je drukken wijzigen moet je opnieuw Ped-en anders wordt de installatie illegaal.

Advies is dus , overleg met je PED-auditer .

Dat kan of je nu wel of niet gecertificeerd bent.

gr. hen

• sjef

Hallo Hen, de drukken gaan juist omlaag. De installatie is uitgelegd op 50 graden condenseren op 407, dit scheelt nagenoeg niets met 404. Het vloeistof vat zal sowieso moeten wijzigen als deze er al in zit, omdat het te klein is, de compressor valt

in cat1 volgens Copeland. Maar Het is een Tandem schakeling origineel van Copeland en dan valt het weer in Cat2 Volgens

Copeland. MTW 29,5 bar los en samen 32 bar. Maar ik moet de boel nog nader inspecteren Heb alleen nog naar de

compressors gekeken.

• terpstra

cat. afhankelijk van tankinhoud/tankdiameter x werkdruk.

om bepaalde regels te omzijlen past men ook wel eens twee kleinere tanks toe.

• terpstra

correctie: werkdruk moet zijn ontwerpdruk

• henvdk

Sjef,

Volgens NEN-EN378 tabel 2 blad 19 is de minimale ontwerptemperatuur aan de perszijde 55 of 59 of 63 of 67 graden.

Voor 404 is dat bij 55 gr. 25 bar en voor 407 is dat 23,5 Bar liquide

Dus 404= afblazen op 25 bar en afpersen op 25x1,1 en pressostaat uit op 25x 0,9 bar

Categorie = grootste vat x 25 en dan > 200=cat 2 en > 1000 = cat 3

Alle persdrukcomponenten moeten hieraan voldoen.

Als je heetgas ontdooit …. dan ook je verdampers.

Voldoet hij NIET aan de PED dan voldoet de installatie niet aan de wet en ben je strafbaar ,maar wat gevaarlijker is

voor je bedrijf is, dat een rechter bij ongevallen niet verder kijkt maar constateert dat de installatie niet voldoet aan de wet en z'n oordeel snel klaar heeft.

Uit zeer betrouwbare bron weet ik dat dat sommigen al heel veel heeft gekost om het achteraf helemaal over te doen.

(dat waren geen kleine firma's en meer dan 100 installaties)

Je mag lager afblazen en afschakelen in overleg met je auditer ,maar uit ervaring weet ik dat het problemen geeft bij heel hete dagen.

Ombouw naar 134 a met een nieuwe compressor is voor de hand liggender.

gr./ hen

• sjef

Heb vanochtend even de machine nagekeken op het type plaatje staat max operating pressure 30,9kpa dus dit is ruim voldoende, als ik op 134a over zou gaan dan moet ik teveel capaciteit inleveren. De verplaatsing per comp is maar 14,4m3

terwijl de machine is uitgelegd 25kw op 407. Bedank voor de tips

mvg Sjef