Selectie AKV kleppen met R134a

  • Ad

    Wij passen regelmatig AKV ventielen van Danfoss toe met R404, maar vorig jaar een klus gedaan met R134a. In principe werkt alles goed alleen de klepstand ging niet verder open dan zo’n 35% in de zomer en de hele winter 10-15%. Nu hebben we de doorlaten geheel tegen de adviezen in verkleind en nu regelen de kleppen tussen de 20-60%. Naar mijn idee veel beter omdat je een groter regelbereik hebt. Nu hebben we weer een project waar we AKV 15-1 kleppen gaan toepassen volgens de selectie tabellen. Echter als de klep weer niet ver genoeg open gaat kunnen we geen kleinere doorlaten meer toepassen. Passen we gelijk de AKV-10-7 toe, en de gevraagde capaciteit wordt niet gehaald hebben we een probleem. Qua aanleg is het veel aantrekkelijker om de AKV 10 toe te passen ipv AKV 15.

    Voor de volledigheid we gaan Helpman verdampers THOR-F 136-7-G1 toepassen bij een luchttemperatuur van -2 en een verdampingstemperatuur van -8 tot -10.

    Heeft iemand dezelfde ervaring met de AKV selectie op R134a.

  • sjef

    neem contact op met danfoss, stuur ze een mailtje met je kwestie, en ze bellen je de volgende dag op.

    succes

  • ad

    Dat heb ik al gedaan maar dit loopt nog. Ik was eigenlijk benieuwd of iemand dezelfde ervaring heeft.

  • sjef

    max opening is naar mijn weten gewoon een instelling in het parameter menu, minimale niet Wat je na kunt kijken is de

    instelling voor de thermostaat, staat deze modulerend dan zal de klep korte tijd en meer openingen hebben. Heb je gewoon

    de aan uit stand instelling dan zal de klep langer tijd open staan maar minder frequent. De laatste instelling is wat eigenlijk

    in jou beschreven situatie past

  • Ad

    Deze kleppen worden aangestuurd door een plc regeling. Deze regeling gaat uit van een cyclus tijd van 6 seconden, en afhankelijk wat de regeling voor openingspercentage berekend wordt de klep aangestuurd. Danfoss houdt normaal gesproken ook 6 seconden aan als cyclustijd. ik heb de cyclus al langer gezet, maar daar wordt de verdamperdruk niet stabieler van, en de vulling van de koeler dus ook niet. De PLC rekent met het aansturen per 0,1 sec. Dus 6 seconden komt overeen met 60 standen van de klep. Als er dus berekend wordt dat de klep 10% open moet komt dit overeen met een aansturing van 0,6 seconden. Als de plc dan 0,7 seconden gaat berekenen en aansturen betekent dit, dat de klep 0,1 sec meer koudemiddel gaat doorlaten en dat de koeler in één klap 16,7% meer capaciteit moet leveren. Dit komt een stabiele regeling niet ten goede, als je probeert om met z'n klein mogelijke oververhitting te werken.

    Staat de klep bijv. 50% open, wat overeenkomt met 3 seconden en er komt 0,1 sec bij dan betekend dit 1,67% meer capaciteit. Je ziet dan gaat het een heel stuk rustiger, en dit hebben we nu bereikt door er een kleinere doorlaat in te zetten. Ook mijn metingen druk en temperatuur zijn gecontroleerd en kloppen. De zuigdruk wordt geregeld door een compressor met frequentie regeling welke regelt op de drukopnemer welke in de nabij heid van de verdampers zit, zodat de gewenste druk bij de verdampers ook is wat je wil hebben. Verder is het een gewone aan-uit regeling en niet modulerend.

  • sjef

    Als je de druk veranderingen wilt tegen gaan, dan zou ik een modulerend ventiel nemen ipv open dicht dan heb je dit euvel

    niet. Wat is trouwens de cyclus tijd van je plc? Kan deze snel genoeg reageren?.

    Als je een modulerend ventiel neemt moet je wel de gassnelheid in de gaten houden ivm je olie retour. Bij een open dicht

    model heb je door de plotselinge volle gasstroom een betere olie retour.

    succes

  • Ad

    Druk veranderingen in het systeem of in de regeling is helemaal het probleem niet. Het probleem is dat ik een AKV klep selecteert die veel te groot is voor de koeler waardoor de klep niet zo ver opengaat. Dat ik dit oplos door een kleinere doorlaat te nemen. Echter nu moet ik volgens de tabellen een AKV 15-1 nemen alleen ben ik bang dat de klep weer te groot is, en omdat er geen kleinere doorlaat bestaat moet ik nu al voordat het aangelegd wordt kiezen voor een AKV 10-7. Echter als deze te klein blijkt te zijn bestaat er geen doorlaat 8. Dan is mijn probleem nog groter omdat ik dan de hele klep met leidingwerk moet vervangen, en dat 20x. Dit komt omdat er geen overlap in de tabellen is tussen de AKV 10-7 en de AKV 15-1. Je kan inderdaad ook voor modulerende ventielen kiezen echter hangt daar wel een prijskaartje aan.

  • sjef

    Hoe groot is het drukverschil over het ventiel? kun je deze laten zakken? In de tabellen

    staan ze bij een bepaald druk to en tc. Het gat is idd ongeveer 7kw, als je je comp toch

    op freq regelaar hebt dan hoeft het geen probleem te geven denk ik zo. Je hebt een kleinere

    doorlaat genomen vertelde je. Is het aftoeren van de comp geen optie?

  • henvdk

    Het wijzigen van te toerental moet buiten de tijd liggen van je overhittingsregeling.

    Mijn ervaring is dat iets besturen wat 2 dingen tegelijk beinvloedt en die twee weer mekaar

    een heel lastige regeling is.

    Dus NIET modulerend aftoeren ,maar royale drukverschillen nemen.

    succes.

  • NVDV

    Beste Ad,

    Wij hebben ook weleens moeten stoeien met de AKV ventielen.

    Probleem bij ons lag aan AKV ventiel voor een vriescel. Ventiel wilde maar niet genoeg koelmiddel inspuiten, waardoor de vriescompressor geregeld stond te schakelen tussen vollast en deellast. Allerlei theorien verzonnen en geprobeerd maar met weinig had resultaat. (Was voor ons een nieuw soort installatie met extra onderkoeling in de vloeistofleiding v/d vries) Uiteindelijk terug naar de basics en alles om te beginnen maar eens zeer nauwkeurig gecalibreerd (drukvoeler en temperatuurbvoelers). Ik weet dit moet je altijd doen, maar wordt o zo makkelijk overgeslagen ( in ieder geval bij ons weleens)

    Nu bleek dat de drukopnemer een “afwijking” van zo'n 0,4 bar teveel had, waardoor de regeling veel te weinig koelmiddel inspoot. 0,4 bar bij R404A bij een zuig van -30 graden geeft een fiks verschil. Dit hersteld en de installatie liep als een zonnetje.

    Bij R134A zit je bij -10 graden ook op zo'n 1 bar. Dus hier komen kleine fouten in druk dus ook kritischer in vergelijking met R404A bij zuig van -10 graden.

    Maar mischien hebben jullie wel netjes gecalibreerd, zoals het hoort ! Of misschien kun je er wat mee.

    Gr Nico