6 of 19% BTW

• terpstra

mogen wij eigenlijk 6% BTW rekenen over arbeids uren?

• sjef

volgens mij was dit een actie van de regering om de crisis uit te komen, het was bedoeld

voor particulieren. Maar of dit nog steeds zo is?????

• terpstra

Volgens mij was dat voor de bouwwereld bedoeld. renovatie van woningen en dergelijke.

Wij hebben pas een waterstage unit geplaatst bij mensen. (warm tapwater en t.b.v. cv) Dat is echter in opdracht van loodgieter inst. bedrijf gegaan. Dus die kreeg van ons de rekening. Nou vroegen ze om de uren apart op te geven (we hadden een offerte uitgebracht) en dan op 6 %. Volgens mij vallen wij niet onder die 6% BTW tarief en ten tweede de factuur gaat van het ene naar het andere bedrijf, en volgens mij kan het dan ook niet.

Waarschijnlijk kunnen zij dat dan wel doen naar de particuliere eindverbruiker toe.

• Rob

Volgens mij betreft de regeling verbouw of renovatie voor particulieren en is geldig tot 1 Juli 2011 (oplevering). In de kamer wordt nu overwogen om deze regeling te verlengen. De regeling is niet van toepassing op nieuwbouw en bedrijven onderling. Zowiezo maakt het voor bedrijven niet uit, de BTW die je ontvangt draag je toch af.

Rob

• Peter R

Terpstra,

Als je als onderaannemer werkt moet je een splitsing maken tussen materaal en uren, van de uren maak je een bedrag over van ongeveer 40% naar zijn G-rekening en 60% naar de gewone rekening (als je een erkende aannemer hebt staat dat altijd op de faktuur) op de faktuur vermeld je, “BTW verlegd i.v.m. keten aansprakelijkheid”. en je betaald GEEN BTW, op jou BTW formulier staat er ook een vak “BTW verlegd” en daar vul jet verlegde BTW bedrag in, als de aannemer naar de klote gaat dan komt de belasting alsnog bij jou de BTW innen ook al heb je dit aan die aannemer betaald.

Wat de 6 % regeling betreft dat geld alleen voor renovatie van woningen ouder dan twee jaar en alleen op het arbeidsloon dus niet voor ons.

peter r

• sjef

Peter is die G rekening niet juist ten nadele van de aannemer? Als jij bv een belastingschuld

hebt en jij hebt geld tegoed van de aannemer, dan wordt van die rekening direct dat bedrag

afgeschreven naar de belasting.