condensor ac

• sjef

waarom heeft een ac condensor verschillende aftakkingen die naar het capillair of tev leiden met of zonder verwarmings optie?

• terpstra

om een betere verdeling (gelijkmatig) te verkrijgen? zoiets als een spinnekop op een verdamper?

• sjef

ja om te verdampen begrijp ik het wel, maar condenseren??? je hebt bovenin gas en onderin vloeistof

• P.Ouwendijk

Hallo Sjef,

Ik denk dat het zo is dat de condensor standaard voor een warmtepomp is hoeven ze maar een model te maken.

Unit werden op een gegeven moment ook standaard als wamte-

pomp geleverd. kost weinig meer en minder voorraad.

Groet

Piet

• sjef

zou kunnen, maar het mooie is het loopt vanaf de aftakkingen naar een spinnekop capillair of tev en daarna naar de verdamper en niet andersom.Of ik het niet goed gezien

groet sjef

• P.Ouwendijk

Hallo Sjef,

De condensor is bij een wat grotere unit verdeelt in secties via een persgasheader die bv een condensor opdeelt in 10 secties.

Dit omdat als je een condensor uit een lange pijp maakt deze teveel weerstand heeft.

aan het einde van de condensor komen deze uit in een spinnekop. dat is ook de enige fatsoenlijke manier om ze te koppelen anders zou je ze in een dikke pijp moeten stoppen en volsolderen is niet zo mooi.

Als het een warmtepomp is stroomt de vloeistof uit die leidingen via een terugslagklep naar je ventiel van de verdamper.

Dat klopt ( terugslagklep zit soms wel eens in een pijp gerold zie je 2 ringen in de leiding en daar zit de klep tussen die bij de

warmtepompfuntie dicht wordt gedrukt door de vloeistof die nu door een ventiel ingespoten wordt in de condensor via die

spinnekop en dan heb je gelijk weer een mooie vloeistofverdeling.)

Groet

Piet

• sjef

ik dank u vriendelijk voor deze info, het verklaart een hoop:)