startcondensator

• Peter R

jp,

het belangrijkste bij een start condensator voor een compressor (plaat condensator) is de RC tijd (de spoel de (schijnbare weerstand) en de condensator) maar dit gaat erg ver zeker als je geen lektronica opleiding hebt gehad hier is van toepassing de (stroom en spannings) wetten van Kirchof

sjef met een analoge universeel meter kan je zien of de condensator oplaad maar dat is ook het enige.

peter

• Peter R

sjef

berekening RC tijd de formule t= -R.C.ln ((Ub-Uc)/Ub)

Ub= spanning, Uc= condensator spanning, t= de laadijd, R= de weerstand in Ohm, C= de capp. in Farad

de condensator wordt bijna altijd voor 63% geladen. de eenvoudige berekening is t= R.C

Dit geld alleen voor gelijkspanning voor wissel spanning moet je rekening houden met fase verschuiving en voorijlen van C

peter

• sjef

juist em, en uit deze formule (laatste) kun je dus uithalen waar Piet naar vroeg

• sjef

Peter ik ben zelf elektrotechnieker niv 4, heb deze formule nog nooit gezien, de weerstand van een condensator wordt

altijd aangeduid met XC en die fase verschuiving wordt enerzijds veroorzaakt door de spoel en anderzijds door de

condensator. Met gelijkspanning bv een batterij kun je de condensator laden tot gelijk aan de hoogte van de spanning

van het batterij.

• j.p.

Beste Peter R.; lk kan mij wel enigzins in dat CR. gebeuren van jouw vinden

De wetten van kirchoff ; ja die schijnen zoiets als de stroomverdeling bij,

knooppubten te behandelen.

geen elektronika opleiding gehad zij je; nou ja die is i.d.d. wel wat oud.

nerg; vev. ect.

Oh ja ( by the way) je had het in het verleden over een zekere persoon J.H.

Deze schijnt schijnt ;als ik het goed gelezen heb; voor een baan met wat,

hogere allure naar brussel te zijn verkast

Oh ja ik heb ook ergens gelezen ; dat hij een tijdje geleden voor een of andere

verdienste met een lintje is verheven!

gegroet j.p.

• Peter R

jp,

mijn elektronica opleingen zijn ook al meer dan 40 jaar geleden maar ik ben er zijdelings toch mee bezig ook vanwege mijn zoon die is pas 25 jaar en zit nu op zijn 4e conservatorium (3 afgemaakt) wij zijn altijd bezig met geluidsberekeningen en digitale en analoge schakelingen de condensatoren zoals in de koeltechniek gebruikt worden hebben een tolerantie van + en - 20% dus 60 mf kan ook 50 mf zijn of 75 mf, die mijn zoon en ik gebruiken zijn iets naukeuriger nl. 0.01% bij een temp van -100°C tot +150°C een c van 100 pf kost 27.00 euro er zijn ook goedkoperen met een tolerantie van 1%

http://www.specmail.nl/onderdelen/caps.htm

ik wil hiermee zeggen dat het elektra gedeelte in de koeltechniek nog steeds kinderspel is

peter

• paul deelen

maakt eigenlijk geen verschil, behalve dan dat de maximale spanning anders is. maar dat merk jij niet.

weerstand is inderdaad hoog (zo hoort het ook)

de nieuwere zullen wel hoger zijn bijv 400 volt, om toch iets meer zekerheid te hebben.

zeker als je er een freqomvormer tussen gaat zetten beter een iets hogere max spanning.

• j.p.

mogelijk belangrijke info elekro-meettechniek

http://meettechniek.info

j.p.

• P.Ouwendijk

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Wel een beetje ingewikkeld omdat ik niet zo heel erg ( wel behoorlijk hoor ) onderlegd ben in de electro.

Als ik het goed begrijp komt het op de formule van 1.41 x de spanning neer.

Groet

Piet

• sjef

Nee Piet, kijk naar de spanning en de farads dit gegeven bepaald het capaciteit. Maar beter

laat je dit varen, ik ben elektricien maar heb nog nooit in de praktijk een condensator

hoeven te berekenen. basis uitleg

Verder is het zo (prik me er niet op vast), als je een condensator op een motor wilt aansluiten

dan moet je rekenen met ongeveer 80 uF per kilowat motor vermogen