frascold

• sjef

weet er iemand toevallig welke leverancier frascold op voorraad heeft? Mijn Leverancier heeft een levertijd van 3 weken

voor dit merk

• Peter R

coolmark, frigotechnik, centercon

• sjef

dank u

• sjef

Er staat een Frascold compressor bij een klant van mij deze draait nu al meer dan week zonder olie. Hoe lang kan zo

iets het nu volhouden? Tevens wel beveiligd met kriwan module. Ik heb de olie toevoer afgesloten omdat de compressor

meer olie verpompt dan koudemiddel. De klant zegt vervangen op het moment van sterven.

• henvdk

Hoi sjef

Probeer eens;

Sluit je pers en zuigkraan af naar de installatie toe

Leg een kortsluitslang met een duidelijk kijkglas tussen pers en zuig van de compressor.

en ga draaien.

Zie je geen abnormale olieuitwerp in je kijkglas en blijft je oliepeil rustig, dan is je compressor in orde.

Vermoedelijk komt er dan bij koelbedrijf vloeibaar koudemiddel terug uit de installatie en die is boven de NUL graden

waardoor jij niet ziet dat hij “door” komt.

(soms is vloeistofleiding in de vloeistofafscheider lek ,maar dan wel heel soms)

Je moet wat onderzoeken ,want anders gaat je nieuwe compressor straks ook op vakantie naar de filistijnen.

succes

gr. hen

• sjef

bedankt Hen, maar deze compressor staat parallel met een andere compressor en hebben een vlotterpot olie niveau regeling

en worden gevoed vanaf een olie buffer vat. Als ik de toevoer van olie afsluit vanaf het vat, dan staat de compressor droog

binnen 15 min terwijl de andere netjes op 3/4 niveau blijft staan. Dit kwam aan het licht tijdens onderhoud de compressor

stond droog, heb de vlotterpot vervangen toen kreeg de compressor pas weer olie. Maar gooit deze gelijk weer het systeem

in, de toevoer leiding vanaf de olie afscheider wordt zeer heet. Wie weet hoelang deze compressor al zo draait, het is

wel de 2e compressor die bij springt als meer koelvraag is.

groet Sjef

• terpstra

Lijkt een beetje wat we eerder hebben gehad (niet zo lang geleden)

kleppen?

• terpstra

http://koeltechniek.startpagina.nl/prikbord/13945670/olie-problemen#msg-13945670

• sjef

waar het precies aan ligt weet ik niet maar ik zal een sectie verrichten zodra die overleden is.

Het is wel een kl**te storing, je repareert iets (olie vlotter) en dan krijg je dit euvel. Het is jammer dat er geen olie druk beveiliging op zit, dan had dit misschien voorkomen kunnen

worden.

• henvdk

OK,

De hete afvoerleiding van olie vanuit de olieafscheider wijst erop dat die olieafscheider dus continue vol zit met olie.

Je verliest via deze CONTINUE pers-carter bypass ook nog veel capaciteit.

Maar.. je kunt toch evengoed de zuigkraan en de perskraan dichtdraaien om

met een bypassslang op de 1/4"aansluitingen te draaien?

je hebt geen startontlasting die lekt ?????

Als je een lekkende klep hebt zoals collega Terpstra aanhaalt kun je dat testen door pump-down te testen in tijd

EN tijdens stilstand mag je zuigdruk niet oplopen.

Zit er een terugslagklep in de persleiding dan moet je die even overbruggen met een slang van 1/4 perskraanaansluiting naar de 1/4"

aansluiting op je vloeistoftank.

Je moet 100% zeker zijn dat het de compressor is voordat je vervangt.

succes

gr. hen