Wat moet de eindgebruiker weten van wettelijke regels voor koelinstallaties.

  • henvdk

    Goedemorgen Sjef en Peter i.z. maagdelijk R12

    Helaas zijn er nog vele installaties die niet voldoen aan de regels voor wettelijke aansprakelijkheid van de Eindgebruiker

    voor ZIJN personeel, ……. als er wat gebeurt met een drukinstallatie (en bv zonder veiligheidsventielen)

    Volgens mijn auditer die de drukinstallaties keurt vanaf de wettelijk datum in 2002 zijn er al vele installateurs op de koffie gekomen voor het ontbreken van

    de wettelijke eisen volgens de Europese richtlijn.

    Hij had het over boetes met 4 nullen en kosten van bedragen met 5 nullen. (waaronder een grote Nederlandse installateur.)

    Mijn verzekeraar voor bedrijfsaansprakelijkheid heeft het in een clausule staan . (geleverd volgens PED.)

    Dan zijn er nog vele eindgebruikers die hun installaties van categorie 3 (meer dan 40 kg 404 of 507) niet hebben laten keuren voor KVI (keuring voor in gebruikname)

    Deze laatste wet is van 2 jaar terug.

    Het is wrang als je als installateur hiervoor 3500 euro per jaar betaald voor steekproeven en vele (zelfs grote firma's) trekken zich er niets van aan.

    Gerechtigheid komt pas ,als zo vaak, als er wat gebeurt.

    Wat PED betreft (installateursverplichting) kan de eindgebruiker zijn leverancier 10 jaar aanspreken op aansprakelijkheid voor PED en CE verklaring

    en dus alsnog een keuring eisen die voor rekening is van de installateur.

    De eindgebruiker kan immers pas een “geslaagde” keuring voor in gebruikname laten doen als de installatie PED is.

    Ik heb gisteren met mijn auditer van het keuringswezen afgesproken dat wij ons daar niet meer druk om gaan maken maar er voor waken

    dat wij alleen verantwoordelijk zijn voor door ons geplaatste onderdelen .

    En we nooit zullen tekenen voor verantwoordelijkheids overname van de bestaande installatie.

    Wel zullen we de klant wijzen op het bestaan van de wettelijke regels ,omdat een rechter zulke installaties, bij calamiteiten ,heel snel

    zal bestempelen als “onwettig” . (dat zal de arbeidsinspectie dan dus wel aandragen.)

    Het minste wat ik kan doen is wijzen op onderstaande site.

    en dat bij deze dus.

    Dus Sjef,Peter en meelezers ,niet meer zo druk om maken ,gewoon doorgaan met kwaliteit leveren.

    http://www.arbeidsinspectie.nl/Images/74S562-WEB%20koelinstallaties_tcm290-263868.pdf

  • Peter R

    het is prachtig wat allemaal bedacht is maar de klant weet gewoon niets er worden geen folders of advertenties geplaatst in vakbladen waarin de regels staan omschreven helemaal niets dus de klant zoekt gewoon de goedkoopste en meestal de slechtste maar de prijs is belangrijk het één gaat niet samen met het ander en kwaliteit?? daar vragen ze niet naar dagelijks bellen ze op eerst met de klacht en daarna wat koste het en als ik het zeg dan moeten ze even overleggen en zullen snel terug bellen dus nooit meer iets gehoord ook mijn colegas niet want wij hebben in den haag en omstreken goede kontakten wij geven de slechte klanten aan elkaar door ook betalings achterstanden dan kunnen ze een ander bellen maar dan gaan we niet

  • sjef

    ze zouden ergens een prikbord moeten opstarten met de namen van de ze gasten, dat zou het wel makkelijker maken.

  • Peter R

    dat is goed ik ben voor

  • terpstra

    dat wordt dan een hele waslijst.

  • Peter R

    dan komen ook de leveranciers erbij die deze ratten van materialen voorzien want dat zijn ook de onruststokers. zie je het al voor je jij aan de balie en een rat staat naast je alleen de korting van die rat is 10 % minder