leidingwerk

• sjef

beste mensen ik heb binnenkort een klus bij een kleine buurtsuper.

Er staan een 5tal aggregaten naast elkaar op het platdak, met elk een leidingwerk eraan van ong. 10 meter.

Het is de bedoeling om deze aggregaten te vervangen voor 1 centrale aggregaat. ik wil dan ook op het dak alle leidingen

op een header aansluiten om de boel aan elkaar te koppelen, omdat dit het snelste en het minste werk is.

Maar boven al is het makkelijk om een circuit snel te isoleren van de rest, en bij deellast blijf ik een voldoende hoge

gassnelheid behouden in het leidingwerk.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

mvg Sjef

• henvdk

Is correct Sjef. Elk deel heeft z'n eigen snelheid.

Wat wordt je centrale machine?

Is het een digitale Scroll dan is er helemaal geen probleem.

Je snelheid is dan 100% of Nul.

En bij Nul snelheid kan de compressor 18 seconden draaien zonder arbeid te verrichten.

Plaats wel een eind temperatuur voeler op de persleiding en die op 105 gr. volgens copeland

maar volgens mij op 115 gr. C.

18 seconden stop is wel erg lang omdat dan je zuigleiding s'zomers te hoog oploopt.(bij warmtewisselaar in vloeistofagscheider)

en dan dus er ook een hoge eindtemperatuur komt.

succes

hen

• sjef

Bedankt Hen, het word een copeland scroll op freq regelaar. en snelheid te regelen op zuigdruk 25min en max 70Hz. Er zijn 3 machines die op het moment r22 draaien van deze machines wil ik de olie omwisselen naar poe dan een aantal dagen laten draaien alvorens aan te sluiten op de centrale.(404a)

• BMW-robbie

Je loopt het risico dat de gassnelheid in de hoofdzuigleiding bij deellast te laag wordt en dat er olie achterblijft. Als dit lang duurt omdat er steeds weer een daal afschakelt en een ander bijschakelt.

Je moet met de zuigleiding voldoende rekening houden, vooral bij stijgleidingen.

Rob

• henvdk

Je moet met de zuigleiding voldoende rekening houden, vooral bij stijgleidingen.

Ja , dat rekening ermee houden doe je dus altijd ! (zakken of dubbele stijgers waarvan de kleinste doorsnede geschikt is voor de laagste capaciteit)

Maar Sjef heeft voor de header geen centrale zuigleiding.

gr. hen

• sjef

nee dat klopt idd, na de header denk ik ongeveer 2 meter hoofd zuigleiding en deze zal horizontaal met lichte afschot

worden gemonteerd. Maar wat is nu eigenlijk een acceptabel snelheid om goede olie retour te krijgen? Ik meen dat ik ook

bij lange deellast draaiuren op deze manier verzekerd ben van een goede olie retour, zonder dat ik om de zoveel tijd

mijn comp. op moet toeren.

• henvdk

Hoi Sjef,

Normaal proberen wij boven de 8 meter /sec te blijven ,maar als je hoofdzuigleiding maar 2 meter horizontaal is en bv. 1/2 cm afschot op die 2 meter

dan is 6 meter /sec ook nog OK.

Als het eraan zit (euro's) zou je kunnen beveiligen met een Traxoil .

Ik zou wel een temprite olieafscheider nemen.

Ik weet uit ervaring bij fruitcellen ( bv. 9 cellen op 2 compressoren) dat de temprite bij deellast nog 100% teruggeeft en de AC&R minder.

Dat komt door de dalende gassnelheid aan de perszijde .

De temprite scheidt beter af doordat hij met draadzeven werkt.

De traxoil schakelt ook snel uit als bv. door vloeistof je olie te snel daalt. (bv. defect electronisch ventiel)

Kost wel wat ,maar slaapt rustiger.

gr. hen

• sjef

dank voor de tip(tu)