R 290a R 600a

• Bart Berns

Wie heeft er ervaring met het repareren van koelkasten met natuurlijk koudemiddel?

En dan bedoel ik bijvoorbeeld het wisselen van een compressor,

Solderen juliie deze of gebruikt iemand het systeem van lokring.

We zien steeds meer 700 ltr en 1400 ltr kasten met natuurlijk gas

Ben benieuwd naar de reacties.

Groeten Bart

• sjef

bijna al dat spul is gesoldeerd, het is wel lastig maar het is te doen met speciale alu soldeer en

brandwerende pasta van armaflex.Met lokring ben je wel snel klaar. Bij professionele kun je toch het complete koel unit inc

verdmper in 1 keer uithalen en uitwisselen

• henvdk

Hoi Bart

We hebben nu 2 installaties draaien mer R290 .

Een van 28 Kw en een van 18 Kw. (7 kg en 5 kg)

Beiden met PED keur en gebruikerskeuring.

Vacumeren -1x breken met N2 -laten vliegen –en dan gewoon solderen.

Dit is getest en goedgekeurd als werkvoorschrift door de Nobo.

Geen ontstekingsbronnen rond de compressor en het unit 4 m vrij van dakopeningen

Simpel ,Weinig koelmiddel en Milieuvriendelijk.

Veiliger dan de gasfles van de dakdekker.

gr. hen

• P.Ouwendijk

Hallo Hen,

Ik heb wel eens een huishoudkoelkast gerepareerd met R600a en afgevuld maar zijn er dan metersetjes voor dit middel

en wat mij opviel is dat het in onderdruk draaide. ( of komt dit door een R143A meterset )

Groet Piet

• jp.

refco hitzkirch zwitserland

• henvdk

R290 heeft zowat dezelfde druk als R22.

Dat kun je ook aanhouden voor leidingdia en voor ventiel.

Een goede vloeistofafscheider is vereist tegen schuimen en dan heb je niet perse extra dure olie nodig van bv. Bitzer.

(Wij gebruikten EEV alco en Siemens die beiden ok waren voor PED)

Met R600 heb ik geen ervaring maar -12 gr. C.voor R600 is inderdaad 0 bar (Pe) en dus 1 bar abs.

gr en succes

• Peter R

kijk even voor de druk tabellen

www.gasco.nl/index340c.html?c=doc

• sjef

je hebt ook een zeer nauwkeurige weegschaal nodig 60 gram is geen abnormaliteit bv voor

een ijsblokjesmaker

• Intercooling bv

hallo Bart ik 3 jaar geleden ook een compressor vervangen met het koelgas R290a deze hebt ik ook gesoldeerd

ik zelf toen destijds een complete koffer met een weegschaal gekocht voor de juiste vulling ik hebt zelfs nog flesjes R290a p.s. ik zit bij jou in de buurt

gr. Jos

• skilt78

daarom afvullen en het aantal ampère in de gaten houden dat de comp trekt (dus onder de I nom blijven