platenwisselaar

• sjef

Beste mensen zit met het volgende, bij een klant staat een machine met een platenwisselaar van swep. Ik ben van mening

dat deze teveel water doorlaat de water uittrede is slechts lauw warm terwijl de machine 15 a 16 bar condenseert.

Kan het zijn dat een deel van de wisselaar verontreinigd is waardoor deze heel veel water doorlaat? En is deze te reinigen?

groet Sjef

• henvdk

Hoi sjef,

De nieuwprijs is afhankelijk van de capaciteit.

Reinigen (ontkalken) lijkt me een heel gedoe.

Wellicht heb je voor een paar honderd euro een nieuwe en kun je de oude achteraf

laten spoelen met een dompelpompje en ontkalker van een ijsblokmachine (of azijn ).

succes

• sjef

bedankt voor de info Hen, ik heb al voorgesteld om een lucht gekoelde condensor te plaatsen.

Ik benieuwd of er meer mensen met dit soort situaties te maken krijgen bij preventief

onderhoud, en hoe dit snel is te constateren.

• Peter R

sjef

je hebt het niet over een water regel ventiel meestal aangesloten op de hoge druk

• sjef

die is in orde peter, Johnson Controls het laat zich mooi regelen en sluit ook na einde cyclus, de comp draait op 404a

in eerste instantie had ik deze ingesteld op 14,5 bare openen en nu rond 15 a 16bare, De waterrichting is ook tegenstrooms

dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik heb net een terugkoppeling gehad van de klant, het water verbruik ligt rond 6m3 per

18 uur. Ik had berekend zo rond 5,4m3 per 24uur voor 5kw nodig te hebben. Het is een kleine buurtsuper dus vind het

aan de hoge kant

• Arjan

Mag ik je een advies geven? Vervangen is de beste optie, anders kun je binnen de kortste keren weer terug. Wat voor type is het?

• sjef

dat is niet erg het is op loopafstand voor mij, er sowieso besloten een luchtgkoelde kondensor

te plaatsen. De huidige configuratie is niet langer nodig. Het gaat om een B15 van Swep

• Riezzie rich

beste sjef

ik kom ook vaak watergekoelde condensor tegen en kijk vaak naar de persdruk als je al een paar jaar komt voor onderhoud en de machine draait al bijvoorbeeld 2 jaar lang 15 bar en opeens is dit 20 bar geworden dan is het mogelijk dat je waterregelventiel gemonteerd in de uittrede van het watercircuit niet goed werkt of je wisselaar is vervuild. ik meet ook vaak de water in en water uit temperaturen.

• sjef

Het regelventiel was vrij nieuw, volgens mij was de condensor bevuild de druk was goed

alleen ging er veel water doorheen naar mijn gevoel, de water uittrede leiding was lauw warm

dus de warmte uitwisseling liep niet echt zoals het zijn moest, Inmiddels is de condensor

vervangen voor een lucht gekoeld type.

• terpstra

Wat ik niet helemaal snap is dat er te veel water door pl. wisselaar loopt, lage condensatie temperatuur veroorzaakt en dat geconstateerd wordt dat wisselaar vervuild zou zijn.

Bedoel je met vervuild, aan de koudemiddelzijde of aan de waterzijde?