platenwisselaar

• Peter R

verstopt is verstopt dan is er GEEN doorstroming, lage condensatie temperatuur, veel water door de wisselaar, een waterventiel dat goed is?? of verkeerd ingesteld?? wat is de pers temp. wat is de pers druk. wat is de vloeisof temperatuur, wat is de intrede temp van het water, wat is de uittrede temp van het water wel met meet gegevens komen en NIET “met mijn hand voelt het warm aan”, of “er komt veel water uit”, JA HOEVEEL. heel veel vage gegevens. zet die rotzooi eens uit in een diagram dan zal veel duidelijk worden.

de wisselaar moet zo gemonteerd worden dat er geen lucht in kan komen dus water aan de onderkant erin en de bovenkant eruit ik zie ze ook nog wel eens andersom

• sjef

Peter die rotzooi is er allang uit gesloopt, even mijn beredenering onderbouwen. Ten eerste de wisselaar is niet verstopt.

Het ventiel is drukgestuurd.

Stel de condensor is vies waardoor de warmte uitwisseling tussen het water en koudemiddel afneemt, dan gaat je ventiel

daarop reageren door er meer water er door te sturen om de druk te blijven handhaven.

Even ter vergelijking, een luchtgekoelde condensor waarvan de lamellen vuil zijn. De condensdruk regelaar zal hier op gaan reageren door de ventilatoren op te toeren om er meer lucht door te krijgen.

Hoop dat dit het e.a. verklaard.

• sjef

Albert, het veroorzaakt geen te lage condensatie temp, die is gewoon goed, ik moet er alleen teveel water door sturen om dit

voor elkaar te krijgen

• Peter R

sjef

ik begrijp je wel alleen de hoeveelheid water die doorstroomt wil niet zeggen dat deze verstopt is er kan kalk afzetting zijn maar daar is de water temp te laag voor er kan lucht of koudemiddel in de ww zitten dan is de opp wel kleiner geworden

• sjef

Voor alle duidelijkheid geen verstopping, wellicht kalk afzetting (geheel of gedeeltelijk) Verder de montage en doorstroom

richting van water en koudemiddel en gecheckt en is goed, dus ik denk geen lucht in de platenwiselaar.

Wel een verkleining van het werkend opp door vervuiling, vandaar toename van water gebruik en mede daardoor ook een lagere uittrede temp van het water dacht ik zo ,deze is natuurlijk ook afhankelijk van verdamper belasting maar dat is een ander verhaal.

groet Sjef

• terpstra

ik had je voorgaande berichten niet gelezen. te veel water was het probleem