water koelen d.m.v. platen warmtewisselaar, het water wordt gebruikt om gekookt/stoomde eieren te laten schrikken, zodat de dop los laat. je raad het al, veel last van een vervuild systeem (waterzijdig) wat is een goed alternatief hiervoor?
water moet teruggekoeld worden van +/- 12 naar 4grC.
Een platenwarmtewisselaar raakt snel vervuild door alle kalk en drab wat van eieren afkomstig.
Zoals gezegd, momenteel dmv platenwisselaar.
Tevens heeft men capaciteit te kort wegens opschroeven productie.
Het water (11m³/hr) kan net op 12grC gehouden worden als men in twee ploegen werkt.
Daarbij komt nog dat huidige installatie al weer een tijdje draait en tevens op R-22.
Eieren worden direct vanuit stoomband het schrikbad in gemikt. Dat betekend ongeveer 462 kg eieren van +/- 80grC naar liefst +4grC. (tijdsduur van eieren in bad niet geheel bekend.) water temperatuur stijgt van +4 grC naar 12gr.C na opstarten (stoomband) en blijft daar een beetje hangen. Huidige capaciteit 23KW bij +2 verdampen.
Volgens mijn berekening heb ik minimaal 10m³/hr nodig aan water. uitgaande bij dt van 3K over het water (4-7) heb ik 35KW aan koevermogen nodig.
de pomp verpompt 11m³/hr en heb ik 38.5KW nodig.
Ik vind het tevens gevaarlijk om dieper te gaan met platenwisselaar. (risico van dichtvriezen)
Ik zat meer te denken aan een ijswater bak. Dus verdamperleidingen in waterbak, hier je ijslaag op laten groeien en het water hierlangs op laten lopen. Hiermee kunnen we een stuk dieper zonder gevaar.
alleen ben ik daar niet helemaal zeker van.
heb dergelijke “koudwaterbakken” wel gerepareerd maar eigenlijk nooit zo direct geplaatst.
Dus een emmer met koelspiralen:D Maar even zonder gein, ik denk dat je niets aan het systeem moet veranderen, behalve
het capaciteits tekort, als dat is verholpen ben je al een heel eind. Buiten dit om moet je kijken hoe je je retour water
zuiver kunt houden, filters plaatsen of zink buffers voor het vuil.
het water wordt elke dag ververst. eieren worden gebruikt voor menselijke consumptie.
het is puur bedoeld om de dop te laten schrikken naar stoombad, zodat deze loslaat.
eieren gaan daarna met een vloeistof in emmers.
ondanks dat elke dag het water wordt ververst raakt het systeem toch aardig vervuild.
vandaar mijn gedachte ging naar een ijsbank bv een waterbak met verdamperleidingen er in.
Hier heb ik geen directe last meer van vervuiling en dus teruglopen van mijn capaciteit.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?