condens druk regelaar cpr

• sjef

Kan er mij iemand vertellen hoe een condensdrukregelaar CPR van danfoss werkt en wat voor het effect het heeft op de capaciteit? Alvast bedankt

• RobNij

Ik heb nog nooit gehoord van een CPR van danfoss, ook op de site van Danfoss wordt hij niet genoemd. Heb je de codering wel goed?

Rob

• Peter R

van voor de oorlog

• RobNij

Kun je aangeven waar hij in de installatie geplaatst is, er zijn namelijk meerdere plaatsen mogelijk en ook meerdere manieren van regelen.

Rob

• sjef

Deze word ook als ontlast klep gebruikt tussen pers en zuig, daar wil ik hem dan ook voor toepassen. Maar in princiep komt hij na de condensor, en sluit hij als de druk in de condenser te laag word, daarbij is

er een aftakking vanaf de persleiding direct naar het vloeistofvat.

• RobNij

Waarom wil je hem als ontlastklep tussen de pers en zuig gebruiken? Bij het opstarten?

Heb je een foto van die regelaar?

Rob

• sjef

Nee als afblaas

• P.Ouwendijk

Hallo Sjef,

De cpr waar jij het over hebt is volgens mij een constant presure regulator.

Deze heeft een vaste waarde en zit gemonteerd tussen de persleiding en de condensaatleiding vanaf de condensor.

In deze condensaatleiding zit ook een terugslagklep. als je installatie opstart gaat via dit klepje persgas in de tank

en bouwt zo druk op om genoeg vloeistof voor je ventiel te krijgen bij het starten van de installatie.

Groet

Piet

• sjef

Ja je kan hem meerdere toepassingen geven, en inderdaad om de druk in je tank hoog genoeg te houden is ook een optie, als de druk dus daalt in je condensor dan sluit de klep en dan loopt er via een omloop

heetgas direct de vloeistof tank in. Heb dit nooit eerder gezien deze manier van regelen. jij wel? en waar kom je dit dan tegen?

• Albert

Een CPR heet tegenwoordig KVR.

Een KVR plaats je tussen de condensor en vloeistoftank. Je stelt de gewenste condensatiedruk in op de KVR en condensor gaat opvullen tot de gewenste druk bereikt is, waarna KVR opent.

Dit kan betekenen een te lage vloeistofdruk bij opstart. Dit kun je verhelpen met een bypassregelaar NRD, die een drukval heeft van 1 bar, te plaatsen tussen compressor en vloeistoftank.