lekkages Helpman verdamper

• Peter R

op 05-11-2008 heb ik een helpman verdamper geplaatst omdat de oude van 15 jaar lek was, vandaag 06-12-2011 ben ik door deze klant gebeld omdat de machine elke 20 sec. aan en uit ging ik heb de installatie bekeken en er zat heel weinig koudemiddel in dus lekkage zoeken en wat zag ik 10 tallen lekages in de verdamper en op de bochten, op elke bocht een bloemkool zelfs midden in de verdamper in de cel lagen alleen verpakten vissoorten.

zijn die helpman verdamper nou zo slecht want ik kom er regelmatig tegen die lekken voor mij nooit meer een helpman

• sjef

helpman lijkt mij toch goed spul, maar ja dat dacht ik l unite ook! heb je niet toevallig 100 bar afgeperst of zo?:D Bij de visboer stinkt het altijd, ik ken er een aantal die maken met chloor de boel schoon. Heb je dat

nagevraagd? 15 jaar en lek, is in weze ook vreemd.

• hanske101

misschien door het schoonmaakmiddel ?

heb eens ooit een klant gehad die maakte zeer grondig schoon (volgens HACCP) enkel de grond,

het spul was goed voor RVS maar tast koper en all. aan,

op zich nog niet echt een probleem maar hij liet de verdampers draaien en terwijl schoonmaken,de damp door de koelers en ja je raad het wel binnen een jaar 4 verdampers op div plekken lek,

kan ook komen door bijv. zoutoplossingen/zuren enz

• Peter R

de oude verdamper van delta heeft het 15 jaar goed gedaan, de nieuwe een helpman na 3 jaar al verrot, alle vis is verpakt en komt ook verpakt aan, als de deur opengaat dan stopt de ventilatie en gaat de verlichting aan en het schoonmaak middel gewoon een zeepsopje ik heb natuurlijk wel het een en ander gevraagd

• sjef

zit er ergens rvs aan de verdamper gemonteerd? Je kent dat probleem waarschijnlijk met die lekbak verdampers met heetgas

van Gamko?

• Peter R

nee geen rvs alles is van alu ontdooiing geen koelcel +2°C deze cel staat in noordwijk 250 van de zee

• sjef

volgens mij neemt die klant een loopje met jou, Is de condensor ook verrot?

• terpstra

Ja, ze zijn schijnbaar “zo slecht” . Wij komen dat ook regelmatig tegen van Helpman

(Alfa Laval) (chinees koper?:S) is trouwens niet van de laatste tijd.

De Kuba verdampers (in ieder geval de oudere types) dat was van degelijke kwaliteit.

• ton

Dat helpman verdampers slecht zijn gaat erbij niet in.

Ik denk dat de oorzaak ligt,in je pompdown,van je kompressor,gaat er van uit dat 4x ontdooien per 24 uur plaats vindt.

als je verdamper niet goed wordt afgepomp,kan het verwamingselement de rest freon opwarmen tot een druk van 35 bar,of hoger.

Na het ontdooien gaat de klep weer open met gevolg dat de koude freon de pijpen in de verdamper de krimp vertragen,het gebeurt dan vooral tussen de lamelen in.

wat je kunt doen is je pompdown regeling uit schakelen,de ventilator aan zetten.Is het met verwarmingselementen dat kun je ook deze uitschakelen,en het hele proces op natuurlijke wijze

4xkeer per 24 uur laten ontdooien.

Als laatste kun je een verdamperdruk regelaar toepassen.

• terpstra

ton schrijft:

"Ik denk dat de oorzaak ligt,in je pompdown,van je kompressor,gaat er van uit dat 4x ontdooien per 24 uur plaats vindt.

als je verdamper niet goed wordt afgepomp,kan het verwamingselement de rest freon opwarmen tot een druk van 35 bar,of hoger.`

Nou Ton, dat denk ik niet.

Druk oplopen naar 35bar? Hoe werkt jou pump-down c.q. pressostaat dan?:S

ton schrijft

`Na het ontdooien gaat de klep weer open met gevolg dat de koude freon de pijpen in de verdamper de krimp vertragen,:Shet gebeurt dan vooral tussen de lamelen in.`

De lekkage die de verdampers vertonen, heeft niets met je lamellen te maken. De lekkage zit nl. in de bochten.:P

ton schrijft

` wat je kunt doen is je pompdown regeling uit schakelen,de ventilator aan zetten.Is het met verwarmingselementen dat kun je ook deze uitschakelen,en het hele proces op natuurlijke wijze

4xkeer per 24 uur laten ontdooien.

Als laatste kun je een verdamperdruk regelaar toepassen.`

Ton, neem nog even een paar lessen koeltechniek.::o