wat voor installaties hebben jullie zoal staan

• henkje

ben wel nieuwsgierig naar wat voor installaties de mensen hier hebben staan

en wat vind je een grote installatie?

• Willem

????????????????????????????????????????

• P.Ouwendijk

Hallo Henkje,

wij zetten een 1/4 pk op een klein koelkastje en een zijn nu bezig met een droogkast voor worst met een 22 pk koelmachine die

samen met een condensor en schakelkast op een frame geheel voorgemonteerd het dak op gaat.

En verder doe ik bijna alles wat op m'n pad komt. Dat is het leuke van koeltechniek altijd anders.

Groot ? een spiraalbandvriezer met 100 pk erop.

Groet Piet

• henkje

Wat voor compressors gebruik je dan voor zon spiraalvriezer, op zich is het niet een echt grote

volgens mij is 100 pk toch +/- 75 kw?

• sjef

ik denk eerder meer dan 100 kw bij-30 dan

• sjef

Piet mischien een gekke vraag, maar waarom niet condensor en verdamper samen in het drooghok?

• terpstra

ik denk dat het per bedrijf heel verschillend zal zijn Henkje, wat voor de één groot is, kan voor een ander klein zijn.

De grootste die wij hebben gezet is een inst. van +/- 200KW. bij -10/+40. Voor ons doen groot, maar waarschijnlijk voor jongens als Grenco klein.

Je moet afwegen als bedrijf zijnde of je dergelijke zaken aandurft. Daarbij doel ik vooral op het financiële vlak.

Er van uitgaande dat je weet wat je doet, er altijd wel een risico is natuurlijk. Als het niet goed gaat je er als klein bedrijf, er aan onderdoor kunt gaan.

Een offerte binnenhalen is één ding, dergelijke installaties plaatsen is een tweede.

Het werk aan grotere installaties is altijd (meestal) leuker dan dubbel gevouwen onder een klein toonbankje te liggen.

Vragen is nooit dom, maar dit kun je ook zelf wel een beetje kunnen bedenken.

Maar ik begrijp hieruit

“ Wat voor compressors gebruik je dan voor zon spiraalvriezer, op zich is het niet een echt grote volgens mij is 100 pk toch +/- 75 kw?”

dat je dit niet groot vind.

Ik vind dit al een aardige jonge moet ik zeggen. Dus, het is net wat je gewend bent.:)

• henkje

snap wel dat er veel verschillen zijn tussen bedrijven, maar vind het gewoon leuk om te horen wat en hoe anderen installaties wegzetten

zit zelf in de grote installaties en vind het daarom niet zo heel groot.

(maar wat voor compressor gebruik je hiervoor dan?)

• terpstra

Dat waren 2x 8 cillinders ieders 60PK.

• P.Ouwendijk

Hallo Sjef,

Dat zie je vaak bij luchtdrogers maar dit zijn worstdroogkasten van Maurer en die hebben een hele rare cyclus en er word

ook wel eens gekoeld ( ontvochtigd ) bij een luchttemperatuur van 45°C.

Dan zou je toch weer een condensor buiten moeten hebben en dan heb je al die regelreut er tussen zitten.

Groet

Piet