Startdrukregelaar

• ijsman

Dag collegas

Wil eve iets wete want ik twijvel eve

Het volgende , een insteekunit capilair inspuit , met heetgasontdooing merk Zanotti

Unit heeft ook een startdrukregelaar

Nou is mijn vraag , zit die startdrukregelaar alleen omdat er heetgasontdooing op zit

Ik bedoel als er gewoon electr ondooing op had gezeten , was die startdruk regelaar ook belangrijk

Dank voor uw aandacht doeii

• sjef

Bij een opstart na lange tijd heb je ook hoge zuigdruk en als gevolg hoge pers, daar is de condensor en compressor motor bij deze compacte installaties meestal niet voor uitgelegd

• terpstra

klopt ijsman, het zou altijd beter zijn om een startregelklep te plaatsen. Al helemaal als de installatie uitgevoerd is met persgasontdooiing. Meestal is de compressor uitgelegt bij -10 en lager. Dus zal er waarschijnlijk een lichtere wikkeling in zitten.

Toevalig een paar weken geleden nog een startregelklep van Zanotti vervangen. Compressor knalde bijna de unit uit tijdens ontdooistand. (wonder dat ie het nog had overleeft)

Daarbij moet ik nog wel even stellen: persgas ontdooiing draaid de compressor veel langer in een hogere druk dan dat deze, alleen bij opstarten daar last van heeft natuurlijk.

• Mar

Hallo ijsman

een startdrukregelaar is alleen maar om de zuigdruk van de compressor laag te houden

dit na ontooiden (elekriche of heetgas) of na enige tijd uit staan van een cel i.v.m schoonmaak

het is in princiepe een veramperdrukregelaar

- hier houd je de verdamper op een bepaade druk

- met een stardruk reglaar hou je het amperage van de compressor binnen zijn limiet!

Groeten Mar

• ijsman

Dank voor de antwoorden

Nou het volgende , is het verstandig om tijdens heetgasontdooing de startregelaar af te stellen indien nodig

Dat heb ik dus gedaan , en als ie daarna weer gaat koelen vind ik dat ie wel laag draait -38 / 404A.

Instalatie zit wel genoeg koudemiddel hoor

• sjef

das te laag, volgens mij moet je vriezen -25 en koelen -5 draaien afhankelijk van je toepassing. Bovendien moet je meten als heel het spulletje weer in balans is

en al zeker met cap. inspuiting. Het volgende: Instelling gaan niet zomaar ineens afwijken. Die lage zuigdruk kan veroorzaakt worden omdat verdamper fan

vertraagd opkomt

• henvdk

Als je compressor op -10 mag draaien afstellen op -10

mag de CP maar vanaf -20 en lager dan afstellen op -20

gr hen

• terpstra

Startregelklep instellen zoals henvdk melde. Beste om dit te doen tijdens persgas ontdooien.

Na persgas ontdooiing je verdamper ventilator controleren. Deze zou vertraagt in moeten schakelen. (iets onder 0gr.) als deze nou heel laat inschakeld kan dit ook een oorzaak zijn van je lage zuigdruk.

Klep houd druk onder een bepaalde waarde tot deze is bereikt. komt de druk weer boven deze waarde zal hij weer tegenhouden. Als je de klep goed hebt ingesteld kan het niet zo zijn dat deze de oorzaak is van -35gr zuigdruk.

Tevens moet ik stellen, dat volgens mij de verdampers van dergelijke units veel te klein zijn genomen. Waarschijnlijk werk deze op op een grotere dt over de verdamper dan 10K.

Het zijn lopendeband klere units die tot het uiterste zijn uitgemolken. (td)

• RobNij

Het is beslist geen verdamperdrukregelaar! Zoals eerder genoemd, het voorkomt dat de zuigdruk van de compressor te hoog wordt.

Rob

• RobNij

Soms moet je de regelaar zo instellen dat de opgenomen stroom van de compressor niet te hoog wordt! Dit is bepalend of de wikkelingen beschermd worden.

Rob