Startdrukregelaar

• sjef

Ik kan mij hier wel in vinden, alleen het probleem is dat de stroom zakt naarmate je condens druk zakt.(indirect ook zuig) Hoe compenseer je dit? De druk verhouding van de comp mag je in princiepe niet

overschrijden, en ga je te laag in verdamp temp, dan heeft je comp geen voldoende koeling meer, ook al is de opgenomen stroom binnen de opgegeven limiet

• RobNij

Of de koeling van de compressor nog voldoende is wordt ook bepaald hoe de oververhitting van het zuiggas is. Hoe groter de oververhitting, des te slechter de koeling. Ook bij lage verdamperdruk kan de koeling van de compressor voldoende blijven. Het beste stel je de regelaar af bij voldoende belasting op de verdamper, b.v. na ontdooien, of met de deur van de cel een tijdje open.

Welk koudemiddel is het? De drukverhouding mag 7 a 8 zijn, dat wil zeggen dat de persdruk ongeveer 7 a 8 keer de zuigdruk mag zijn, maar wel in absolute drukken.

Rob

• terpstra

Dit soort machines krijgt de compressor ook zijn koeling door cond. ventilator en niet zo zeer door zuiggas.

• sjef

Net andersom, zuiggaskoeling primair en aditioneel door een fan hetzij die van de condensor

• terpstra

Laat het de unit maar eens een tijdje draaien zonder cond. vent. motor.

Hij zal er eerder uitgebrand zijn door te weinig lucht (oververhit raken door slecht of geheel geen warmte afvoer) dan zijn eventueel te hoge druk. Volgens mij.

Of je moet wel heel nat gaan werken.

• sjef

das bij elke compressor Terpstra. Maar goed jij hebt gelijk wat betreft de noodzaak van luchtkoeling, zeker bij lage verdamp temp