wat is wijsheid?

• sjef

Een klant koopt een gebruikte installatie op, deze installatie bevat 25kg r22. Ik heb opdracht voor afbraak en weder opbouw op een andere locatie. Wat zouden jullie doen r22 reclaim en afvoeren, de boel ombouwen

naar 404 of 422. Of de boel gewoon laten en weer hetzelfde gas terug in de installatie stoppen?

Volgens mij is het hergebruiken van het eigen gas het minst belastend voor het milieu. Maar of het weer mag is een ander. Wat doen jullie collega's in zo een situatie???

• Gerard

Gewoon ombouwen naar R404a of R507, esterolie erin en o-ring magneetklep vervangen.

Eventueel na een week draaien je olie nog een keer verversen.

Let wel op de dikte van je vloeistofleiding.

groet Gerard

• sjef

Is dit juist niet meer belastend voor het milieu?

• Peter R

Ik heb nog nooit olie gewisseld en er is ook nooit iets stuk gegaan dit is je reinste geld klopperij en bangmakerij

• sjef

dat hoeft ook niet in deze sitatie Peter er zit gewoon poe in, desalniettemin wissel ik het sowieso. Waar het mij omgaat is

wanneer ben je nou verantwoord bezig? De boel inleveren en dan weer nieuwe koudemiddel instoppen. Of nog zo lang mogelijk

doordraaien met wat er gewoon inzit? Volgens mij is dit laatste het beste vanuit het millieu optiek. (De klant maakt het niets

uit)

• raymond

Is het tijd om klanten een poot uit te trekken ? anders had hij wel nieuw gekocht

Zijn we al ooit verder gekomen met een instantie?

Ben zuining met de aarde en zorg dat je geen lekkage's hebt zou ik zeggen !

raymond

• sjef

nieuwkoop is niet altijd duurzaam, zeker als de boel nog geen 4 jaar oud is

• kees

Nog geen 4 jaar oud ??? toen werd er al geen R22 toegpast !!! wat is dat voor een klant ?

• Peter R

hallo kees

geef de klant niet de schuld want vele weten niets eens dat je stek erkend moet ziijn want er wordt geen informatie verstrekt aan de eindgebruiker wel aan ons en wat de controle betreft die is waardeloos, gisteren werd ik gebeld door een klant uit wassenaar of ik wist hoeveel koudemiddel en wat voor koudemiddel er in zijn koelcel van 17 jaar oud zit (alsof ik dat nog weet) voor zover ik weet is er behalve een schoonmaakbeurd nooit aan gesleuteld, daarna kreeg ik de millieu inspecteur die kwam mij vertellen dat het oude gas uit de installatie moest want het was verboden volgens hem toen heb ik een stevig woordje met hem gewisseld in één ding had hij gelijk de stickers waren niet duidelijk leesbaar meer hij vroeg hoe dat kwam ??? na 17 Jaar

• terpstra

Ja inderdaad een beetje vreemd, 4 jaar oud en dan nog R-22. (misschien een nieuw 2e hansje voor de klant?):S

Heel officieel, als systeem verplaatst wordt naar een ander adres zou de R-22 eruit moeten. Mag wel blijven zitten als systeem verplaatst wordt op het zelfde adres.

Wijsheid is volgens de regels werken. Niet zo zeer voor het milieu, want dat valt wel even mee, maar dat er later niet met de vinger naar jou wordt gewezen.

Dan worden de kosten ook wat hoger natuurlijk, ventiel(en) vervangen, oude koelmiddel afvoeren, nieuwe koelmiddel vulling, enz…

Misschien nieuw logboek maken dat installatie daar altijd heeft gestaan met R-22? Kan wel, is niet raadzaam.

Die controleurs snappen er toch geen moer van. Laatste tijd in V'daal en omgeving zijn ze koelinstallaties aan het controleren bij de bedrijven. stapels logboeken aanwezig met alle gegevens er in, en nog vragen welk koudemiddel er in zit. Die lui zijn zelfs te lam om te lezen. Als er R-404 in zou zitten en je zegt dat er NH3 inzit geloven ze het ook.:P