capaciteit airco

• peters

beste mensen

de bedoeling is dat mijn slaapkamer van een airco voorzien gaat worden maar ik weet niet welke capaciteit ik moet nemen. De slaapkamer is 4x4x2,7m, ligt onder een redelijk geisoleerd plat dak en een groot raam op het noordwesten (waar in de zomer s'avonds dus lang de zon naar binnen schijnt). Plasmascherm aan de muur, en twee volwassenen moeten er slapen. De modellen die ik op het oog heb zijn de daikin inverters ftx20jv (2kw) en de ftx25jv (2,5kw). ikzelf neig naar wat overcapaciteit en zou voor de 2,5kw gaan maar is dat verstandig? ik vind het prettig om op snikhete dagen de slaapkamer flink af te koelen, maar heb ik daar de 2,5 kw voor nodig of lukt dat ook met een 2kw in bovenstaand beschreven slaapkamer?

graag jullie reacties!

mvg Rob

nb er zal een erkend installateur gezocht worden! die zal uiteraard ook nog advies geven maar ik hoor het graag nog even van anderen

• terpstra

Dag heer Peters,

Een capaciteit van 2.0KW is al voldoende.

Inverters hebben vaak in het begin ook nog eens een “turbo” stand .

De FTX20JV kan bij opstarten 2.6 KW leveren en zal dan terugzakken naar 2.0KW of lager.

De FTX25JV kan bij opstarten 3.0KW leveren en zal dan terugzakken naar 2.5 of lager.

Prijstechnisch zal de 25 iets hoger liggen in prijs, maar de verschillen zijn niet eennorm.

Maar u kunt gerust een 2.0 KW kiezen. (is zwaar genoeg)

• peters

hoeveel graden zou deze kamer met de 2kw in theorie afgekoeld kunnen worden?

• terpstra

De unit zal hem wel naar 19-20gr trekken.

Een airconditioning is bedoeld om ongeveer 4 gr. lager te koelen dan buiten temperatuur. Nu zal u denken 30 buiten en dus 26 binnen?…veel te warm!

Dat is niet zo, gezien het een combinatie is van temperatuur en vochtigheids graad naar beneden brengen. Hierdoor ontstaat een behaaglijk klimaat die lekker aanvoelt.

Ik kan u verzekeren, als de ruimte tussen de 20en 21 gr. staat, dat u dan uw dekbed gaat pakken.

Ik heb er zelf één op de slaapkamer (iets groter) heeft ook een cap. van 2.0 KW

Ik zet hem drie kwartier voor ik ga slapen aan op vol vermogen en de temp. is prima om mee te slapen Daarna zet ik hem uit of op laagste vent. stand. (dit kan de unit ook zelf regelen)

Wat ik in mijn eerste berichtje melde, er is maar een klein prijsverschil tussen de 2.0 en de 2.5 unit, dus ja u zou die keuze kunnen maken voor de 2.5 maar dat hoeft uiteindelijk niet.

• peters

Hr Terpstra bedankt voor uw inbreng. Ik denk dat ik voor de 2kw ga. Ik moet wel zeggen dat ikpersoonlijk 4 graden afkoelen in de slaapkamer onder tropische omstandigheden te weinig vind. Ik snap uw punt dat het ook met luchtvochtigheid te maken heeft, maar een graadje of 19 a 20 heeft toch de voorkeur. (gebaseerd op ervaringen tijdens vakanties in warme oorden)

Mvg rob

• peters

U zegt hij zal hem wel naar 19 a 20 graden trekken. Gaat u daarbij uit van een buitentemperatuur van 30 C?

• terpstra

Uitgaande van +/- 27gr. buitentemp.

Voor uw slaapkamer (43.2m³) zou gemiddeld een capaciteit van +/- 1944 Watt nodig zijn. (dan zitten we al aardig aan de ruime kant)

Afhankelijk van raamoppervlak natuurlijk, dubbel/enkelglas, zon/warmte werend glas, directe buitenmuren, al dan niet geïsoleerd, binnen muren aangrenzend aan andere niet geconditioneerde ruimten, enz. kan uiteindelijk een werkelijke capaciteit opleveren.

Als dit bepaald zou zijn, zal u hoogstwaarschijnlijk niet boven de 1900Watt uitkomen voor een dergelijke kamer.

Tevens lijkt het mij verstandig om zonwering c.q. gordijnen te sluiten als de zon er vol op staat. (zal veel energie sparen).

• sjef

en een plasma van 2kw?

• peters

nogmaals bedankt. laatste vraag: daikin was altijd het beste maar is dat eigenlijk nog steeds zo of is dat al weer achterhaald?

• terpstra

Volgens mij achterhaald.

Even tussen door, Sjef, de heer Peters schreef “Plasmascherm aan de muur” een TV:P

Daikin is nog steeds een goed merk, echter zijn er meer goede merken op de wereld.

De FTX-JV is een op de éé of andere manier een goedkoper uitgevoerde type.

Men kan anders niet meekomen met de concurrentie.

Om een vergelijking te maken:

Daikin FTX20JV General AS/AOS07

Capaciteit 1.3 - 2.6kw 0.5 / 3.0 kw

COP 4.24 4.55

geluid binnen 39-22 dBA 42-20

geluid buiten 47-46 dBA 44 en lager

Zoals u ziet, kan General over een groter cap. verschil werken wat uiteindelijk terug zal komen op de energie rekening (heel theoretisch gezien). Heeft een hoger COP en kan zelfs stiller werken. (vooral de nieuw modellen zijn super stil.)

Beide merken Japans. General zal prijstechnisch iets voordeliger zijn. (althans over het algemeen)

Maar er zijn meer goede merken (merendeels uit Japan afkomstig is goed)