opstellen offerte

• sjef

Ik heb een vraag, hoe stellen jullie je offertes op en presenteren jullie ze? Ik heb de ervaring dat de laatste tijd veel offertes worden opgevraagd en vervolgens

hoor je niets meer. Ik ben uren bezig met tekenen uitzoeken berekenen en opstellen, en heb het idee dat de klant met deze gegevens naar een conculega stapt

en vraagt of het goedkoper kan? Hoe stellen jullie je offertes op zonder dat de klant er mee weg kan lopen? Ik steek er veel tijd in en de ander loopt er

mee weg. Of misschien beter een advies bureau beginnen ipv installerenX(

• terpstra

Inderdaad Sjef, zo gaat het vaak. Veel tijd er in steken en nooit meer wat horen.

Je krijgt vaak niet de kans je offerte te verdedigen, wat bv. bij jou de +punten zouden zijn ten opzichte van collega concurent. Het valt me vooral op in de airco wereld.

Maar de ene keer horen wij ook valt mee en de andere keer horen we of we ons wel lekker voelen. (de concurent kan het dan doen voor een prijs (inclusief montage)waar wij het voor inkopen:S) dat ging dan over een airco systeem die als hoofdverwarming moest dienen.

Als je dan vraagt, wat heeft men dan aangeboden? houden ze stijf hun mond dicht.

Zij leveren en plaatsen een systeem voor de prijs waar wij het voor inkopen, dat is toch absurt. ::o

Even als aanvulling:

Het komt hier op neer, voor 70% interesseert niemand het een ene moer of je nou stek, f-gassen, nvkl lid of wat dan ook hebt/bent als installateur zijnde, of je volgens de regeltjes werkt ja of nee, of het nou door een beunhaas wordt gedaan of niet, de prijs daar gaat het om.

Als je een installatie aanbiedt die te ligt is maar daardoor goedkoper, komen ze van zelf wel weer op de proppen. Alleen ik pas daar voor met gevolg dat je dus minder binnenhaalt.

Maar dat ze te lamlendig zijn om even aan te geven dat jij het niet wordt, ja dat is wel triest.

Geloof me het gaat bij de meesten zo. Je zult er zelf achteraan moeten. Bv. door aan te geven dat je ze over een weekje benaderd i.v.m. de offerte.

• sjef

Tja misschien is dit toch wel een trend aan het worden, maar waar ik me druk over maak is de tijd dat je er mee bezig om alles en elk miezerig onderdeeltje uit te zoeken en op te tellen om zo te onderbouwen

waaruit je offerte is opgebouwd. Ik ga denk ik gewoon voortaan wat algemener te werk. Meestal krijg je een verhaal er moet direct een offerte komen want het moet meteen gemaakt worden, volgens mij

wordt dit dan gewoon als vergelijking gebruikt.

• Peter R

Sjef,

doe eerst een mondelinge toelichting kijk of de klant schrikt, hou de offerte zo kort mogelijk, geen moeilijke omschrijving, zet geen prijs in cijfers in de offerte want daar kijkt de klant het eerste naar want dan is de rest niet belangrijk meer, maar zet de prijs in schrijfletters dan moeten ze in de offerte zoeken en lezen ze de offerte beter, doe een standaard folder erbij. zet wel in de offerte je algemene voorwaarden, MAAK EERST FOTO'S, meet de ruimte op en laat de klant tekenen, daarnaast parkeerkosten, laat de energie voorziening aan de klant die moet zorgen voor een aansluiting bij de machine (denk aan de verzekeringen waar je wel voor verzekerd ben en niet) laad en los plaats, kleed en was ruimte, vrije werkplek, afgeloten ruimte voor het gereedschap tot slot verlaag je niet tot de goedkope collega die waarschijnlijk zonder papieren werkt en gaan logboek kan maken geef de klant altijd twee of drie jaar garantie inclusief arbeidsloon want je weet wat je verkoopt en wil de klant nog niet laat het dan en ga niet onderhandelen want je bent niet op de markt

• raymond

Je kan ook gewoon eerlijk aan de klant vragen wat de situatie is, maak je een offerte voor de verglijk of vraag de klant of die al een andere offerte heeft dan weet je al meteen waar je aan toe bent.

Eerlijkheid zal het altijd winnen !

Peter misschien voor jou ook een tip lopende zinnen maken is niet je sterkste kant misschien kan je je daar nog wat meer mee bezig houden dan te denken dat iedereen geen papieren heeft en zomaar wat doet!

Je verhalen kloppen naar mijn mening niet maar daar gaan we het maar niet over hebben.

Groet Raymond

• Peter R

ach lopende zinnen het gaat hier heel snel het gaat hier van de hak op de tak maar is dat zo belangrijk daar zijn andere zeur pagina's voor.

een offerte kijk je drie keer na voordat deze de deur uitgaat en eerlijk aan de klant vragen? ik wwet niet uit welke tijd je komt maar de leugens zijn legio,

“dat iedereen geen papieren heeft en zomaar wat doet! ” dat is zo er zijn bedrijven waar je alles op internet voor een bodem prijs kan kopen je kan ook niets meer verdienen,

“Je verhalen kloppen naar mijn mening niet maar daar gaan we het maar niet over hebben”

ik woon in een stad waar de zwartwerker de overhand heeft dat blijkt uit de vragen waarom ze bij mij btw moeten betalen en bij een nader niet.

de klanten vragen mij de type nummers zodat ze op internet kunnen zoeken naar de goedkoopste prijs !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! leuk he

in dec 2011 ben ik in wateringen geweest om een prijs ( 3000.00 euro excl. btw) van een te vervangen aggregaat op te geven die klojo zei euro-*** uit de buurt van amsterdan doet het voor 2500.00 euro zonder bon maar normaal zou het 7000.00 euro kosten en waarom ik geen korting geef.

maar raymond kom je wel eens onder de mensen, maak je ter plaatste wel eens een offerte ?

• sjef

Dat is het probleem waarschijnlijk Raymon, misschien ben ik iets te transparant. Uiteindelijk draait alles om gunnen maar als je precies vermeld wat alles gaat

kosten en wat je aan je uren gaat verdienen, kijken ze er misschien wat sceptisch tegenaan. Op de offerte zien ze alleen je verdiensten en niet je kosten om de

boel draaiende te houden. Dus ik heb het idee dat als je wat minder info doorgeeft je ook wat meer speelruimte krijgt met je bestek,+ ze zien niet meteen wat

je eraan verdient

• NVDV

Beste Sjef,

Wat je denk ik niet moet vergeten is dat het andere tijden zijn. De prijzen die wij vroeger rekenden kunnen wij op dit moment niet meer rekenen. Dit betekent overigens niet dat je het weg moet geven.

Persoonlijk wil ik de klant altijd zien en spreken. Op aanvragen per mail gaan wij eigenlijk niet in, dit zijn altijd prijskopers. Wil je toch een offerte doen of moet het snel snel , dan geven wij de klant een richtprijs (snel, globaal rekenen). Wil de klant verder dan kun je de klant spreken en hem in de ogen kijken. Dan heb je snel genoeg door wat vor vlees je in de kuip hebt. Wij specificeren in de offerte alleen de hoofd componenten, de rest interreseert de klant geen biet. Wat wel extra genoemd kan worden is wat de klant gebruikt of interessant vind, zoals soort verlichting van cellen of energieverbruik. Dingen waar de klant wat aan heeft. Dit kun je vaak ook uit een gesprek halen.

Wat mij betreft zijn er ook genoeg andere installateurs die echt niet allemaal beunhazen zijn en die willen de klus ook hebben en doen daar ook echt hun best voor.

En met echte beunhazen heb ik niks te maken, want de klanten die een beunhaas willen gaan maar lekker naar de beunhaas. Ik denk dat jij als serieus ondernemer (wat ik denk dat je toch bent) ook niet je gereedschap e.d. van marktplaats haalt van een of andere sjoemele aanbieder.

Het is en blijft een strijd!

Gr Nico

• sjef

bedankt voor de info(tu)

• Peter R

Een offerte is klant afhankelijk aan een rest. Houder maak je een andere dan aan bv een techneut of advocaat-dokter-particulier