heetgas ontdooien

• sjef

beste mensen ik heb een vraag , bij een heetgas ontdooi systeem met meerdere verdampers, en waar het niet mogelijk

is om de verdamper hoger te monteren dan de vloeistof leiding, laat je dan gewoon de vloeistof in de zuigleiding toe?

Met daaraan capaciteit gerelateerd en geselecteerde vloeistofaccumulator?

alvast bedankt Sjef

• terpstra

Ik denk dat je de vloeistof afkomstig vanuit je verdamper direct voor je ventiel en eventuele vloeistof klep, (gezien van stromingsrichting) direct terug kunt laten lopen in je vloeistofleiding. (met de benodigde terugslagkleppen en evt magneet kleppen.

Echter voor het omschakelpunt, misschien wel verstandig om een accumulator te plaatsen.

• sjef

Terpstra bedankt;) ik zal het eens grondig bestuderen, ik meende dat de vloeistof niet weg kan omdat er in beide leidingen condensdruk heerst. Maar alleen als de

verdamper hoger is gemonteerd dan weer wel

• Gerard

Sjef, heb je gewoon een centraal systeem met meerdere verdampers/cellen.

Geef anders je email adres even dan stuur ik je een tekening.

Gerard

• Peter R

sjef

geef de juiste opstelling eens weer hoe spuit je het heet gas in bv direct na een ventiel of geheel kompleet met een 4 weg omkeerklep met ventiel in de vroege vorige eeuw is dit regelmatig toegepast en nu heet het warmte pomp zoals ik het zie dan wil je met vloeistof je verdamper ontdooien i.p.v. heet gas direct van de comp

• Hans Erkelens

Bij dergelijke systemen zit er een regelklep tussen condensor en vloeistofvat, die er voor zorgt dat de druk in het vloeistofvat net iets lager is dan de persdruk. De vloeistofdruk aan de uittrede van de verdamper (tijdens ontdooien = persdruk) wint het dus van de druk in het vloeistofvat, en kan zodoende terugstromen in de vloeistofleiding.

Heetgas ontdooing met meerdere verdampers blijft altijd een schouwspel van kleppen en regelventielen.

Belangrijk hierbij is ook de vereffeningsleiding (met magneetklep) over de hoofdklep in de zuigleiding. Tijdens de ontdooing heerst er persdruk in de verdamper, en is de zuigleiding door de hoofdklep afgesloten. Vóórdat deze klep weer opent, moet echter de persdruk eerst vereffend worden met de zuigdruk. Dit gebeurt dan door eerst een dunne vereffeningsleiding over deze hoofdklep te openen, anders krijg je enorme klappen in de leidingen.

• Peter R

hans

waarschijnlijk denk alleen in het groot maar er zijn ook kleine installaties met meerdere verdampers en daar vallen de klappen wel mee

• sjef

schema s heb ik nu al gerard bedankt, maar het gaat idd om een centraal systeem waarvan de ontdooiing van alle verdampers

om beurten moet geschieden. Het is simpel als de verdampers boven vloeistofleiding zijn gemonteerd, dan loopt het vanzelf

erin, maar omdat het in deze sit niet mogelijk is vandaar mijn vraag

• sjef

dus als ik het goed begrijp ga je smoren na je condensor? En wat gebeurt er tijdens de ontdooiing dan? Dan heb je immers

vereffening tussen condensdruk en vloeistofvat.

• sjef

Nee geen 4 weg Peter, 3pijps systeem net na ventiel inspuiten