Ik blijf vandaag lekker thuis…mij TE koud om onder een toonbank te gaan liggen sleutelen…
Toonbanken staan meestal binnen, dus daar valt het nog wel mee.
Bij de koelmachines, die buiten op het dak staan, in de wind en in de sneeuw is het een stuk minder aangenaam. Zeker met gereedschap in je handen wat ook al aardig is teruggekoeld tijdens een hele nacht in de servicewagen te hebben gestaan.
Met deze temperaturen hebben we al enkele lagedruk storingen gehad bij R134a installaties. Niet dat ze pump down werken, maar door het ontbreken van een condensorventilatorregeling daalt de condensatiedruk momenteel zo sterk, dat er vrijwel geen koudemiddel meer wordt ingespoten. En een keer uit op lage druk betekent dan nooit meer inkomen. LD pressostaten dienen dus vrij krap te worden afgesteld. Wel goed voor de omzet in ventilatorregelingen, alhoewel een stukje karton ook wonderen doet totdat de weersomstandigheden iets gunstiger zijn om het probleem goed aan te pakken.
Cellen die lang stop staan in de nacht en tank en machine buiten , hebben s'morgens zowat geen persdruk (0,4) bij 134 a en 2 bar bij 507
Dan nog een stijgleiding van 9 meter .
Weet iemand wat het goedkoopste vloeistof pomp(JE) kost?
LD overbruggen voor 10 sec is een oplossing ,maar dan met de voorwaarde bij OT's lager dan bv 0 gr.C.
gr.
Ja peter, dat deden we zelfs bij kleine machines op het dak en daaroverheen een kartonnen doos.
Maar we hebben nu wat problemen met grotere machines waarbij condensor en tank en compressor buiten staan
EN
de vloeistof leiding 9 meter hoger moet naar de verdampers en dan nog 134 a
Geleverd door een grote (?) firma in Nedeland.
Voorlopig met een repeterende schakeling en steeds openen Electronisch ventiel en 40 sec de lage druk doorverbonden.
Werkt, maar ik moet nog wat veiligers verzinnen.
Ik denk aan terugslagklep in de condensaat en tankverwarming.
Zelfs bij shockvriezers met R507 die hele nacht stilstaan is de persdruk maar 2 Bar en eigenlijk idem problemen.
(zelfs zonderd stijgleiding)
gr.hen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?