koud

• kees

Ik blijf vandaag lekker thuis…mij TE koud om onder een toonbank te gaan liggen sleutelen…

• Hans Erkelens

Toonbanken staan meestal binnen, dus daar valt het nog wel mee.

Bij de koelmachines, die buiten op het dak staan, in de wind en in de sneeuw is het een stuk minder aangenaam. Zeker met gereedschap in je handen wat ook al aardig is teruggekoeld tijdens een hele nacht in de servicewagen te hebben gestaan.

Met deze temperaturen hebben we al enkele lagedruk storingen gehad bij R134a installaties. Niet dat ze pump down werken, maar door het ontbreken van een condensorventilatorregeling daalt de condensatiedruk momenteel zo sterk, dat er vrijwel geen koudemiddel meer wordt ingespoten. En een keer uit op lage druk betekent dan nooit meer inkomen. LD pressostaten dienen dus vrij krap te worden afgesteld. Wel goed voor de omzet in ventilatorregelingen, alhoewel een stukje karton ook wonderen doet totdat de weersomstandigheden iets gunstiger zijn om het probleem goed aan te pakken.

• RobNij

Je kunt overwegen een tijdrelais te plaatsen in de alarmering van de LD-pressostaat, zodat deze b.v. 3 minuten overbrugt wordt. De machine krijgt dan redelijk de tijd om alsnog persdruk op te bouwen. Dit heb ik regelmatig toegepast.

Rob

• P.Ouwendijk

Hallo Rob,

In AC installaties wordt of werd dit ook toegepast ik vind het alleen een beetje gevaarlijk bij een flink lek in het lagedruk gedeelte van de installatie. kan die ook in onderdruk gaan met alle gevolgen van dien.

Groet Piet

• sjef

Wat ik meestal doe, als het goedkoop en snel moet, (heb ik afgekeken van Veld) een hp press op de condens fan plaatsen bij 7 a 8 bar pas in laten komen zo blijft je lp ook indirect op pijl

• terpstra

bij 380V iets lastiger. (relais er tussen)

• Peter R

low budget winterregeling gaat nooit stuk

• henvdk

Cellen die lang stop staan in de nacht en tank en machine buiten , hebben s'morgens zowat geen persdruk (0,4) bij 134 a en 2 bar bij 507

Dan nog een stijgleiding van 9 meter .

Weet iemand wat het goedkoopste vloeistof pomp(JE) kost?

LD overbruggen voor 10 sec is een oplossing ,maar dan met de voorwaarde bij OT's lager dan bv 0 gr.C.

gr.

• Peter R

wat denk je van een verwarming om de pot of zoals 75 jaar geleden een paar 100 watt lampen laten branden in een afgesloten ruimte??

• henvdk

Ja peter, dat deden we zelfs bij kleine machines op het dak en daaroverheen een kartonnen doos.

Maar we hebben nu wat problemen met grotere machines waarbij condensor en tank en compressor buiten staan

EN

de vloeistof leiding 9 meter hoger moet naar de verdampers en dan nog 134 a

Geleverd door een grote (?) firma in Nedeland.

Voorlopig met een repeterende schakeling en steeds openen Electronisch ventiel en 40 sec de lage druk doorverbonden.

Werkt, maar ik moet nog wat veiligers verzinnen.

Ik denk aan terugslagklep in de condensaat en tankverwarming.

Zelfs bij shockvriezers met R507 die hele nacht stilstaan is de persdruk maar 2 Bar en eigenlijk idem problemen.

(zelfs zonderd stijgleiding)

gr.hen