Maurer droogkasten

• terpstra

kijk nog eens naar de r-22, duse 06 (tex)

Heb jij die tank vroeger geplaatst? (grapje):D

Als ik koudemiddel noem r-22 met een TE ventiel, weet je vanaf nu dat het een R-22 ventiel is met buitenwerkse vereffening. voor alle duidelijkheid een TEX2.

De “E” staat niet voor een soort koudemiddel maar voor type uitvoering van je ventiel ongeacht het soort koudemiddel.

• Peter R

ik zie nergens of de comp. met vloeistofvat beneden staat of 20 meter hoger dan de verdamper anders moeten de leiding verliezen, en het vloeistof gewicht in de vloeisofleiding meegerekend worden bij het bepalen van de duse

• sjef

Nee ken dat soort worstendroog gevallen niet. Maar wat ik bedoel is op 407c is dat je idd 16kw doet maar wel bij+5 en +32 condenseren en en onderkoeling van 10K. Maar kijk eens wat deze doet bij -10 en dan +52condenseren. volgens mij zit je dan nog zo verkeerd nog niet met die 06 doorlaat.

• terpstra

Peter, dat zijn niet direct schokkende afstanden. Aggregaat staat 4 mtr. boven tank totale leidinglengte nog geen 10 mtr. Tevens gaat het hier niet om een worstendroogkast zoals Sjef denkt. Condenseren op +52 lijkt mij geen goede set.

De condensatie temp. wat ik eerder heb aangegeven (+54.5) was alleen maar bedoeld om andere compressor 1 op 1 te vinden. Enige docu die wij hebben was bij die condities. In werkelijkheid draaid deze op + 40. Het ventiel TEX2 doorlaat 06 doet volgens de boeken 16.6 KW bij -10. Nu zal dat iets minder zijn na correctie onderkoeling maar dat is verhoudingsgewijs weinig. Daarbij komt nog dat er twee ventielen op zitten met 06 doorlaat. Dus 2x 16 KW doorlaten voor een compressor capaciteit van ongeveer 10 KW bij -10/+40.

o Sjef, doorlaat 06 doen bij +10/+40 29.5kw per stuk! dus bij +5 zal het z'n beetje tussen de 16 en 29 zitten. (denk ik)

Sjef waar ik me over verbaas is dat je aangeeft dat bij +5 en +52cond. het ventiel misschien wel redelijk passend zou zijn. Dat zou betekenen dat je je condensatie temperatuur gaat opvoeren om een ventiel passend te krijgen?

• sjef

nee Terpstra, geen +5 maar -10 en dan op 407 ipv r22 en daarbij komend nog een condensatie temp van 55graden. Wat ga je dan

aan cap verkrijgen? Kloppen die waardes en gegevens of kijk ik er overheen?

• terpstra

Sjef, naar mijn weten heb ik het nooit over +5 gehad en ook niet over +55. (even terug gekeken op mijn voorgaande berichten) Ik weet niet precies waar je nou op doelt.

Ik geloof dat jij het een keer over +5 hebt gehad en +32 condenseren.

• sjef

dan heb ik het verkeerd begrepen