dit moet je lezen ook de zwartwerkers

• Peter R

STEK heeft onlangs uitgebreid onderzoek gedaan. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat 42% van de STEK-deelnemers bedrijven kent die gecertificeerd werk doen, terwijl deze bedrijven niet gecertificeerd zijn.

Gecertificeerde bedrijven hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in de certificering. Ongecertificeerde bedrijven hebben deze inzet niet gedaan. Dit is volgens de STEK-deelnemers oneerlijke concurrentie. 95% van de STEK-deelnemers vindt dat STEK hiertegen in actie moet komen.

STEK heeft behoefte aan gedetailleerde gegevens van deze bedrijven en van illegaal geplaatste installaties. Wij kunnen dan gericht onderzoek doen en ervaringen bundelen. Hier hebben wij uw hulp bij nodig. Geef via een e-mail aan welke bedrijven naar uw mening gecertificeerd werk doen, terwijl deze bedrijven niet gecertificeerd zijn. Stuur uw melding naar info@stek.nl.

Alle persoonlijke ervaringen willen we graag van u ontvangen. Dit alles met maar één doel:

“het moet afgelopen zijn met oneerlijke concurrentie”.

STEK komt daarna in actie. STEK zal zaken gaan controleren. Wanneer blijkt dat bedrijven niet aan de wettelijke eisen voldoen, dan zullen we de handhavingautoriteiten om gerichte actie vragen.

STEK zal uw melding te allen tijde vertrouwelijk behandelen. Wij rekenen op uw deelname.

Met vriendelijke groet,

B. (Bob) van den Hoogen

Voorzitter

PS: Ik hoop dat ook ú – mede in uw eigen belang – uw ervaring zult delen. Doe mee!

• terpstra

Goede zaak. Vraag me echter af of dit zal helpen.

9 van 10 klanten weten helemaal niets van “Stek erkend” of “F-gassen gecertificeerd” of “PED gecertificeerd” af.

• raymond

Toen ik de email van de week kreeg moest ik meteen aan Peter denken

Ik vermoed dat er eindelijk iemand wakker is geworden maar goed en nu verder een illegaal die werk verricht telefoon nummer melden en dan bellen ze deze man op ofzo ?

Raymond

• Hans Erkelens

Van wanneer is dit bericht? Het had zomaar een jaar of 10 geleden kunnen zijn. Ook toen waren er instanties die meldingen verzamelden, om zo een punt naar VROM te kunnen maken. De enige opsporing en handhaving was net na 1993 toen de erkenningsregeling net was ingevoerd. Daarna is het snel afgezwakt. Iedereen roept en niemand doet wat.

• sjef

Ik heb die mail ook gehad, dit zijn gewoon laatste stuiptrekkingen van het stervende stek. Al die jaren hebben zij een monopolie

positie gehad en nu moeten ze van hun ambtenaars stijl af en dan krijg je dit soort praktijken om mensen lid te houden. Stek heeft

volgens mij nooit een toegevoegde waarde gehad voor de ondernemer. Bovendien vind ik dit een NSB achtig ondertoon hebben.

Er zijn andere manieren om dit aan te pakken.

\\ - - //

( @ @ )

————o00o—- (_) —-o00o————-

• Peter R

Je hebt gelijk sjef ik heb die mail niet gehad omdat ik bij een andere f-gassen zooi zit, het is weer typisch iets voor eigen leden de buitenwacht mag er niets van weten in de 20 jaardat het stek bestaat hebben ze geen ene moer gedaan alleen zakken vullen en je gasboekhuoding controleren en verder doen ze niets die klojoten van stek moeten aan de installateur vragen hoe ze ilegaal geplaatste installaties kunnen controleren

en hoe lang ben je hiermee bezig geweest

\\ - - //

( @ @ )

————o00o—- (_) —-o00o————-

of is dit een nieuw symbool

peter

• henvdk

Dacht ik ook zo Hans.

Wie was dat ook weer ….STEK?

Die club die in 2002 al beweerde dat zij het wel zouden regelen dat Stek en PED EEN erkenning werd

en waarvan je de leiding niet aan de telefoonkreeg ,omdat er geen telefoonverbinding was naar die hoge toren?

Niks dus. alleen BLA BLA.!

Wat PED betreft… Er zijn inmiddels behoorlijke boetes en maatregelen uitgedeeld door de arbeidsinspectie.

Elke installatie zonder PED- CE verklaring is een illegale installatie volgens de Europese drukwet.

In de achterhoek zijn mensen veroordeeld (of aangeklaagd? )voor doodslag ,bij dodelijk slachtoffer vorig jaar door niet voldoen aan de PED -veiligheid.

(bron = onze auditor voor PED)

Ook mijn aansprakelijkheidsverzekering eist dat installaties worden geleverd volgens de PED.

(Stek was nooit een eis, en ISO en VCA werd niet meer in de clausules opgenomen ,met behoud van korting door PED)

Dan de kostenbeperking van al die regels.

Wij zegden (noodgedwongen door NVKL moeten opzeggen) het NVKL-lidmaatschap na 35 jaar op …kosten reductie 4300 euro

(+/- 1200 bij U.V met 3 labels)

We zeiden Stek op bij STek en Veritas … kostenreductie 1250 euro/j t.ov. 250 bij E.C voor F-gassen.

We zeiden onlangs de Iso9001 en VCA op …. kostenreductie 8800 op 3 jaar

Nieuwe kosten…..

We gaan voor een compleet kwaliteitssysteem Module H-H1 van de PED ,wat als uitgangspunt heeft het oude handboek van de ISO

en zijn dan gecertificeerd voor category 2-3 en 4 EN voor F-gassen.

Totaal 7000 per 3 jaar en geen tussenliggende steekproeven die betaald moeten worden wat voorheen 2750 per jaar kostte

en daarbij kwamen de extra bezoeken voor category 4

Totaal heb je het nu over veel meer dan 10000 euro voordeel .

En daarbij zijn verzekeringskortingen bij Interpolis van 6000 euro per jaar wegens lidmaatschap Uneto-VNI niet eens meegenomen.

Dit totale pakket was m'n wens in 2000 en is nu dus eindelijk 100 % tot uitvoering gekomen.

Al ben ik dan 66 ,maar nog steeds verbonden aan het bedrijf van m'n zonen als manager Opleiding en kwaliteit

en dan is het toch een mooi resultaat na jaren duwen en trekken. (voorlopig plan ik deze functie nog zeker 10 jaar)

Terugkomend op STEK.

Richt je aandacht op een PED-auditor ,die met je meedenkt en erop uit is dat je goede installaties maakt

EN dat het je goed gaat anders verliest hij een betaler.

Die ikzelf ken , voldoet daaraan en dat is E.C

gr. hen

• Peter R

HALLO HEN

WAAR STAAT DE AFKORTING E.C. VOOR

• ennio

Ik vind uw teksten moeilijk leesbaar…

• Hans Erkelens

Hen bedoelt Energie Cons…

Vul de laatste drie letters zelf maar in, anders had Hen het ook wel voluit geschreven.