berekenen van het elektrisch vermogen

• Peter R

in de gegevens van een koelmachine staat altijd de maximale stroomopname, in het logboek moet je het vermogen in kW invullen ik vraag mij af hoe de collega’s het doen want nergens staat de cosphi (arbeidsfactor) en rendement

normaal zou je formule bij draaistroom motoren gebruiken , (in Watt) P = U * I * ϕ * ŋ, of I = P / ( 1.73 * U * ϕ * ŋ ) aangezien er weinig gegevens opstaan hoe kan je dan het logboek juist invullen.

• P.Ouwendijk

Hallo Peter,

Logboek juist invullen ?

Ik ben wel eens op de veiling in Bleiswijk geweest en daar had een installateur uit de betuwe installaties

die niet veel gebruikt werden voorzien van een logboek met daarin het vulgewicht van 29.5 Kg. 1x per jaar of toen 4x per jaar !!

Ik weet zeker dat er meer in zat aan de grote te zien maar wat maakt dat nou uit ?

Als er maar wat in het logboek staat, want die ambtenaar snapt er waarschijnlijk ook niets van.

Lekker belangrijk toch.

Groet

Piet

• sjef

Meestal staat er ook een nominaal vermogen vermeld. Bij 3 fase doe als volgt. Stel je hebt een motor dan is het aantal kw*2 de opgenomen stroom. Bij een ohmse belasting dus bv weerstanden in de verdamper, het aantal kw*1,5. Let wel bij een motor

staat altijd het as vermogen vermeld op het type plaatje.

• Peter R

hallo piet,

het gaat er niet om wat een klojo (mil inspec) denkt of ziet, het is ook voor de klant die aan een maximaal vermogen zit wat betreft de energie leverancier als ik een verhoging wil dan moet ik met gegevens komen en die moeten wel hetzelfde zijn als wat in het logboek staat. Ik heb zelf meegemaakt dat er in een logboek een koelmiddelinhoud van 2.8 kg staat maar in werkelijkheid zit er 65 kg in 3 x bitzer compr. 2 vriescellen, 3 rem-rijskasten, 2 koelcellen.

en als je mijn ontslagen monteur tegen kom geef dan een belletje hij heeft de laatste twee jaar al de telefoonnummers en adressen van mijn klanten verzameld en is nu voor zich zelf bezig bij mijn klanten voor de helft van de prijs

of anoniem via info@koelbedrijf.nl

• j.p.

wat sjef zegt klopt globaal ; tenminste voor standaard draaistroomnet 380-400 volt-50hz;

2 amp per kw ; of 1,5 amp per hp.(pk)

• ennio

Vermogen is afhankelijk van de belasting, bij hogere zuig- en of persdruk hoort een hogere amperage, dus een hoger verbuikt vermogen

Best is de normale werkcondities invullen in de softwareprogramma van de fabrikant en het vermogen wordt u verteld.

• Peter R

Ennio

ik heb het over het maximale toegestane vermogen

• P.Ouwendijk

Hallo J.P.

Die rekensom gaat volgens mij alleen op bij losse electromotoren.

Semigesloten compressoren mogen meer opnemen.

Bijv. Bitzer 4J22.2Y mag 39 Amp. opnemen.

Groet

Piet

• sjef

Piet.die neemt op bij to+7.5 en tc=50 graden. 19.41Kwatt. *2=38.8Ampere. Over die 200mA zal echt niemand zeuren.

Ik vergis me trouwens het gaat om het afgegeven vermogen van de elektro motor. dus de som hierboven gaat niet op!

In de catalogus staat het opgenomen vermogen van de compressor. Het zou dus moeten zijn 19410/690*cosphi*rendement

• Peter R

waar haal jij die 690 vandaan?

wortel3 x 380V wij hebben 380 V in nederland