Lawaai uit compressor bij afslaan Liebherr ICS3113

• sjef

Als het een monteur van liebherr zelf was dan moeten zij hun eigen product kennen als geen ander

• Bert

Liebherr maar even gebeld,

Zij zeggen dat de condensor wel even warm moet zijn over het gehele vlak. (Nog nooit meegemaakt.)

Koelkast en vriezer werken beide goed maar zij zeggen dat er toch te weinig gas in kan zitten. Daarnaast zeggen zij dat de condensor verstopt kan zitten en hierdoor aan 1 kant warm is en aan de andere kant niet.

Wat vinden jullie hier van. (Ik heb het idee dat ze mij proberen af te schepen.)

Mvg,

Bert

• j.p

ik heb vroeger nvkl installateurs opleiding gedaan; doch ben nu met pensioen.

zoals terpstra zegt ; in het eerste deel van de kondensor vindt afkoeling van de persgassen

plaats naar de kondensatie temperatuur; het is evenwel mogelijk dat het persgas eerst door de

deurrand van het vries gedeelte wordt gevoerd waar het reeds warmte verliest; in het konden-

satie trajekt blijft de temperatuur wel gelijk

liebherr lijkt mij een duits fabrikaat; dergelijke apparaten zij doorgaans met isobutaan (brandbaar)

gevuld. minimale vulling i.v.m opstellings en ventilatie eisen

als u geen koelklachten heeft lijkt mij de vulling en verdamper inspuiting ok; maar meten is

weten ; en tijd is geld!

ik heb zelf noch geen lekkage meegemaakt met kasten gevuld met brandbaar koelmiddel;

maar wie weet! wel met halogen alkaan gevulde typen zoals het vroegere r12 en latere r 134a

• sjef

niet te vergeten lekbak verdamping, en er zit maar een kleine hoeveelheid koudemiddel in dat geeft geen gevaar. Wel denk ik dat bij

de geringste lekkage al een koelprobleem ontstaat

• terpstra

Uiteindelijk maakt het niet uit verstopping, gas te kort, of wat dan ook.

Ik meende dat je last had van een rammelende compressor bij stoppen en waarschijnlijk ook bij inschakelen. De indruk die je had dat er iets tegen de buitenmantel aan rammelt.

Zoals hier al eerder was gemeld dat inwendige compr/electr. deel uit z'n veren ligt,

of er een veer geknapt is. Hierdoor hangt het binnendeel tegen huis aan en kan een behoorlijk geluid maken.

Dat men dan gaat zoeken naar gas te kort of een verstopte condensor is wel heel vreemd.

Zoals je al melde de kast werkt verder nog goed. Dus geen gas te kort, en tevens geen verstopte condensor. (waar ik van uitga dat men de verstopping binnen in de condensorleiding bedoelde)

Als er gas te kort zou zijn kan daar geen rammel vandaan komen. Gas te kort betekend geen koeling een lage druk en zal compressor niet zwaar hoeven draaien. Bij verstopte condensor zal er geen koeling zijn geen warmte afgifte bij condensor en waarschijnlijk een hoge draaitoon van compressor. (deze staat dan tegen een hogere druk in te draaien) maar geen rammel.

Dat de persleiding via vriesdeel deur loopt inderdaad (even niet aan gedacht) dit zou inderdaad een iets minder warmte verschil kunnen geven op condensor. Maar helemaal gelijke temperatuur? ik vraag me af.

Ik denk dat er inwendig een veer defect of losgeschoten is. (let wel, dit na aanleiding van zaken die genoemd zijn in eerste vraag.)

• j.p

ja ok sjef.

• j.p

o.k. terpstra een pluim !