Als het een monteur van liebherr zelf was dan moeten zij hun eigen product kennen als geen ander
Liebherr maar even gebeld,
Zij zeggen dat de condensor wel even warm moet zijn over het gehele vlak. (Nog nooit meegemaakt.)
Koelkast en vriezer werken beide goed maar zij zeggen dat er toch te weinig gas in kan zitten. Daarnaast zeggen zij dat de condensor verstopt kan zitten en hierdoor aan 1 kant warm is en aan de andere kant niet.
Wat vinden jullie hier van. (Ik heb het idee dat ze mij proberen af te schepen.)
Mvg,
Bert
ik heb vroeger nvkl installateurs opleiding gedaan; doch ben nu met pensioen.
zoals terpstra zegt ; in het eerste deel van de kondensor vindt afkoeling van de persgassen
plaats naar de kondensatie temperatuur; het is evenwel mogelijk dat het persgas eerst door de
deurrand van het vries gedeelte wordt gevoerd waar het reeds warmte verliest; in het konden-
satie trajekt blijft de temperatuur wel gelijk
liebherr lijkt mij een duits fabrikaat; dergelijke apparaten zij doorgaans met isobutaan (brandbaar)
gevuld. minimale vulling i.v.m opstellings en ventilatie eisen
als u geen koelklachten heeft lijkt mij de vulling en verdamper inspuiting ok; maar meten is
weten ; en tijd is geld!
ik heb zelf noch geen lekkage meegemaakt met kasten gevuld met brandbaar koelmiddel;
maar wie weet! wel met halogen alkaan gevulde typen zoals het vroegere r12 en latere r 134a
Uiteindelijk maakt het niet uit verstopping, gas te kort, of wat dan ook.
Ik meende dat je last had van een rammelende compressor bij stoppen en waarschijnlijk ook bij inschakelen. De indruk die je had dat er iets tegen de buitenmantel aan rammelt.
Zoals hier al eerder was gemeld dat inwendige compr/electr. deel uit z'n veren ligt,
of er een veer geknapt is. Hierdoor hangt het binnendeel tegen huis aan en kan een behoorlijk geluid maken.
Dat men dan gaat zoeken naar gas te kort of een verstopte condensor is wel heel vreemd.
Zoals je al melde de kast werkt verder nog goed. Dus geen gas te kort, en tevens geen verstopte condensor. (waar ik van uitga dat men de verstopping binnen in de condensorleiding bedoelde)
Als er gas te kort zou zijn kan daar geen rammel vandaan komen. Gas te kort betekend geen koeling een lage druk en zal compressor niet zwaar hoeven draaien. Bij verstopte condensor zal er geen koeling zijn geen warmte afgifte bij condensor en waarschijnlijk een hoge draaitoon van compressor. (deze staat dan tegen een hogere druk in te draaien) maar geen rammel.
Dat de persleiding via vriesdeel deur loopt inderdaad (even niet aan gedacht) dit zou inderdaad een iets minder warmte verschil kunnen geven op condensor. Maar helemaal gelijke temperatuur? ik vraag me af.
Ik denk dat er inwendig een veer defect of losgeschoten is. (let wel, dit na aanleiding van zaken die genoemd zijn in eerste vraag.)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?