Vervolg Liebherr ICS3113

• Bert

Hallo allen,

Liebherr geeft aan dat de compressor defect is geraakt (rammelt) door een lek in het koelsysteem. (Waardoor een slechts 5 jaar oude ‘kwaliteits’ koelvries combinate afgeschreven is.)

Het rare is wel het volgende: De koel-vries combinatie koelt en vriest prima. Je ziet bijvoorbeeld dat de verdamper keurig opvriest zoals beschreven in de handleiding, dan weer ontdooit etc. Ook de vriezer werkt prima, krijgt alles keurig op temperatuur. Volgens mij loopt hij ook niet meer als in het verleden.

Mijn vertrouwen in Liebherr is tot een minimum gedaald. De vorige Liebherr heeft het 15 jaar uitgehouden en volgens Liebherr is deze defect en geheel afgeschreven na 5 jaar.

Volgens Liebherr is de compressor defect (dat is ook zo volgens mij, hij rammelt bij afslaan), zit de condensor verstopt (deze is aan 1 kant warm/heet andere zijde op kamertemperetuur, is verder schoon en kan zijn temperatuur goed kwijt) en zou ook de verdamper defect zijn. Ondanks al deze defecten koelt en vries hij echter wel gewoon goed. Ik heb het idee dat zij liever voor 600 Euro een andere koelvries combinatie willen leveren (denk dat zij daar nog aan verdienen) dan dat zij de compressor (materiaalkosten voor heen, arbeidsloon (geschakt 150-160 Euro)voor ons) willen vervangen voor dus ongeveer 160 Euro.

Gezegd wordt nu dat door een lek in het koelsysteem de compressor nu harder moet werken waardoor hij rammelt. Ik geloof eerder het verhaal wat iemand hier al heeft aangegeven dat er intern gewoon een veer is gebroken.

Belangrijkste vraag is dan ook of jullie kunnen aangeven of een koelvries combinatie wel goed kan werken met een lek in het koelsysteem.

Mvg,

Bert

• terpstra

Uiteindelijk maakt het niet uit verstopping, gas te kort, of wat dan ook.

Ik meende dat je last had van een rammelende compressor bij stoppen en waarschijnlijk ook bij inschakelen. De indruk die je had dat er iets tegen de buitenmantel aan rammelt.

Zoals hier al eerder was gemeld dat inwendige compr/electr. deel uit z'n veren ligt,

of er een veer geknapt is. Hierdoor hangt het binnendeel tegen huis aan en kan een behoorlijk geluid maken.

Dat men dan gaat zoeken naar gas te kort of een verstopte condensor is wel heel vreemd.

Zoals je al melde de kast werkt verder nog goed. Dus geen gas te kort, en tevens geen verstopte condensor. (waar ik van uitga dat men de verstopping binnen in de condensorleiding bedoelde)

Als er gas te kort zou zijn kan daar geen rammel vandaan komen. Gas te kort betekend geen koeling een lage druk en zal compressor niet zwaar hoeven draaien. Bij verstopte condensor zal er geen koeling zijn geen warmte afgifte bij condensor en waarschijnlijk een hoge draaitoon van compressor. (deze staat dan tegen een hogere druk in te draaien) maar geen rammel.

Dat de persleiding via vriesdeel deur loopt inderdaad (even niet aan gedacht) dit zou inderdaad een iets minder warmte verschil kunnen geven op condensor. Maar helemaal gelijke temperatuur? ik vraag me af.

Ik denk dat er inwendig een veer defect of losgeschoten is. (let wel, dit na aanleiding van zaken die genoemd zijn in eerste vraag.)

Bert,

Jammer dat ik het moet zeggen, de gene die je aan de telefoon hebt gehad en de monteur die langs is geweest hebben hoogstwaarschijnlijk geen verstand van zaken

(weet ik wel zeker) maar zijn het lui die alleen dozen schuiven.

Die lui verdienen hun geld al met alleen de voorrijkosten.

Nogmaals een compressor gaat niet rammelen door een lek. (wordt zelfs lekker rustig.)

• sjef

ik weet niet of ik er ver langs zit, maar even het volgende als de compressor uit zijn veren ligt dan maakt dit een enorm rot kabaal

continu, en niet alleen bij afslaan. Stel je hebt een verstopte condensor dan heb je een hele hoge drukverschil over je compressor.

en deze draait dan met heel veel moeite als ie dan plots stil valt dan hoor je dat. Dit heb je ook met vuile condensors of kapotte

condens ventilators. Of klets ik nu gewoon wat?????

P.S. Die fohn die de beste man erop heeft gezet was dat mischien om eventueel vocht wat bevroren was in de verdamper te

ontdooien??? Om zo die verstopping te constateren?? En mocht dat zo zijn dan ist est vorbei mit ihre shrank

• j.p

ik heb jaren geleden eens een potje voor r134a opengehaald met dezelfde klachten;

en 1 van de 4 ophangveren was losgekomen.

ik ken de liebherr kasten niet zo goed.

maar in het algemeen is er lekkage ; dan geen goede werking en komt door onderdruk

vocht en lucht in het systeem; capilair aan inspuitzijde dichtvriezen en nog meer troelala.

is er isobutaan gevuld ; dan zal de druk aan verdamprzijde hoogstwaarschijnlijk toch beneden de buitendruk liggen vanwege het vriesdeel.

isobutaan wordt ook wel 2-methylpropaan genoemd .

ik ben er vanuit gegaan dat de kast goed werkt.

• Bert

Hallo A. Terpstra,

Dank voor uw reactie.

Ik ben mij er zeker van bewust dat ze mij wat op de mouw spellen omdat zij er dan goed mogelijk uit springen.

Ik kan u wel vertellen dat het erg frusterend is om te weten dat er op de compressor na niets aan de hand is met de koel-vries combinatie maar dat men er alles aan doet om om de oorzaak ergens anders neer te leggen.

• terpstra

Juist Bert, die indruk heb ik ook nl. Het is niet mijn bedoeling een andere “koelmonteur” af te zeiken, maar wat ik zo lees over hun doen en laten +advies kan ik niet anders.

Waarschijnlijk is betreffende monteur een prima monteur voor was machines, en heeft eens een dagje les gehad omtrent koeltechniek.

• terpstra

Klop sjef, maar heb ook meegemaakt dat dit alleen bij starten en stoppen het geval kan zijn. Bij starten zal het binnenwerk iets harder schudden daarna draait de heleboel “in balans” en raakt het binnenwerk net niet de behuizing en werkt dus relatief rustig. Als compressor weer stopt zal hij ook iets meer schudden en raakt dus weer het huis, rammel, rammel.

Ja de compressor draait op een verhoogde druk bij een verstopte condensor. Dat is wat ik melde een hogere toon/geluid van compressor. Nou dat kan niet het geval zijn want de kast doet gewoon zijn werk, en dat is koud worden.

Betreft de fohn, ik heb geen idee, welke verdamper er in zit. Is het een losse aluminium plaat?, of zit deze achter tegen de kunststofwand. (dat je hem dus niet ziet.) ik kreeg de indruk dat het de laatste was/is. Maar dan nog een klacht over rammel tijdens starten en stoppen ga je toch niet met een fohn op je verdamper? en al helemaal niet als deze in de isolatie tegen achterwand is bevestigd als verdamper.

Ik krijg de indruk dat de man eigenlijk niet wist wat te doen, en dus maar wat deed om te proberen. Ik denk maar zo aldoende leert men. Alleen dit is dan wel een beetje over de rug (portemonnee) van een ander.

• Peter R

een fhon doet me denken aan een oude vrieskist die in de winter in een schuur staat die niet wil ostarten tijdens lange stilstand

• terpstra

ja inderdaad, alleen warm je dan niet de verdamper op maar de condensor.

• sjef

tt?