hunten ventiel

• sjef

Beste mensen ik zit met het volgende, ik heb een installatie die zwaar hunt het betreft een lex 20-7 met een te5 met daarin een

doorlaat van 01. De ov hangt rond de 15 a 16k. to = -10 R404 (vleescel). Eens in de zoveel seconde sluit het ventiel compleet.

Pas als ik de spindel tot bijna helemaal openzet heb ik een ov van 8 a 10k en geen hunten meer.

Hoe kan dit? Het ventiel moet toch gaan hunten als ik het juist openzet en niet andersom?

• Peter R

druk voor het ventiel te hoog bv condensor vuil of te klein, doorlaat te klein, probeer een ventiel met uitw druk vereff. en er kan vocht in het ventiel zitten waardoor er ijsvorming optreed maar dat geloof ik nietbij een vakman, wel bij een knoeier

• sjef

Dank voor je reactie Peter. Installatie is schoon en droog Ik dacht eerder aan een te lage condensdruk deze slingert enigzins door

het aan en afslaan van de ventilator tussen 12 en 14 bare. De zuig gaat naar 1,8 als de ventiel sluit en dan weer terug naar 3.6.

Dit hoor je ook bij het ventiel. Maar als ik de ov verklein door de spindel helemaal open te draaien is de zuigdruk stabiel rond

3.6 en 3.8. En mijn ov is dan ook gelijk wat het zijn moet.

• Riezzie rich

beste

het is normaal als je ZD gaan hunten op het moment dat je een pressorstaat geregelde condensordrukregeling heb(aan/uit regeling) dan gaat je ZD mee met je PD en moment dat je PD zakt zakt je ZD ook. mischien met je een toerengeregelde ventilator regeling proberen en dan kijken of je zuigdruk op orde blijf anders is mogelijk de kop van het ventiel niet meer goed

• Peter R

een ventiel dat gaat hunten ( open, dicht, open ,dicht enz) wordt veroorzaakt door een te hoge druk vlak voor het ventiel of een veel te kleine doorlaat, een ander voorbeeld is een verdamper met een spinnenkop en daar voor een ventiel met inw drukvereffening waardoor de drukval over het ventiel te groot wordt

• sjef

Ik heb de pressostaat omzeild het hunten stopte niet, Het heeft ook geen mop functie. Zou mischien kunnen dat het ventiel gedeeltelijk zijn vulling heeft verloren

• sjef

Peter de druk voor het ventiel is normaal, ventiel met uitwendige druk vereffening. Doorlaat 01 doet 12.7 kw bij -10 op R404

Compressor verpompt 14.5 m3/h Dus zit wel snor.

• Willem

Stef,

Er zitten volgens mij wat verschillen tussen oude en nieuwe types Danfoss TE5 ev expansieventielen oa doorlaatcoderingen en huizen, en ook de daarbij behorende capaciteiten, ook temperatuurbereik “N” (-40/+10) en “B” (-60/-25) maar dat laatste verschil was er al, dus neem aan dat je dat ook al gecontroleerd heb, evenals plaatsing bulb, leidingloop, ed. Maar denk dat je dat allemaal wel weet. Als dat allemaal in orde is dan denk ik dat Peter gelijk heeft, en je misschien een maatje grotere doorlaat moet proberen. Verder overbrug ik met inregelen ook altijd de condensor regelpressostaat omdat je het systeem anders nooit stabiel krijgt, en veel gas voor het ventiel met schakelen van de condensorfan(s).

Met vriendelijke groeten, Willem

• j.p

misschien toch bulb verlies en daardoor enige mop werking? in principe is er bij uitdraaien toch

geen ov.? bij indraaien dan noch extra ov en kleinere verd. vulling.; anders de inlaat.vergr.

ach misschien is de zaak reeds opgelost en zit ik er totaal wegens de leeftijd naast.

• sjef

Als een ventiel hunt plaats ik juist een kleinere doorlaat als ik de ov niet krijg afgesteld. Het probleem in deze geval is dat het ventiel hunt bij een te grote ov en niet bij een te kleine. Als de ov te groot wordt dan warmt het gas in de bulb op en opent het ventiel normaal

gesproken, maar nu gebeurt het tegenovergestelde. Ik heb de regelspindel helemaal uitgedraaid linksom. Het hunten is weg en

ov is goed, maar ik verwacht binnen een niet te lange tijd dat er weer hetzelfde probleem zich gaat voordoen. Het ventiel is stuk

naar mijn mening