friga bohn verdampers

  • sjef

    Beste mensen is het jullie ook opgevallen dat bij de mr verdampers van friga bohn de uitwendige drukvereffening direct op de uitlaat header zit van de verdamper, en dat je dus de bulb van het ventiel verder op moet monteren. Danfoss zegt dat dit andersom moet

    dus eerst bulb en daarna pas de drukvereffening! Niet dat het zoveel uitmaakt maar ja, is wel tegenstrijdig. Ik vind de verdampertjes

    zeer montage vriendelijk behalve dat de coating altijd vlam vat. wat vinden jullie hiervan?

  • terpstra

    wel meegemaakt dat er een service aansluiting zit op standpijp zuig van verdamper.

    ongeveer op 3/4 hoogte. Daar had men de uitwendige drukvereffening gemonteerd.

    Ik denk een beetje gemakzuchtig van betreffende monteur.

    Niet bij nadenken en gewoon gaatje boren in zuig met daarin je drukstuurleiding lassen.

    O ja nog één, drukleidingen aansluiten op bestaande schrader ventielen, alleen men had blijbaar niet in de gaten dat het ventieltje er nog in zat, en geen openers gebruikt om hem in te drukken. ook leuk.:D

  • sjef

    tjah das idd slim?? Maar wat betreft die aansluitpunt op die standleiding, die is echt bedoeld voor de uitwendige druk vereffening

    er staan fotos en al bij dat het daar op moet. Daarom vind ik het vreemd maar ja goed, heb je wel een extra meetpunt.

  • Peter

    Wij zetten hem ten alle tijde ná de bulb, nooit anders.

    Dan kun je het bestaande punt mooi gebruiken bij controleren OV om je zuigdruk te meten.

  • sjef

    Dat begrijp ik, maar waarom adviseert de verdamper fabrikant het 1 en het ventiel fabrikant het ander?

  • terpstra

    Wat Peter aangeeft klopt. Als het goed is, is dat ook met lessen besproken.

    Volgens mij, geven de fabrikanten van koelers, (als ze het aangeven tenminsten)

    ook zo aan.

  • Peter R

    deze peter ben ik niet ik ben Peter R

  • sjef

    pdf kijk even op blz 3. qua drukverschil zal het niet

    veel uitmaken als 15 cm verderop zit

  • refrigeration

    Het expansieventiel werkt het beste als je de uitwendigedruk meet waar ook de bulb gemonteerd zit. De bulb plaats je horizontal minimaal een meter uit een bocht voor de juiste werking.

  • sjef

    ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar dit lukt dus noooooooooooooooit.