airco

  • terpstra

    Wij hebben in opdracht van verwarmings inst. bedrijf (hoofd uitvoerder) airco systeem gemonteerd. (2011)

    Wand units mocht niet dus werden het plafond bovenbouw delen die in kelder geplaatst werden. Het verwarming inst. bedrijft zou zelf de luchtslangen en uitblaasroosters plaatsen.

    Wat bij mij bekend was, dat uitblaasslangen via de vloer de ruimte inkomen. Verder niet

    weten hoe of wat, (ook niet uitgenodigd voor bouwvergadering of iets dergelijks) wij waren dus maar de onderaannemer in dit geval.

    Laatste wat wij in sept 2011 hebben gezien bij opstarten, luiken in de openingen in de vloer

    zowel aanzuig als uitblaas.

    +/- 3 weken geleden een klacht van eigenaar pand. pand wordt niet koud. Dit via een telefoontje van hoofdaannemer. (men had zelf geen behoefte om eerst te gaan kijken)

    We zijn er geweest, systemen werken goed, alleen tot mijn verbazing heeft men gewoon twee roosters in de vloer gemaakt. De lucht komt er een beetje uit maar wordt relatief snel weer terug gevoerd door koeler. Ventilator staat op automatisch.

    Wat er nu gebeurt, Unit meet dat temperatuur naar beneden gaat laat zowel de ventilator als buitendeel terug toeren en blijft er dus helemaal niets over.

    Ik heb eigenaar van pand gemeld dat uitblaas en aanzuig niet juist zijn. Die moeten veel hoger om betreffende ruimtes te kunnen vullen met koude.

    Dat de uitblaas gelijk is gehouden met de vloer niet mijn verantwoording is maar van de hoofdaannemer. Die hebben tenslotte dat uitgevoerd en zonder enige vorm van overleg en schijnbaar ook niet ter sprake gekomen met bouwvergaderingen waar eigenaar en architect waarschijnlijk ook bij waren. (weet ik niet zeker maar daar ga ik wel vanuit)

    Ik krijg nu een bal toegerold dat het probleem bij mij ligt. Ik zou hebben geweten dat de lucht vanonder de vloer vandaan komt, en dat klopt dat ik dat wist alleen niet hoe men dit verder ging doen. Ik mag toch aannemen dat ook een verwarmings bedrijf weet wat ze doen? Ik ben van mening dat men dat eerst beter had moeten bekijken tijdens een bouwvergadering. Hier kunnen ze mij toch niet verantwoordelijk voor houden?

    We hebben een kleine 4m/s gemeten aan uitblaas zijde en ongeveer zelfde aan aanzuigzijde. (afhankelijk van grote unit).

    Wat denken mij collega's er van? ben ik nu op het matje te roepen? Dat zou betekenen dat ik moet boeten voor hun eigen miskleun.

    Voorlopig zitten we met de gebakken peren.

  • henvdk

    Het verwarming inst. bedrijft zou zelf de luchtslangen en uitblaasroosters plaatsen.

    Duidelijk toch?

    Dan moeten die ook zorgen dat het werkt.

    Verhaal komt hel bekend over.

    Helaas zijn er nog vele knullige CV-installatiebedrijven die er geen bal van begrijpen.

    Advies ; laat weten dat ze zelf hun slangen en roosters juist moeten installeren.

    gr. hen

  • sjef

    als je iets goed gedaan wilt hebben, dan moet je het zelf doen, of je kunt het mij vragen.:) Bij kanaal units plaats ik meestal de

    retour lucht sensor op leefhoogte. Maar dat zal je waarschijnlijk zelf ook wel weten. Het is typisch een benadering van een

    verwarmingsbedrijf (vanuit de vloer inblazen). Waarschijnlijk is dit euvel moeilijk op te lossen zonder comfort klachten, tenzij

    je vanaf boven gaat inblazen.

  • Peter R

    Hallo HR Terpstra,

    Ten eerste, heb jij je geld al gehad?

    Zo ja dan sta je sterk, zoniet dan zwak

    Waarschijnlijk ben je nog lid van die koelclub die heeft een geschillen commissie waaruit die bestaan weet ik niet maar zoals ze mij behandelen zal het niet veel soeps zijn, heeft de hoofd aannemer jou algemene voorwaarden geaccepteerd of verworpen en zijn die van hun van toepassing anders een advocaat raadplegen ik heb in het verleden een koel collega ook geholpen aan deze zeer goede advocaat met verstand van zaken en die heeft div. zaken gewonnen, heb je belangstelling stuur dan een mail.

    peter r

  • terpstra

    Gezien die jongens zelf de kousen en uitblaasroosters zouden plaatsen was ik in de veronderstelling dat men weet wat ze doen. Dat dergelijke zaken tijdens bouw werk-zaamheden (vergaderingen wordt besproken met architect en of opdrachtgever.)

    Dan had men kleine koven kunnen meenemen in de bouw die in zelfde lijn (oud pand)

    , waar de lucht dus van boven naar beneden kan. (al was het maar het aanzuigpunt dat verhoogt zou worden. Hierdoor kan de ruimte zich vullen met koude lucht. weggewerkt hadden kunnen worden. Dat is dus niet gebeurt.

    Wat er nu gebeurt is : instromende koude lucht komt tot hoogte van 25-30cm en wordt in andere hoek weer direct teruggepakt. Dus vanaf kniehoogte blijft het warm.

    Ik heb nu geadviseerd om uitblaas en aanzuigpunten omhoog te brengen.

    Volgens hoofduitvoerder geen optie.

    Men komt nu of de capaciteit wel klopt. Gaat om 5 ruimten die allemaal zo zijn uitgevoerd. Ik heb 3200 Watt berekend (voor de meest ongunstigste ruimte ongeveer 42m² en +/- 126m³ raam op ZW van +/- 5m² tevens nog een aantal zaken meegenomen in berekening wat niet eens nodig was) en er zit 4000Watt.

  • terpstra

    Hallo Peter r,

    Ja dat heb ik al gehad. Vorig jaar. 120 dagen geduld moeten hebben en moeten dreigen met deurwaarder. Tevens een na rekening van meerwerk betreffende zelfde systemen weer in orde te krijgen (4000 euri)gestuurd vanwege van hun zijde koelleidingen doorknippen (per unit een koudemiddel verlies van 5.5 KG en heel veel water in systeem) toen had ik m'n centen nog niet en heb zo toen ook niet gemeld dat garantie vervallen was na hun actie (had ik naar de centen kunnen fluiten denk ik). Dat heb ik nu wel gedaan.

    Lid van de “koelclub”? Nee dat ben ik al een paar jaar niet meer. Maar daar heb je in zulke gevallen ook niets aan.

    Dank je voor je aanbod, ik kijk het eerst nog even aan. (heb trouwens wel een rechts bijstand verzekering

  • Bart Berns

    Ik zou in ieder geval de ventilator van de kanaalunits op maximaal zetten en niet op automatish, via het menu is tevens vaak een hoger toerental in te stellen ( booster stand).

    ook kunnen er vaak correcties in temperatuur ingesteld worden.

    Je zult het niet hier mee opgelost krijgen, maar je kunt zo wel het maximale koelvermogen in de bestaande situatie bereiken.

    succes er mee.

    vr. gr.

    Bart Berns

  • henvdk

    Mee eens Bart dat dat kan, maar ik zou daar niet te snel mee zijn.

    Het kan uitgelegd worden als ,zie je wel de instelling was niet goed ,terwijl die wel is goed ingesteld voor boven aanzuigen

    en voor het helemaal goed te hebben ook boven inblazen.

    Op niet automatisch kun je bij het naderen van het setpoint tochtverschijnselen krijgen en ga je dus terug in de tijd (10 jaar)

    Op de vloer afzuigen ,…….dat kan alleen maar een CV berijf bedenken ,maar dat is de knulligste luchtstroom die je maar kunt hebben.

    Het verschil tussen vloer en gezichthoogte zal makkelijk 5 K of meer zijn .

    Dus minimaal boven afzuigen ,al moeten ze aanzuigzuilen plaatsen.

    Ten slotte.

    Schrijf briefje naar aannemer en eindgebruiker dat je de installatie hebt geleverd die volgens de fabrieksgegevens

    en service controle ,doet wat gevraagd wordt.

    Maar dat de luchtkanalen en roosters ONJUIST zijn aangebracht door derden.

    Dat je bereidt bent om een vervolgcontrole te doen als de kanalen en roosters op de juiste plek zitten .

    Je hebt dan je bereidheid getoond en niemand kan je dwingen om aan kanalen of roosters te gaan sleutelen die je niet geleverd hebt.

    Ik denk dat we er allen mee geholpen zijn, als de naam van die knullige aannemer hier genoemd wordt.

    Ter vermaak van vakmensen schets ik hier nog zo'n hobbywerk van een grote aannemer.

    Wij leverden een lbk met luchtkanalen en roosters en ons eigen programma voor koelen verwarmen en bevochtigen.

    3 jaar deden we onderhoud en de klant was zeer tevreden.

    De klant,een zorginstelling, had een regelaar op kantoor met geitenwollensokken en wegens rookverbod zonder pijp.

    Die vondt het handiger dat EEN grote firma alle onderhoud deed van alle gebouwen en dan electro-verwarming en koeling.

    Na een jaar kwamen klachten en na weer zes maanden vroeg deze firma of wij daar naar toe wilden gaan.

    Na ontvangen schriftelijke opdracht gingen wij op service bezoek.

    En dat was in de winter en tot onze verbazing stond alles al weken stop en hadden ze gehuurde verwarmingsunits geplaats met slangen door de vensters naar binnen.

    BINNEN VIJF MINUTEN constateerde onze monteur dat de filters dicht zaten en al 2 jaar niet gewisseld waren en als

    groot teken aan de wand over hun deskundigheid ,na vele bezoeken volgens de klant, bleek dat de V-snaar al weken defect was.

    EN DAT HADDEN ZE NIET GEZIEN.

    Wij boden aan om 5 km verderop een V-snaar te kopen maar dat kon niet want die grote(?) firma moest daar intern eerst een order

    voor maken en dan gingen ze dat zelf oplossen.

    Drie weken later kregen we alsnog opdracht om een snaar te vervangen.

    Inmiddels doen we voor die prutser het onderhoud ,….maar pas na betaling van het onderhoudscontract.

    En precies daarom kunnen we dat steeds met een half jaar vertraging uitvoeren.(dan is pas betaald)

    Iedereen is nog steeds verbaasd dat die geitenwollenman ,van de eindgebruiker ,die dat besliste ,nog steeds daar in dienst is.

    Waar zou je je nog druk om maken.

    Was dit ooit tot een rechtzaak gekomen dan had ik de media uitgenodigd.

    Maar ja ,jammer ,dat is niet gebeurd en zo prutsen ze steeds verder ,ook op ander plekken.

    Wel benaderen ze dan onze monteur om bij hun te komen werken, maar die heeft geantwoord ;

    Ik heb toch niet idioot op m'n voorhoofd staan om bij JULLI te komen knoeien?

  • terpstra

    Deze zaken had ik al aangepast. (bij mijn eerste bezoekje)

    Correcties in temperatuur maakt uiteindelijk niet uit om dat de koude lucht niet de kans krijgt de ruimte te vullen. Ook al zou er zwaardere capaciteit worden toegepast zal dit weinig uithalen. Nou ja, indien je een luchtkanon er van maakt. We weten wat er dan gebeurt.

  • terpstra

    Betreft installatie bedrijf DTI uit Scherpenzeel, lijkt eerst wel leuk (hun aanvragen)

    maar ik denk dat er al een aantal voorgangers zijn geweest voor wij aan de beurt waren. Dat is dus over.

    Ze hebben in ieder geval een aardige arrogantie als mede werkers van hem je bellen en tegen je zeggen “BAAS PIET vind dat…….”

    Dat medewerkers jou even willen vertellen dat je eigenlijk alle minuut moet komen.

    De eerste keer dat ik een monteur van ze bezig zag, afkitten van een kap op een dak dat bij mij al de tranen in de ogen schoten.

    Denken elke keer weer het wiel uit te vinden. Maken afspraken die totaal niet kloppen, wat mij ¾ dag kost, zeer slecht van optijd betalen, elke keer weer een smoes en zo kan ik nog wel even doorgaan.

    In Soest VRF systeem voor ze geplaatst, klachten na een half jaar stank uit systeem, of waar het dan ook vandaan komt. Wij worden als eerste opgetrommeld, onze monteur de hele handel aan koelers schoongemaakt en ontsmet en wat nog meer, twee maanden later weer klachten, ben ik zelf geweest, niets bijzonders kunnen ontdekken totdat ik luik van kruipruimte open trok. Het leek wel of de drollen voorbij kwamen zwemmen. (dat weet ik niet zeker maar daar leek het wel een beetje op) Heb de huurder gemeld dat ie maar de loodgieter moest bellen. Ja , dat had ie al gedaan maar ja, hoog grondwater hé, zei die. Aan men hoela, hoog grondwater, DTI was daar lekker aan het sleutelen geweest. Enz. enz.

    Waar het probleem nu is met airco betreffende lucht uitblaas, blijkt cv ook niet juist te werken.

    Tevens was mij opgevallen dat de rookgas afvoeren van ketels vol water staan. Nu heb ik daar niet zoveel verstand van maar volgens mij is dat ook niet goed.

    Dus ja, er mankeert wel meer aan op dat adres.