Bevriezen expansie ventiel

  • Berben

    Beste,

    Ik heb een probleem met een vries wagen,4 van de 5 expansie ventielen komen vol sneeuw te zitten

    zodra de koeling een half uurtje aan het draaien is.

    Hierdoor zakt de koeling ook nagenoeg niets.

    Heb de unit leeg gehaald en volledig gevacumeerd tot 780 micron en deze bleef makkelijk 1uur staan.

    Filter/droger is ook vervangen.het gaat om een een R507 installatie met 8 vriesplaten en een inhoud van 9kg.

    De temp waar hij op draait is -26 zui en +31graden pers.

    Compressor is vorig jaar vervangen geworden.

    Alvast bedankt

    Mark Berben

  • sjef

    om welke reden was de comp vervangen? Zit er misschien nog rommel in de doorlaten? Is het puur een plaat koeling of ook geforceerde lucht? Als je expansie ventiel te weinig koudemiddel krijgt of flash hebt dan gaat deze verder openstaan en zal

    de zuigdruk hoger worden, tot op zekere hoogte.

  • terpstra

    Ik denk dat er eutectische platen in zitten die de kou opslaan.

    de temperatuur zal waarschijnlijk minder snel zakken dan Berben denkt.

    Vaak draaien deze units op een vrij lage zuigdruk. Misschien hebben ze ook nog “mop” ventielen toegepast om compr. te beschermen tijdens warme opstart.

    Dat er wat sneeuw om ventiel komt is niet direct ongewoon met dergelijke wagens, volgens mij. Heb je ook met de koude buffer platen als deze op temp. beginnen te komen. Deuren gaan ook vaak open en dicht, dus veel vocht naar binnen.

    De vraag is echter, is het een wagen met eutectische platen?

    Gezien de 5 ventielen is het dus eutectische platen of buizen.

  • Berben

    Het gaat inderdaad om eutectische platen.De reden waarom de compressor kapot is gegaan was dat er een olie lekkage is geweest en de compressor vast was gelopen.

    We hebben meerdere wagens van dit type in ons onderhoud maar die vriezen veel harder en bevriezen de ventielen ook niet.

    Het zou inderdaad kunnen dat de doorlaat verstopt is maar hou kan ik die het beste rijnigen?

  • terpstra

    Indien verstopte filterstjes (in doorlaten) Gas terug pompen, vloeistofleiding loshalen van ventiel, filter schoonblazen, cq gehele doorlaat vervangen. Echter vraag ik me af of dit de oorzaak is.

    Zit er een startregelklep op? Misschien heeft deze een andere instelling gekregen door trilling? Je had nl. ook een lage persdruk (afhankelijk van temperatuur platen natuurlijk)

    Als systeem wordt gestart met warme ruimte zou de persdruk/temp wel iets hoger moeten zijn dan +31gr., lijkt mij. Misschien dat startregelklep wel zoveel afremd dat compr niet echt aan zijn cap. kan komen. Zou daar eerst een naar kijken voor je de heleboel los schroeft.

  • nando

    hoe kan je een hoge zuigdruk krijgen met te weinig freon aangevoerd aan het ventiel?

  • sjef

    Je zei dat de oude compressor was vastgelopen, Heb jij schuim in het olie kijkglas? Er zit naar alle waarschijnlijkheid een olie afscheider op je installatie, het kan nou zomaar zo zijn dat de vlotter open blijft staan van de afscheider waardoor je behoorlijk

    wat capaciteit verliest. Dit kun je controleren door de olie toevoer naar de compressor dicht te draaien. In ieder geval veel succes

  • sjef

    omdat je ventiel de ingestelde oververhitting niet kan krijgen gaat deze verder openstaan, Stel je hebt een condensdruk regeling

    ingesteld op 13.5 bare, en koudemiddel te kort of gewoon geen onderkoeling, dan heb je deze situatie

  • Berben

    Er zit inderdaar een startdruk regelaar in het systeem,deze stond op -32 ingesteld daar ze normaal rond de -21 staan ingesteld.Deze heb ik dus ook terug gezet rond de -21.

    Ik heb het systeem een paar uren laten vriezenen de platen beginnen toch wel allemaal koud te worden maar niet op het tempo wat eigenlijk normaal is bij deze wagens.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

  • terpstra

    De meeste vries compressoren Frascold, Bitzer, DWM, Dorin,enz. beginnen bij -10.

    Dan is -21 nog aan de lage kant. Dat kun je nog naar -10 stellen. Kijken wat ie dan doet.

    Het kan ook zijn, dat kleppen beschadigd zijn. Vaak zit er een schakelaar op waarmee je de vloeistofklep sluit en behoor je te wachten tot compr. systeem heeft afgepompt en uitschakeld op lage druk. Echter wordt hier om een beetje geduld gevraagt van gebruiker, die hij vaak niet heeft. Dat betekend bij vertrekt, stekker uit stopcontact en rijden. Hierdoor blijft veel vloeistof achter in platen.

    Bij terugkeer de stekker er weer in, compressor start en slurpt gelijk een hele vracht vloeistof op. Hierdoor kan schade ontstaan aan kleppen. De startregelklep houd wel de druk op ingestelde waarde (als deze daar boven zit) maar houd niet de vloeistof tegen.

    Waarschijnlijk zit het daar niet, maar zeker niet ontdenkbaar.