rotary compressor

  • sjef

    Beste mensen weet er iemand hoe een rotary compressor aan zijn koeling komt??

    Windingen bevinden zich nl aan de hoge druk zijde

  • terpstra

    waarschijnlijk gewoon zuiggas gekoeld? De vries uitvoering heeft wel een inspuiting om kop te koelen.

  • sjef

    Rotary heeft geen kop, de compressie vind plaats onderin de compressor. De hele behuizing inclusief carter en wikkelingen zijn de hoge drukzijde.

  • Hans Erkelens

    Klopt. Volgens mij worden de wikkelingen “gekoeld” door de persgassen. Het persgas is altijd nog koeler dan de wikkelingen zelf. Dit type compressor zal hierop ontworpen zijn.

    Hierdoor heb je ook minder negatief effect van extra zuiggasoververhitting in de compressor. Een ander voordeel is dat je geen opschuimende olie hebt bij opstarten, want er is geen drukverlaging in het carter. Er is dus ook geen carterverwarming nodig.

  • Peter R

    alsof een fabrikant achterlijk is deze zet echt geen ongeteste rotzooi op de markt

    ook langs de kust is het warm ik woon 2 km van de zee en geen zuchtje wind

  • sjef

    Bedankt voor de info, heb intussen wat info gevonden. Het is dus idd door de persgassen

    deze worden eerst door de wikkelingen geleid alvorens de compressor te verlaten.

    Vandaar dat die dingen altijd zo heet aanvoelen.

  • terpstra

    was ik vergeten maar zal het nu niet meer ontgaan. :)

  • Hans Erkelens

    Deze reactie begrijp ik niet helemaal…