Beste Sjef,
Mensen die jouw vertellen dat je laag kan condenseren door een EEV weten niks van koeltechniek, helaas zijn dat er heeeel veeeel!! Een EEV doet precies hetzelfde als een TEV alleen is hij nauwkeuriger omdat hij elektronisch regelt. dat was het! Stel je voor je hebt een Cascade systeem, Wil dat zeggen dat je in de 2e trap ook perse een EEV nodig heb, NEE! en daar condenseer je dan ook laag! heb alles met “delta p” en “interne weerstand” te maken oftewel drukval!
Isoleren gaat je niet helpen, een EEV/TEV is er om de verdamper te vullen en oververhitting in stand te houden. een EEV/TEV heeft niks met je condensor te maken kijk maar naar het koel-technisch symbool! die wijst richting verdamper. Bulp/Sensor meet de zuig en niet de condensatie druk. en die subcool-o-matic en al die poespas gaat nergens over.
Laag condenseren kan maar daar heb je een andere techniek voor nodig genaamd Liquid Pressure Amplification (LPA) om flashen tegen te gaan. Toevallig werk ik met deze techniek en ik maak meestal gebruik van TEV, bij koude weersomstandigheden zoals nu condenseren wij tussen de 10° - 15°C met TEV. dit noemen wij Floating Head Pressure technologie.
Vele zullen mij voor gek verklaren, google maar HYSAVE LPA, en uiteindelijk kom je bij mij uit! er zijn nu in Nederland meerdere systemen die dit doen, zowel Koel en vriescellen als Airconditioning, klein en grote vermogens.
Jammer dat Nederland er nog niet aan toe is, te veeeeel bedweters