8000 koelmonteurs erbij

  • Peter R

    Re: NVKL-installateur+kadercursus+projectleider niet voldoende voor erkening luchtbehandeling

    Gepost door: Peter R ()

    Datum: 04 januari 2011 21:43

    Piet,

    ik heb ook bedankt en optijd opgezegd en wel voor de datum die NVKL in de brief heeft vermeld maar die ratten van NVKL blijven volhouden dat ik het jaar daarop nog contributie moet betalen zie het volgende,

    Den Haag : 29-10-2008

    Mijne Heren,

    Naar aanleiding van uw brief van 16-10-2008 betreffende kwaliteitlabel en lidmaatschap NVKL

    zeg ik mijn lidmaatschap op.

    Als ik dit een paar maanden geleden geweten zou hebben dan had ik geen lid geworden.

    De belangrijkste reden is de hoge contributie.

    Ten tweede heeft nog nooit iemand gevraagd of ik STEK erkend ben of dat ik gecertificeerd ben ook de grote bedrijven niet zoals zorginstellingen,ziekenhuizen, bejaardenhuizen, de Gemeente Den Haag, Stork, of andere grote installateurs waar ik wel eens voor werk vaak is de vraag, wat rekenen jullie en wat zijn de voorrijkosten.

    Amsterdam, 6 november 2009

    Referentie : 0911050056/5001668

    Cliënte : NVKL

    Geachte heer/mevrouw,

    Bovengenoemde cliënte heeft de nog openstaande vordering bij ons ondergebracht om tot onmiddellijke incasso over te gaan. Wij sommeren u het vermelde totaalbedrag binnen 7 dagen na dagtekening te voldoen door middel van een overschrijving per bank F. van Lanschot Bankiers N.V. te Amsterdam (NL). Rekeningnummer 63.25.84.394 SWIFT code FVLBNL22, IBAN nr. NL57FVLB0632584394.

    Factuurbedrag € 2.900,63

    Deelbetaling - 0,00 -

    Administratiekosten - 0,00

    Rente - 203,04

    Incassokosten - 435,09 +

    TE BETALEN € 3.538,76

    Indien niet voor het verstrijken van de termijn is betaald, wordt aanspraak gemaakt op vergoeding van de wettelijke rente vanaf bovengenoemde datum. In het geval van een juridische procedure komen tevens gerechtelijke als ook de buitengerechtelijke kosten voor uw rekening.

    Hoogachtend,

    Trust Krediet Beheer B.V.

    J. Koning

    ook deze rat heeft mij stukken van een andere zaak van NVKL toegestuurd en wel met de komplete naam in elke zaak is geheimhouding

    binnenkort is hier een rechtzitting over de uitslag zal ik hier zetten

    peter van dien

  • terpstra

    Wil me eigenlijk geheel niet in deze discussie mengen, ondanks ik (toen der tijd 1 man zaak, nu 2 mans zaak) ook de NVKL heb opgezegd. (kosten plaatje)

    Alleen om F gassen certificaat papiertje te vergelijken met GO (zoals men tegenwoordig heet) lijkt mij niet correct. Met F gassen certificaat, weet je alleen in grote lijnen wat de handelingen wel dan niet mogen zijn en heb je totaal nog geen kaas gegeten van eventuele berekeningen van koellast leidingen en dergelijke. Dat deze opleidingen niet te betalen zijn voor particulieren, ja zou best kunnen. Ik vraag me echter af, wat wil een particulier met dit papiertje.

    Voor een klein bedrijf kost het ook geld, alleen zijn daar weer subsidies voor. Die je kunt aanvragen. Echter zal het bedrijf als leerbedrijf geregistreerd moeten worden. Dat kan alleen als zij ook de juiste papieren c.q. diploma’s bezitten. Daar is een f gassen certificaat niet voldoende.

    Even ter aanvulling: ik zou wel voorstander zijn voor een vereniging die de wat kleinere bedrijven behartigd. Moeten ze alleen niet aankomen dat een f gassen certificaat voldoende is, want dat is in mijn gedachte gang, geen kennis van koeltechniek.

    Lijkt mij een PED diploma/certificaat een beter optie.

  • Peter R

    A. Terpstra

    Ik ben het gedeeltelijk met je eens F, Ped, en de hele rotzooi de deur uit en daarvoor één complete opleiding met een erkend diploma en GEEN zeggenschap en bemoeienis van welke club dan ook.

    Zoals het nu gaat is het een rotzooi wat gevraagd wordt is “heb je stek?” wat moet je met zo’n waardeloos rotpapiertje, vraag een stekmonteur hoe je een vloeistof, pers of zuigleiding bereken en welke snelheden pas je toe , wat is stollingswarmte van een product, of nog simpeler hoeveel koelvermogen moet je hebben om water van vloeibaar in vaste vorm te krijgen, hier heb je geen stek opleiding voor nodig maar een stukje meer.

  • Hans Erkelens

    Kijk, en dat is nou een van de redenen dat ik nog steeds lid ben van de NVKL. Toen ik mij destijds als koeltechnisch installatiebedrijf wilde inschrijven bij de Kamer van Koophandel, moest je conform de vestigingswet minimaal een middenstandsdiploma en een vakbekwaamheidsdiploma hebben. Het NVKL installateursdiploma gold toen als “vakbekwaamheid voor het koeltechnisch bedrijf”. Ik heb daar na mijn opleiding werktuigbouwkunde veel tijd in geinvesteerd. Het was dus wat “wrang” dat na het versoepelen van de vestigingseisen, iedereen met een STEK diploma (want dat was dan weer wel vereist) zich koeltechnisch installateur kon noemen. Hierover waren overigens ook weer de nodige misvattingen, want een persoon met een STEK diploma mocht nog niet als zelfstandige koudemiddelhandelingen verrichten. Dit mocht pas wanneer hun “bedrijf” erkend was. Dat was al iets meer dan alleen een STEK-diploma. Het ging ook om het voeren van een duidelijke werkadministratie, documenten, werkvoorschriften en een koudemiddelbalans. En natuurlijk het opleveren en onderhouden van koeltechnische installaties volgens de STEK-eisen. Last but not least: het betalen van de jaarafdracht aan STEK.

    Helaas werden de vakinhoudelijke eisen steeds meer naar de achtergrond verdreven. Toen ik merkte dat na verloop van tijd een STEK erkenning genoeg was om lid te kunnen worden van de NVKL, heb ik eens achter mijn oren gewreven. Waar had ik ooit al mijn diploma's voor gehaald? Met de komst van het NVKL kwaliteitslabel werden er eindelijk weer eens eisen gesteld aan de opleiding. (klimaat niveau 3, koude niveau 4) Dit initiatief heb ik dus ook vanaf het begin omarmd.

    Er is toen in een algemene ledenvergadering besloten om dit kwaliteitslabel door te voeren, en in de markt te zetten. Hiermee was de “marketing fee” geboren. Een financiele bijdrage voor het vermarkten van het kwaliteitslabel. Boven op de contributi kwam toen de “marketing fee” en, mee eens, dat was een behoorlijke kostenstijging. Leden die het er niet mee eens waren konden toen tijdens de ALV per direct hun lidmaatschap opzeggen. Eerlijk gezegd: wij hebben ook tegen het kostenplaatje aangehikt, maar vonden het kwaliteitslabel zo belangrijk dat we er mee hebben ingestemd. We hebben in ons bedrijfje intern maar wat geschoven met “reclamebudgetten” om het zo maar te zeggen.

    Peter, ik vind het jammer dat je zo tegen de NVKL bent, terwijl je de kwaliteits- en opleidingseisen zo hoog in het vaandel hebt staan. Dat strookt niet met elkaar! Dat je je financieel benadeeld voelt kan ik mij voorstellen, maar had dit ook werkelijk zo ver moeten komen? Ik vind het een slechte ontwikkeling als leden die willen opzeggen nog een “laatste poot” wordt uitgerukt om het maar zo te zeggen. Om welke reden dan ook. Dat kan niet de doelstelling zijn. Dat doen wij zelf ook niet met onze klanten die hun onderhoudsabonnementen willen opzeggen. Tegen hun zin vasthouden en langs rechtswege laten betalen levert alleen anti-reclame op, wat indirect misschien wel meer kost dan het oplevert. “Vrijheid Blijheid” kan natuurlijk ook niet, maar de waarheid moet ergens in het midden liggen.

  • Peter R

    Hans,

    Ik heb alle bovenstaande opleidingen gedaan ook de opleiding Den Bosch waar ik vraagtekens bijzet maar ik hoor niets meer over WIK dat heeft ook veel geld gekost

  • M P W

    Mooi verwoord!

  • henvdk

    Ok ,Hans met alle respect .

    Ik ga hier niet weer over soebatten.

    Laat iedereen door z'n eigen bril hiernaar kijken en iedereen heeft dan gelijk.

    Hans langs deze weg ;de wensen ,gr. hen