Sjef, ik zie dat je inmiddels al aardig wat reacties op dit onderwerp hebt gekregen die je verder op weg helpen. Zelf heb ik in de begin jaren 80 bij de Oranjeboom brouwerij in Rotterdam gewerkt. Hier hadden we een aantal NH3 (pomp)installaties staan, die in onderhoud waren bij Grenco. Als TD'er hielpen we daarbij, en heb zodoende ook wat ervaring met NH3 opgedaan.
Het systeem zelf wijkt niet zo heel veel af van een compressie-installatie op synthetische koudemiddelen, behalve dat je natuurlijk geen koper mag toepassen. En verder de extra veiligheidsmaatregelen, die bij NH3 worden gesteld. Het eerste sluit ook gelijk uit dat je (semi)hermetische compressoren toepast, omdat hierbij het koudemiddel in contact komt met de motorwikkelingen van de compressor. De normale wikkelingisolatie beschermt niet afdoende. Bovendien zijn warmte-inhoud en massastroom bij NH3 anders dan bij de HFK's, waardoor de combinatie slagvolume/motorvermogen bij de standaard compressoren ook meestal niet past.
Enige tijd geleden nog een bezoek gebracht aan de koelinstallaties van de ijsbaan Twente (NH3/CO2) Blijft mooie techniek, waar ik thans als kleine installateur zelf niet aan toe zal komen.
De toepassing van NH3 in absorptiesystemen is van geheel andere aard. De systemen zijn absoluut niet met elkaar te vergelijken. Hierin is zelfs nog onderscheid tussen de industriële (restwarmte) gedreven systemen, en de kleine campingkoelkastjes. Ik heb hier nog wel wat (oud) studiemateriaal van.