koelkast slaat niet aan

• wilfrid

koelkast slaat nietaan

Gepost door: wilfrid ()

Datum: 04 januari 2013 13:50

Ik ben in het bezit gekomen van een vrij nieuwe Bosch koelkast. Hij is nog steeds courant en te koop en kost dan ongeveer 900 euro. Een ongewenste gast in een loods die ik met anderen huur heeft om een lang verhaal kort te maken - allerlei zooi gedumpt achter het gebouw. Onder andere deze koelkast. Tot 31 december had hij de tijd om alles te verwijderen. Deze koelkast heb ik op 1 januari opgehaald (wij moeten toch alles opruimen). Helaas doet hij het niet. Met de stekker erin en aanzetten hoor je eerst een alarmsignaal. Dat is normaal omdat de koelkast te warm is. Dan hoor je achter onderin dat iets aan gaat, een zoemend geluid dat een paar seconden duurt en dan klik uit. De compressor vibreert dan een beetje maar meer niet. Na een minuut of twee begint dit opnieuw. En zo steeds maar door. Ik heb een hoop gelezen en bekeken op internet over koelkasten e.d.. Zo weet ik dat je de schakelunit van de compressor af kan trekken om de weerstand op de drie pinnen die dan tevoorschijn komen door te meten. Het leek mij in orde te zijn. Ook geen massa- kortsluiting.

De condensor oftwel dat rek dat je achterop een koelkast ziet is hier blijkbaar in de achterwand verwerkt. Het kan toch niet zonder? Maar waar de warmte dan blijft?

Maar dat terzijde. Ik schat dat de koelkast een jaar of twee oud is.

Wat kan er aan de hand zijn?

Bedankt alvast voor de tips!

Groet, Wilfrid

• terpstra

de compressor zit inwendig vast (hoogstwaarschijnlijk) motor probeerd wel te starten maar lukt hem niet. hierdoor raakt wikkeling te warm waardoor die op z'n inwendige c.q. uitwendige beveiliging (klixon) weer uitschakeld (het klikje die je hoort) Als de beveiliging weer is afgekoeld schakeld deze de stroom weer door en zal de motor weer opnieuw proberen te starten, wat ie weer niet kan en gaat weer uit op de klixon, enz., enz,…

• wilfrid

Bedankt voor de snelle reactie,

OK, daar kan ik inkomen, al is het vreemd natuurlijk bij een jonge compressor. Hoe kan de compressor vastlopen en wat doe je eraan? Ik heb zelfs al een paar tikken gegeven maar dat hielp niets.

Wie kan de kosten schatten voor het installeren van een nieuwe compressor? IK heb de compressor op internet gevonden maar zonder prijs. Andere kosten tussen 100 en 200 euro. Maar arbeid!?

WIe o wie?

• terpstra

ik denk dat je richting €150- €175 moet denken. Dat zal dan waarschijnlijk excl BTW en eventuele voorrij kosten zijn.

• wilfrid

even voor de zekerheid, is dat het arbeidsloon alleen? Zo ja dan wordt het minimaal 150 + 150 + 60 + evtl. BTW = 400 euro maar kan ook 200 + 200 +60 + BTW = 500 euro worden?

Voor 200-300 euro is het wel te doen daarboven zelfs bij zo een nieuwe al twijfelachtig.

Klopt het dat de condensor in de achterwand verstopt zit? En kan het probleem ook komen doordat er een lek ergens is?. Maar dan kan de compressor gewoon lopen maar zonder druk op te bouwen, toch?

Wordt de leiding ook altijd afgeperst bij een reparatie voor een eventueel lek?

De vragen blijven komen… Het is helemaal nieuwe materie voor mij.

Bedankt alweer!

Wilfrid

• terpstra

vastlopen kan een oorzaak zijn van gaslekkage, maar hoeft niet perse de rede te zijn.

Indien er geen raster/roosterwerk aan achterzijde van de kast zichtbaar is, zal deze in achter buitenwand zijn verwerkt. (waarschijnlijk ook het geval met verdamperleiding aan binnenzijde).

Als het goed is zal systeem weer worden afgeperst alvorens te vacumeren.

Dit zal dan niet zijn om elders in het systeem te zoeken naar een gaslek, maar om eigen laswerkzaamheden te contr. of deze dicht zitten.

Indien ergens anders een gaslek zit in systeem, kan je de kast beter bij het grofvuil zetten. Het lek zal dan hoogstwaarschijnlijk ergen zitten waar de leidingen door de isolatie gaan. Als dat gesloopt moet worden is er niet bij te komen en is het maar de vraag of het ook gevonden wordt. (er blijft dus niets van je kast over) Tevens zal je geen enkele monteur vinden die daar zin in heeft.

Begrijp me goed met betrekking op kosten, dit is een groffe indicatie. Ik heb geen idee wat een installateur bij jou in de buurt (waar dit dan ook wezen mag) berekend.

• Peter R

Hallo,

wat noem je vrij nieuw, was deze koelkast in bedrijf toen deze werd opgeslagen en heb je dat ook zelf gezien, het kan ook zijn dat er olie boven de zuigers zit en dat pompt de compressor niet zomaar weg, wat voor merk compressor zit erop i.v.m. het start relais

• wilfrid

Dag Peter,

De koelkast was niet in gebruik. Hij stond een paar weken tot misschien enkele maanden buiten onder een overkapping. Het merk is Matsushita en ook Panasonic staan op het type plaatje. type DG100E87RAW5 . De koelkast is Bosch/Siemens KGF33220/01. Een paar jaar oud hoogstens.

Hoe die vent er aan is gekomen weet ik niet. De koelkast is in gebruikt geweest maar oogt verder vrij nieuw. Inmiddels weet ik dat de condensor inderdaad in de achterwand is verwerkt. Hierdoor kan de koelkast zelf ontdooien op gezette tijden.

Zelf heb ik na transport enkele uren gewacht voor het aanzetten.

Bedankt voor de bijdrage. stapje voor stapje kom ik zo verder!

• wilfrid

@ Peter: kun je iets met de gegevens die je vroeg over de compressor en de koelkast?

@ allen: Kan een Bosch monteur dit het best of kan elke professionele monteur dit maken? Bijvoorbeeld een nieuwe compressor plaatsen als dat nodig zou zijn?

Groet, Wilfrid

• Peter R

een prijsopgaaf vragen bij de man die hem maken kan