water in systeem

• Eddy van der Meer

Hallo,

Even uit nieuwsgierigheid.

Ik heb een vraag n.m:

Regelmatig kom ik op schepen waar de zeewatergekoelde condensor lek is geraakt en dus water in het gehele systeem zit.

Nu weten we wel :doorblazen, daarna goed vacumeren ,enz enz.

Wie weet een andere oplossing dan deze methode?

Het probleem is namelijk dat het schip afhankelijk is van zijn Proviandkoeling en er over het algemeen te weinig tijd is om het probleem snel en effectief op te lossen>

Mischien een interesant onderwerp voor ons allen koelmonteurs

WIE REAGEERD!!!

• Karel Barten

Een zeer snelle oplossing is een vijverpomp installeren, en vervolgens het systeem doorblazen met twintig kilo silicagel korrels

• Eddy van der Meer

Zeg lekker lullige opmerking, zeker van orgine een beunhaas

Say no more..

• Hans Erkelens

Naar mijn mening is dit probleem niet snel op te lossen. Ik heb soortgelijke ervaringen met installaties aan boord van productieplatforms op de noordzee.

Als continuiteit van het koelsysteem moet worden gewaarborgd, wordt vaak een spare-installatie naast de bestaande installatie aangelegd. Bij uitval van de ene installatie kan dan op de spare worden overgeschakeld.

Wanneer water zich door het hele systeem heeft verspreid, is alleen zorgvuldig drogen afdoende. Doorblazen met stikstof is niet genoeg. Het water blijft dan nog in “dode” hoeken van componenten zitten. Componenten moeten hierbij eigenlijk ook worden verwarmd.

Dus als je het drogen wilt versnellen is het warmstoken van componenten een optie, in combinatie met doorblazen met stikstof voor afvoeren van waterdamp, en vervolgens vacumeren. (en natuurlijk een nieuwe filter/droger of de filterelementen vernieuwen)

Tenslotte, aan boord van schepen wordt nogal eens om wille van bezuiniging zoetwaterapparatuur gemonteerd. Deze zijn goedkoper dan zeewaterbestendige. Adviseer te allen tijde degelijke componenten, die zeewaterbestendig zijn.

Succes,

Hans Erkelens.

• Eddy van der Meer

He bedankt

Jouw verhaal is absoluut waar.

Eigenlijk probeer ik ook andren aan het denken te zetten,

het mooiste is eigenlijk het zogenaamde spoelen van het systeem wat vroeger gedaan werd met freon 11.

Mischien heeft iemand al ervaring opgedaan met een vervanger die wel toegestaan is.

Bedankt voor jouw reactie en mischien komt er nog een vevolgverhaal

groeten Eddy

• Willem Stokvis

Misschien is het rondpompen van pure alcohol een oplossing.

• Pieter Natzijl

Op de marineschepen waar gebruik wordt gemaakt van koudwatersystemen om diverse onderdelen van het schip te koelen hebben we ook nogal eens water in het koelsysteem. Het freon kleurt dan bruin. Omdat het meestal zeewater is moet alles gespoeld worden met zoet water. Het probleem is dan hoe krijg ik overal het spoelwater weer uit. Tot nu toe ontkomen we er bijna niet aan om condensor en verdampers open te maken. Wat we nog niet geprobeerd hebben is om met een droger van de firma Munters droge lucht RV 25% door het systeem te blazen. Ik houd jullie op de hoogte.

• Dieuwert-Jebbe

Hallo,

Ik weet misschien nog 2 ideetjes.

1 word al toegepast zover ik weet door inham en die andere is misschien te proberen.

Die eerste optie is door stikstof te verwarmen naar ongeveer 90 graden en dat door het systeem te blazen (wel droge stikstof) daardoor verdampt het water wat sneller waardoor de installatie sneller water vrij is.

Wat je ook nog kan doen maar dan moet je zeker weten ofdat je installatie alleen uit metaal bestaat om er ammoniak door heen te blazen het stinkt dan wel maar als je het dan afblaas in het water dan merk je er niks van maar het gaat er om dat ammoniak water makkelijk opneemt zodat je water dus ook uit je systeem kan halen ..

Groetjes,

Dieuwert-Jebbe

• DJ van Leest

Nu zeg je dat wel maar het wordt wel toegepast met die silicajal korrels.

Er wordt in een huis (filter huis of iets in die richting) meestal een bypass leiding in de installatie gemonteerd en dan zijn er zakken die je kan vullen met die korels de beste zijn aluminiem korrels of hoe ze ook heten mogen dan laat je je installatie even draaien en dan vervang je die zak weer in dat huis en zo kan je de vocht uit de installatie halen.

Wat ook nog een optie is is een koudetrap in de vloeistof leiding monteren tijdelijk Zo kan je ook vocht er uit halen alleen er is 1 nadeel je moet de beschikking hebben over droog ijs..

Groetjes,

Dieuwert-Jebbe

• Joop Hoogkamer

Heren, ophouden met discussie. De oplossing is om de zeewatergekoelde condensor te vervangen die wel geschikt is voor die zo bijzondere omstandigheden op zee. Als installateur/techneuten moet wij komen met definitieve oplossingen en niet mee blijven werken aan knullige oplossingen omdat de eigenaar niet wenst te investeren in kwaliteit.