propaan

• ruud

Ik hoorde laatst van een airco (split) die via een bouwmarkt verkocht wordt (voor de doe het zelfer) welke met propaan gevuld was.Deze was aan te sluiten met een voorgevulde leidingset om op die manier onder de STEK wetgeving uit te komen.

Heeft iemand ook ervaring met propaan als koel gas.Ik heb er zelf geen goed gevoel over.

• Hans Erkelens

De koeltechnische eigenschappen van propaan zijn prima. De explosieve eigenschappen echter ook…

• Koeltech

Propaan is inderdaad bijna ideaal om als koudemiddel te gebruiken.Het is net als HE zegt niet geschikt bij grotere hoeveelheden.Het wordt wel veel in kleinere koel vrieskasten gebruikt.Maar die hoeveelheden die er dan inzitten zijn nihil

• ria

Tegenwoordig wordt propaan veel toegepast in koelkasten en airco's. Dat komt omdat freon al langere tijd verboden is voor nieuwe artikellen. De eigenschappen van propaan qua koeltechniek komen in de buurt van freon. Daarbij is het geen duur product om te kopen en dus goedkoop.

Het is wel aan te raden omdat door iemand te laten doen die er verstand van heeft, want ten eerste is het inderdaad explosief en ten tweede, al je het niet goed doet, doet je airco het ook niet optimaal.

• wim

Welke freon, Ria?

• joop

niks nieuws onder de zon heeft vroeger al bestaan is later verdrongen door cloormethyl dat een lager knalgehalte hadde firma wijbo in bodegraven bouwde toen de compressoren hiervoor de laatste worden nu in een melkfabriek hier geslooptzelfs alcohol is korte tijd als koelmiddel gebruikt alles is met de komst van freon echter verdwenen de vakkennis is dus bij de ouderen onder ons nog wel te vinden

• ruud

Ik kan mij de nadelen bij grotere systemen voorstellen maar ik begrijp niet waarom men niet eerder is terug gekomen op propaan als koelgas.Het is wel makkelijk met vullen want propaan heb ik meestal wel bij mij.Waar het mij om ging is of iemand ervaring heeft met de huidige split- units op propaan.

Bij kleine systemen zul je de MAC waarde niet zo vlug overschreiden.(bij lekkage)

Overigens heeft iemand daar ooit wel eens over nagedacht als er bv. in een kleine computer-ruimte een computair lek raakt?

45 kg. R22 lijkt mij aardig zuurstof verdringend.

Normaal gezien zal de rookmelder er wel op reageren maar als deze niet aanwezig is kunnen er rare dingen gebeuren. Misschien acht men de kans dat dit gebeurd zo klein dat dit verwaarloosbaar is.

• wim

VCA diploma inleveren. MAC heeft er totaal niets mee te maken. Het gaat om 10 % van de laagste explosiegrens (LEL).

• ruud

Ik begrijp niet wat R22 met de LEL waarde te maken heeft.

Voor propaan geldt natuurlijk wel de LEL en UEL waarde dat begrijp zelfs ik nog wel maar voor freon soorten kan ik me voorstellen dat dat anders ligt.Het lijkt me niet gezond als je een ruimte binnenstapt die voor 80% gevuld is met koelgas welke door een lekkage in de ruimte ontsnapt is.

• wim

Ik begreep uit jouw stukje dat je MAC noemde in relatie tot een propaanlek.

MAC van de meeste synthetische koudemiddelen is, uit mijn hoofd gezegd, gesteld op 1000 PPM.

Wat ik er altijd van begrepen heb is, dat als een ruimte volloopt met, laten we zeggen de R22 uit jouw voorbeeld, dat dan het zuurstofgehalte in de lucht al veel te laag is om in te werken, voordat de MAC-waarde wordt bereikt.

Wat er is bepaald over detectieapparatuur, weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat er een voorschrift is over inhoud van de ruimte (m3) in relatie tot de inhoud van de instalatie (kg). Weet iemand anders dit misschien?