propaan

• johan

Dtond vorige week nog bij een grote lekkage in een machine kamer toch even mijn masker gepakt want ik kreeg het knap benauwd toen ik er in liep ondanks geforceerde afzuiging en dueren open. op de instalatie zat maar 236 kg R507.

dus kijk uit wat je doet suc6wim schreef:

>

> Ik begreep uit jouw stukje dat je MAC noemde in relatie tot

> een propaanlek.

> MAC van de meeste synthetische koudemiddelen is, uit mijn

> hoofd gezegd, gesteld op 1000 PPM.

> Wat ik er altijd van begrepen heb is, dat als een ruimte

> volloopt met, laten we zeggen de R22 uit jouw voorbeeld, dat

> dan het zuurstofgehalte in de lucht al veel te laag is om in

> te werken, voordat de MAC-waarde wordt bereikt.

> Wat er is bepaald over detectieapparatuur, weet ik niet. Ik

> kan me voorstellen dat er een voorschrift is over inhoud van

> de ruimte (m3) in relatie tot de inhoud van de instalatie

> (kg). Weet iemand anders dit misschien?

• wim

Het probleem is, ook dat een MAC waarde alleen voor het koudemiddel geldt. Als er een flinke lekkage is, komt er ook een heleboel olie mee de lucht in. Wat daarvan de MAC is daar hoor je nooit iets over. Maar zuurstofverdringing ís een punt van aandacht.

• ria

De mac-waarde is te bepalen met een bijv. dragertube buisje, die meet de hoeveel stof in een omgeving, en de grote van de ruimte is niet relevant. Voor bijna elke stof is een apart buisje aan te schaffen, en daar staat ook de mac waarde op. Als de mac-waarde van 1000ppm voor r22 klopt (en dat betwijfel ik) dan is dat min of meer te verwaarlozen.

Als ruud een kleine airco wil aanschaffen is dit ook niet relevant, want de mac waarde van propaan ligt ook vrij hoog en propaan ruikje echt wel voor dat het de mac waarde bereikt.

Je kan ook op een chemie site kijken voor meer info.

• peter

De MAC-waarde meet je niet. Die is voor ons vastgelegd, en die lees je in een boekje of op een productinformatieblad. Wat je meet is de werkelijke waarde in mg/m3 of ppm (deze eenheden zijn niet gelijk).

• ger

Wat Wim zegt is juist. Volgens de veiligheidsinformatiebladen van leverancier Hoek Loos is de MAC-waarde van R22 1000 PPM, wat overeenkomt met 3600 mg/m3.

MAC van propaan is niet relevant, Ria. Hier is eerder de laagste explosiegrens van belang.

• ger

PS

En je neus als detector gebruiken, zoals hier gesuggereerd wordt, is het domste wat je kunt doen.

LEL propaan is 1,7vol %.

• maarten v bodegom

hallo Joop

ik ben een zoon van de oprichter van WIJBO

zoek alles wat nog te vinden is van de WIJBO

Wat weet je nog van de wijbo ?

• Riezzie Rich

jongens en meisjes moet je luisteren propaan wordt bewust niet toegepast in de koeltechniek omdat het brandgevaarlijk is(vergelijkbaar met ammoniak) der zitten wel een heleboel voordelen aan maar tog wordt er gekozen voor koudemiddel en das volgens mij een branche gebeure dat daar voor gekozen wordt

en besides ik zou nooit een airco op propaan willen hebben als dat lekt levensgevaarlijk

en voor de comfortkoeling is dit helemaal niet aantrekkelijk dus ook neit voor d computair want in comfort hoeven wij nie tlager dan 0 graden te verdampen

• Peter R

Hé knulletje,

zo aan je taal te zien kom je uit een anderland waarschijnlijk staan de propaan flessen daar tegen de gevel direct in de brandede zon maar nu woon je waarschijnlijk in nederland met een gasstel en een cv ketel. wat denk je wat er gebeurd als de gasleiding onder de vloer gaat lekken ?? je dak gaat de lucht in en als je geluk hebt dan heb je hooguit 3e graads brandwonden dus doe niet zo achterlijk met je bang makerij

peter

• sjef

Ik denk dat propaan in een indirecte circuit ideaal is bv een warm of koudwatermachine. Deze staat meestal buiten op dak

bij een lek is het niet gevaarlijk. Bovendien wil je de lel waardes gaan bereiken dan zul je toch een flinke hoeveelheid

moeten hebben. En besides het heeft geen schadelijk effect op het milieu