R12 vullen in R134a compressor/systeem

  • Henk

    ik heb een autoairco met R12 , kan ik hier een compressor in monteren die eigenlijk voor R134a bestemd is of loop zon pomp vast op de olie van R12 ,of werkt het in zijn geheel niet te wienig druk of zo?????

    ik wil het r12 gas weer gebruiken

    heeft daar iemand ervaring mee

    ik hoor graag henk

  • mobel

    waarom wil je R12 weer hergebruiken ???

  • Henk

    dit zit er nu in en wil ik weer gebruiken de r12 compressor tikt een beetje

    en de r134a is de zelfde model denso 10pa17c weet u of dat kan

  • Gerard 't Lam

    De ester olie die in de nieuwe compressor bijt de R12 niet maar er is wel een kans dat de ester olie je slangen aantast.

    Wat ik zou doen is oude compressor demonteren, systeem doorblazen met stikstof nieuwe compressor monteren en gewoon vullen met R134a.

    Maar als je R12 wilt gebruiken ik hou je niet tegen (is trouwens wel een veel beter koelmiddel dan R134a)

    Gerard

  • Henk

    hi gerard

    ik wil de 134a compressor schoonmaken en vullen met r12 olie dus het systeem draait op r12 olie en op r12 vloeistof !!!!!! kan zon 134a compressor

    dit aan .of krijg ik een meld down

  • Gerard

    Minerale olie is uiteraard geen probleem esterolie is wat dat betreft aggresiever.

    Dus je kan zonder problemen olie wisselen.

    Let wel op de viscositeit van de olie vaak is dit 5GS (Suniso)

    Gerard

  • Henk

    hi

    de afdichtingen in de 134a kompressor en de laggers zullen die bestand zijn tegen de minerale olie

    die suniso olie ge bruik ik nu ook dus dat zit wel goed

    ik kan wel ergens een r12 compressor kopen maar meschien is het hellemaal niet nodig en het gas kan ik priema reclyen

  • H. van Beek

    Heren,

    Even de vraag: waar komt die R12 vandaan? Weten we als CFK-monteurs of STEK-erkende installateurs niet dat jullie hier illegaal bezig zijn?

  • Henk

    illegaal ???? die r12 zit er in en blijft er in alleen de pomp word verwisseld

    ik neem aan dat je wel weet hoe dat gaat he he er hoeft geen cfk te ontsnappen techniek is er voor

  • Erik

    Ik zou gewoon de r12 afpompen.

    De nieuwe compressor eropschroeven

    Wat nieuwe o ringen monteren en een nieuw filter/droger.

    En R134a erin pompen.

    Ik geloof niet dat de r134a compressor tegen r12 kan.

    mvg