R12 vullen in R134a compressor/systeem

  • Hans Erkelens

    Afpompen lijkt mij noodzakelijk, want bij mijn weten bevat een auto ac geen afsluiters, alleen koppelingen.

    Verder zul je nooit alle R12 terug in het systeem krijgen. Er blijft altijd een kleine hoeveelheid achter in (de olie van) het oude systeem, de slangen van de meterset, de afzuigunit, de retourcilinder etc.

    Afgezien hiervan lijkt het mij technisch gezien geen enkel probleem.

  • liesbeth

    Het afpompen is geen probleem.

    Bij kleine systemen, zeker als de mogelijkheid aanwezig is om de compressor warm te maken, kan het afpompen doorgaan tot het maximaal bereikbare vacuum van de afpomp unit.

    Het “verlies” is dan hooguit enkele grammen, en zo nauwkeurig kan niemand vullen, zelfs niet met de meest nauwkeurige weegschaal of vulfles.

    Het probleem hier is niet het vervangen van de compressor door een 134a model en dan R 12 vullen, dit kan zonder enig probleem, hoewel R134a vullen en de oude R12 afvoeren verstandiger is.

    Het probleem zit hem in Systemen geschikt voor R12 lees oudere systemen welke worden gevuld met R134a.

    Hiervoor moet de originele olie vaak een minerale olie van Castrol vervangen worden door een polyolesterolie.

    De gebruikte afdichtingen zijn vaak gemaat van rubber, welke oplossen in de poe olie (ringen worden dan 1,5 x zo groot en vergaan) met als gevolg lekkage.

    Nieuwe R134a compressoren zijn voorzien van neopreen afdichtins ringen welke wel bestand zijn tegen poe olie.

    Dit is ook het grote gevaar van het retrofitten van oudere installaties, alles wordt netjes uitgevoerd, oliewissel, droger patronen enz, en mirakuleus na enige tijd beginnen vloeistof kleppen te lekken, kranen gaan lekken enz.

    Groeten Victor

  • Henk

    hoi

    nou jongens bedankt voor de tips ik ben weer een stuk wijzer

    ik heb het rammeltje in de compressor gevonden

    nu kan alles blijven zitten