wat is topkoeling?

• Hans Erkelens

In de praktijk wordt vaak de term “topkoeling” gebruikt. Het lijkt erop dat men hiermee een airco of luchtbehandelingsinstallatie bedoelt, die eigenlijk te klein is uitgevoerd. Vaak als centraal systeem in kantoren. Men kan dan alleen de “ergste warmte” terugkoelen via een LBK en luchtverdeelsysteem.

Maar wat is nu eigenlijk de definitie van topkoeling, en welke criteria liggen hieraan ten grondslag? Wat kan men van topkoeling verwachten? Welke berekeningsgrondslagen worden er gebruikt? Men zal toch iets vast moeten leggen om later te kunnen beoordelen of de installatie doet waar hij voor bedoeld is.

• cornel de ruyter

de term topkoeling is geboren in de utiliteit wereld.

het gaat hier vaak om gebouwen die voorheen niet voorzien waren van een koeling en waar dit later ingebracht is.

de vastgoed beheerders wilde in die tijd niet investeren in een totaal koeling dus werd er vaak gekozen voor een koeling die 2 a 3 graden van de buiten temperatuur kon afhalen.

• hen vdk

In bestekken die ik aangeleverd krijg ,staat ;

De verse buitenlucht van bv. 30 graden terugkoelen naar 23 graden.

Deze luchthoeveelheid is meestal maar een vijfde van wat nodig is voor Airco.

Voorbeeld

Wij maken momenteel twee LBK's voor 8000 m3/h buitenlucht.

Hierop zit 45 kw koelvermogen.

Elk vertrek krijgt 100m3/h lucht.

Voor Airco was hier minimaal 500m3/h per kantoor nodig.

Dit is dus topkoeling.

Door nu s'nachts door te koelen (?) wordt het hele gebouw frisser.

De accumulatie in de bouw zorgt dan voor een frisser gebouw overdag.

Als truc gebruiken we een CO2 schakelaar met mengklep,waardoor we s'nacht en bij mindere aanwezigheid ,kouder komen in de ruimtetemperatuur

groeten hen vdk

• Hans Erkelens

En hoe werd de gekoelde lucht dan in het pand gebracht? Door een groot geisoleerd luchtkanalenstelsel met verdelers, regelkleppen en plafondroosters? Moeilijk per ruimte te regelen, en ook niet echt goedkoop toch?

Maar als een opdrachtgever akkoord gaat met 2 a 3 graden onder de buitentemperatuur (en hoeveel % rv?), dan moet je dit (per ruimte) wel kunnen garanderen. Ook dat lijkt mij lastig met een dergelijk systeem. Er kunnen per ruimte sterk wisselende warmtebelastingen optreden.

Of betekent topkoeling; “we stoppen er naar verhouding van het budget wat koelvermogen in, en men moet verder niet zeuren”. Kom op, utiliteitsbouwers! Vertel eens iets over de selectiecriteria!

En de overige collega's…Wat zijn jullie ervaringen?

• Hans Erkelens

Hen,

Misschien kom ik wat naief over, maar wat bedoel je dan met een CO2 schakelaar met mengklep? Wat gebeurt er dan precies? Ga je soms vloeibare CO2 injecteren om het tekort aan koelvermogen te compenseren?

• hen vdk

Hoi hans,

Ik meet de CO2 van de af te voeren lucht.(hoe meer personen aanwezig ,hoe hoger)

Is die laag genoeg dan hoeft niet alle lucht naar buiten maar kan gedeeltelijk recyclen.

Deze lucht is koeler dan de warme buitenlucht.

En zo kun je iets meer leveren dan topkoeling.

Topkoeling is dus niet uitgelegd vor instraling en belasting ,maar alleen voor de toevoerlucht.

koelen of verwarmen dus.

topkoeling,

Echt hans ;

De buitenlucht die je naar binnen moet brengen ,bv. 8000 m3/h voor 80 kantoren

breng je naar binnen met geisoleerde kanalen ,warmtewiel of WTW en bevochtiging.

Ga je deze lucht nu bv. 6 gr. terugkoelen dan noemen adviesbureau's

en architecten dat topkoeling.

De uitblaas temperatuur regel je met een frequentieregelaar of cilinderlichting.

Fijn werkt het ,als je de uitblaastemperatuur koppelt aan de ruimtetemperatuur.

bv. +14 bij +24 en +16 bij bv. +22 gr. RT

Deze installaties maken wij regelmatig.

Kijk eens bij Technisch adviesbureau betuwe ,daar vindt je rekenvoorbeelden voor topkoeling.

Topkoeling is dus absoluut geen Airco.

gr. hen

• Hans Erkelens

Bedankt voor de heldere uitleg, Hen.

Met welk merk LBK werken jullie voor dit soort projecten?

• hen vdk

Hoi hans,

We bouwen ze zelf .

en alleen voor onszelf.

groeten hen

• Hans Erkelens

Mooi werk, Hen!

Wij doen dat soms ook maar alleen als het een “special” betreft, want anders kan ik qua constructie, arbeid en maatwerk componenten niet tegen een standaardproduct op bouwen.

Levertijd speelt ook steeds een belangrijkere rol.

• Andre Pols

Wie kan mij informeren of het haalbaar is om een topkoeling in een kantoorpand van 3500m2 (5 lagen) om te bouwen naar airco zodat de kwaliteit verbeterd wordt?