andre wat is je email adres en waar staat je bedrijfspand ?
raymond
Heren,
Wie kan mij even op weg helpen.
Ik zit met een kinderdagverblijf in een kantorenpand met zogenaamde topkoelinginstallatie.
Nu klaagt iedereen over de warmte in de locatie. Ik zelf krijg zelfs af en toe het gevoel dat er onvoldoende zuurstof binnen komt.
Dit probleem is er sinds de opening van het pand. Inmiddels is er vorig jaar al een en ander aangepast, er schijnt een groter vermogen “ingebouwd” te zijn maar de specifieke gegevens van deze verbetering heb ik nog niet ontvangen.
De verhuurder geeft aan dat deze installatie 4 a 5 graden van de buitentemperatuur af zou moeten kunnen koelen. Nu lees ik op deze site 2 a 3 graden en lees ik dat eea ook afhankelijk is van de hoeveelheid personen in de ruimte.
Er is nu opnieuw onderzoek naar de situatie gedaan en het schijnt er op uit te gaan komen dat het wordt “afgedaan”
Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten bij de uitkomsten van het onderzoek? Ik lees al iets over CO2 uitstoot bijvoorbeeld. Je kunt je voorstellen dat met 30 kinderen en 15 volwassenen er heel wat CO2 uitstoot plaats vindt.
Wie kan mij wat tips geven?
Alvast hartelijk dank
groeten, Marije
Marije,
Met dat aantal van 45 personen (neem de beweeglijke 30 even gelijk aan volwassen) heb je minimaal 1250 m3 verse,
gefilterde lucht nodig per uur.
Als het buiten 35 gr. is en die lucht komt binnen met 31 gr. is het advies ; naar huis.
Omdat er werknemers in het gebouw zijn ,kun je een Arbodienst vragen om de lucht te meten.
Temperatuur,vochtigheid en Co2
Om gezond te werken zou ik geen genoegen nemen met een Co2 hoger dan bv 800 ppm.
Helaas en te gek is het zo ,dat je de weg van arbeidsomstandigheden moet kiezen en niet die (heilloze) van klimaat voor kinderen.
Nogmaals topkoeling is ToB-koeling.
succes
Ja Sjef dat zijn minimum eisen en daar kan ik me vreselijk over opwinden.
Als je een disco neemt van zeg 1000 m3 inhoud dan zou je maar 6000m3 hoeven te verversen.
Ok ,dan moet je er ook niet meer dan 120 personen inlaten.
We hebben 2 zulke disco's als klant.
Beiden hebben en hadden ongeveer 400 tot 600 mensen binnen.
In de ene zit 36000 m3 verversing en dus op de persoon geteld.(50m3 p.p. bij inspanning)
en in de andere zit 6000 m3 volgens het bouwbesluit.
In deze laatste gingen elke week personen met de brancard naar buiten wegens flauwvallen.
De gebouw eigenaar wijzigde niets want hij voldeet aan het bouwbesluit.
De disco met 36000 m3 /h heeft nog elke week volle bak.
Die van 6000 m3 heeft elke week te weinig mensen en dat is terecht.
Als Nu zo,n disco maar 25 % binnen heeft hoeft dus voor bv 150 personen geventileerd te worden (7500)
Dat kun je dan het beste met een CO2 regelaar (0-10 volt) regelen.
Ik weet dat ik van iedereen die voor aannemers werkt ongelijk krijg, omdat ze het minimale bouwbesluit aanhouden.
Maar daarom werken wij bij voorkeur voor de eindgebruiker met onze eigen aanbieding en niet volgens een Cheap bestek.
je hebt gelijk Hen, maar hoe doe je die gigantische hoeveelheid koelen of verwarmen??
stel -10 buiten. moet er toch wel een flinke wtw unit aan te pas komen. Ik loop wel vaker
tegen dit soort problemen aan, toevallig nu bij een klant in een relatief klein cafetaria
is er een afzuigkap geïnstalleerd door hakvoort, deze doet 6000m3. klant vraagt aan mij
of ik airco cq ventilatie voorziening kan aanbrengen, ik moet dus 6000m3 naar binnen
brengen zonder tocht en deze lucht behandelen. Dan komen hier capaciteiten aan te
pas die gaan nergens over!
Voor de afzuigkap lucht naar binnen laten komen wat direct wordt aangezogen door de kap.
De meeste goede kappen hebben een dubbel wand en zuigen dus ook aan aan de buitenkant van de kap.
Toerental toevoer en afvoer moet wel gelijk zijn.
Ik weet niet wat een nieuwe (inductie) kap kost ,maar ik zou hier niet mee “voort hakken ”
EN WTW ?
Ja ,die is nodig als het urenlang duurt,anders kun je beter stoken.
Dus alleen WTW bij bv. feestzalen,kantoren etc.
Wij gebruiken al jaren geen WTW meer ,maar kleine warmtewielen vanaf 750 m3/h
Rendement ligt hoger.
Voorbeeld
Enkele jaren terug hadden we 3 dagen -18 gr. buiten
Op een afzuiging voor leerbewerkingsruimte zat 12000 m3/h afzuiging en 10000 m3/h toevoer.
De lucht IN van -18 kwam met +2 uit het warmtewiel.
Onze warmtepomp lucht-lucht bracht de lucht naar +24 o C. (verdampingstemp was -23)
Een flinke besparing dus.
Van RV% werd 80 % teruggewonnen.
Vandaar dat wij warmtewiel-fan zijn.
gr. hen
Bedankt Hen, er komt sowieso een andere kap in ik begrijp alleen niet zo goed dat dit euvel niet wordt gemeld aan de klant
bij aanschaf. Die +2 is eigenlijk te koud voor bijna alle standaard warmtepompen, verwarm je dit nog verder op voordat het
de condensor in gaat? En wie levert die warmte wielen eigenlijk?
groet Sjef
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?