instroom koeltech.monteurs

• hen vdk

Wat zou het meeste resultaat geven?

keuze 1)

Belangstelling kweken voor koeltechniek na de2 jarige vervolgopleiding van metaal en electro na de VMBO door het uitloven van een cheque van 2000 euro bij het behalen van het moteursdiploma koeltechniek.

keuze 2)

Of het gratis toegang geven aan deze vervolg VMBO'ers tot de nationale en internationale vakwedstijden . (de Skills en world skills )

Ik ben zeer benieuwd naar reacties ,omdat ik me komende jaren wil bezig houden met het bevorderen van instroom en dat zonder (dure) poespas.

Als we daar de vakwedstrijden voor op moeten offeren is dat eigenlijk geen probleem ,want die kosten honderduizenden aan de poespas erom heen ,waar geen enkele leerling wat aan heeft.

• LvMeeteren

Hallo,

Mijn mening is dat het bevorderen van de instroom alleen gedaan kan worden door de leerling enthousiast te maken over het vakgebied. Geld geven om iemands keuze te beinvloeden is geen goede reclame voor de branche. Je moet jezelf ook afvragen wat voor soort mensen dat je dan aantrekt.

Keuze twee is op zich zo gek nog niet, je zal daarmee ongetwijfeld de instroom iets omhoog krikken. Maar zitten hele klassen op het VMBO daar op te wachten? Ik betwijfel het.

Zorg dat er meer bekendheid komt over het vak koeltechniek op scholen, laat ook de ouders van de leerlingen weten wat het vak inhoud. Laat ze weten waarom het een mooi vak is en dan volgt de instroom vanzelf.

• hen vdk

doe je mee komende jaren ?

groet

hen

• peter van dien

Hallo,

Je zou de nieuw komers ook moeten informeren naar de zeer lange werkweken en de in verhouding lage salarissen

peter

• Hans Erkelens

Hen,

Ik had een heel mooi verhaal voor je willen plaatsen. Ik heb een half uur zitten typen maar bij het plaatsen van het bericht ging er wat fout. Enkele @#$%^&* teksten vlogen hier over mijn bureau, maar mijn laptop bleef gelukkig gespaard. Die gebruik ik namelijk niet meer sinds is gebleken dat deze apparaten niet tegen een ferme vuistslag bestand zijn. Voor de rest ben ik zeer rustig!

Ik spreek je graag later nog eens over dit onderwerp.

• hen vdk

Toevallig begeeft mijn momitor het soms ,sinds enkele dagen.

Een lichtflits en niets meer dan een 3mm smalle verticale spleet.

Toevallig gebruiken wij twee hetzelfde gereedschap.

Met een twee soms drie flinke klappen op de monitor doet hij het weer.

Toch ga ik morgen maar eens uitzien naar een nieuwe.

Ps ,

M'n laptop staat achter mij.

gr. hen

• ART

De lange dagen is eenbeetje afhankelijk van de sector waar je in zit.Ik zelf zit veel in de industrie en daar heeft het maar te draaien,maar ikhoor ook vaak zat dat bedrijven zeggen we zullen een afspraak maken voor overmorgen!!!

Dan wordt de werkdruk al weer een stuk lager natuurlijk en salaris ach mij hoor je niet klagen.

Gr Art

• peter van dien

hallo,

als een compressor vastzit gebruik je dan een moker ????

peter

• hen vdk

Ja Peter dat heb ik bij een prive compressortje wel eens geprobeerd.

Dat lukte niet.

Bij m'n monitor wel.

Het is natuurlijk niet de professionele manier ,maar als je je ergernis even kwijt kan en hij doet het dan weer, dan is dat een leuke demonstratie .

Als je het maar niet bij klanten doet ,want dei begrijpen die techniek verkeerd.

gr. hen

• p.ouwendijk

Laatst heb ik een artikel gelezen dat de moderne jeugd niet zo veel geeft om geld

en status dus optie 1 is misschien niet zo aantrekkelijk.

Onze zoon heeft VMBO gedaan maar ik ben er niet zo van overtuigd dat dat een

goede basis is voor een start in de koeltechniek.( bestaat de lts nog ? )

Ik denk dat de koeltechniek ondanks dat het een boeiend vak kan zijn te weinig

uitstraling heeft in de maatschappij. Dat zal wel iets met het verleden te maken

hebben denk ik. De overheid stimuleerde ook alleen papieren vakken in het verleden.

Je had het alleen maar gemaakt in de maatschappij als je in een driedelig nerveus

gesneden van Gils rondliep en niet in een wat vettige overall. (niks mis mee)

Mijns inziens moet er toch nog wel wat overhoop worden gehaald om onze opvolgers vinden want de hedendaagse werkomstandigeheden laten voor de

toekomstige koelmonteur nog veel te wensen over.