instroom koeltech.monteurs

• hen vdk

Ja Piet het begint al met de basis .

Ik zeg al jaren dat VMBO ….alleen……., te vroeg is.

Persoonlijk heb ik dat ook ervaren met bezoeken voor snuffeldagen en het hebben van stagiaires.

Stom eigenwijs worden onderwijs mensen in de branche dan boos i.p.v. met

“praktische” oplossingen te komen.

Al onze instromers zijn MTS'ers maar dat zou ook anders mogen.

VMBO met nog 2 jaar metaal en elctro zou een perfecte instroom zijn.

Ik wil me als Orka bestuurder daar dan ook op richten en heb de hulp van het scholingsfonds “Otib” hierbij nodig.

En die hulp krijgen we ook denk ik en verwacht ik heel zeker..

Ik ben ervan overtuigd dat branchevererenigingen ,kvk's ,NEN's etc. met dure

Workshops daar vanaf moeten blijven.

Dat zijn net virussen die op bijverdiensten uit zijn zonder dat daar instroomresultaten vanaf komen.

Mijn instromers maakten bekend dat ze toch wel graag hun 5e dag van de week ,die ze naar school gaan ook graag betaald hadden.

Kijk en daar heb je scholingsfondsen voor met subsidies i.p.v. brancheverenigingingen of particulieren advies bureaus die alleen maar op geld uit zijn.

Laten we de kapiaalverslindende aktiviteiteiten zoals dure folders ,vakwedstrijden etc. eens achterwege om “praktisch” de scholen te bezoeken voor voorlichting.

Mijnsinziens moet dat gebeuren door praktijkmensen gesteund door bv. “OTIB”

Stropdasmensen van branches en onderwijs advies bureaus moeten daarvanaf blijven en maar eens gaan luisteren naar wat de installateurs denken en willen.

Ik geef de moed niet op en ga me de komende jaren hiervoor inzetten.

Via geeigende wegen zal ik collega's om hulp(inzet) vragen.

De beterweters die nog nooit gesleuteld hebben moeten we buiten de deur houden.

Voor de duidelijkheid; OTIB is een scholings fonds ,waar iedere installateur aan betaald.

Het bestuur bestaat uit werkgevers en werknemers (vakbonden)

Daar zit dus een enorme “beiderbelang” voor opleidingen.

je hoort nog zeker van me

vr. gr. Hen vdk

• peter van dien

Piet,

Weet je zoon al wat hij voor werk wil gaan doen?

Mijn zoon lacht mij uit (21 jaar) hij begrijpt niet dat ik dag en nacht aan het werk ben voor een paar klote centen die weer worden afgepakt door witte boorden criminelen.

Hij zit op het conservatorium hard rock en jazz, muziek produkties, opname en geluidstechniek en krijgt voor een optreden van een uurtje meer dan ik in een week

Hij koopt net zo makkelijk gitaren van 3500.00 tot 5000.00 euro en geluidsapparatuur en zijn bankrekening blijft groeien.

en die gasten vieren dag en nacht feest

denk je dan dat deze jongens in de koeltechniek of ander smerig werk willen doen? want de koeltechniek is geen mooi vak meer

peter

• Raymond

Beste collega's

Zoals bekend is de oude versie van de lts er niet meer en de mentaliteit op de lts is ook ver te zoeken.

Tegenwoordig heet het vmbo en dat betekend dat iedereen maar dan ook iedereen een diploma moet krijgen ook de leerlingen die helemaal niets kunnen en dat zijn er tegenwoordig al heel wat.

De jeugd van tegenwoordig is om een of andere reden gewoon anders als de leerlingen die op de voormalige lts een opleiding hebben gevolgd.uitzonderingen daargelaten.

Ik denk dat je je pijlen moet richten op een groep die wat serieuzer is en al wat werkervaring heeft.

En dan kan je gemakkelijker mensen duidelijker maken wat koeltechniek is en wat het allemaal inhoud.

Laat de jeugd maar lekker tobben en elektro en metaal leren want daar hebben ze op het vmbo ervaringen mee en dan moet je ze een paar jaar laten werken zodat ze er achter komen dat het simpele en eenvoudige werk niet alles is

En een volwassen mens die leergierig is kan je veel meer leren dan een persoon van 16-17 jaar.

En als je dan een medewerker hebt opgeleid die jezelf wilt houden dan geef je hem een goed salaris als belonig en houd niet alles voor jezelf want dan heb je weer veelste veel energie gestoken in het opleiden van je nieuwe werknemer die dan weer verder gaat

succes ermee

Raymond

• Hans Erkelens

Peter,

Wees trots op je zoon want kennelijk is hij zeer talentvol. Dan is het goed dat hij dat weet te vermarkten.

Het muzikantenbestaan is echter niet voor iedereen zo verdienstelijk.

Ik heb zelf jaren als uit de hand gelopen hobby in bands gespeeld en later op semi-prof basis de geluids- en lichttechniek hiervoor gedaan.

Ook dat waren lange dagen, en ik ben heel wat muzikanten (ook profs) en conservatoriumstudenten tegengekomen, die flink moesten schnabbelen om aan de kost te komen.

Ik zelf heb uiteindelijk definitief voor de koeltechniek gekozen omdat ik het een interessant vak vind, en het mij een meer fundamentele basis biedt dan de muziekindustrie.

En niet als minste: op latere leeftijd wordt drie keer per week sjouwen met de versterkers en boxen tot diep in de nacht toch ook wel wat vermoeiend.

Wat voor alle vakgebieden geldt, is dat je pas echt een goed vakman wordt als je een bepaalde passie voor het vak hebt. Dat maakt je leergierig en zorgt ervoor dat je je blijft ontwikkelen, zowel praktisch als theoretisch. De wil om te leren en te werken moet de belangrijkste motivatie zijn.

Om instroom van nieuwe monteurs te bevorderen moet het vak koeltechniek wel onder de aandacht worden gebracht. Onbekend maakt namelijk onbemind. Over de manier waarop dit moet gebeuren kan wellicht nog eens worden nagedacht. Het uitloven van een beloning bij het behalen van het diploma vind ik zelf wat bedenkelijk als middel tot “zieltjeswerving”. Het belonen van een verworven competentie is iets dat tussen werkgever en werknemer thuishoort. Waardering is belangrijk, maar dat hoeft niet altijd in geld te worden uitgedrukt.

Ieder vak heeft zo zijn plus en minpunten. En om in de sfeer van dit verhaal te blijven: Een muzikant heeft bijna altijd avond- en weekenddienst, dus als je deze frequentie wat wilt minderen, kun je altijd nog koelmonteur worden.

• Bernie Willems

Beste Hen,

Het probleem van de te lage instroom van koeltechnische monteurs bestaat uit 2 componenten. A. Te weinig jonge mensen kiezen voor een technische opleiding B. Degenen die een technische opleiding kiezen komen tijdens hun studie niet in aanraking met koeltechniek. Het probleem A kan alleen landelijk worden opgelost door de scholen zelf, eventueel ondersteund door de overheid. Probleem B ligt bij onszelf als branche en daar kun jij veel in betekenen. Er zijn in de opleiding van een student slecht enkele momenten dat ze zich bezig houden met een branche-keuze, en dat is tijdens de stage-periode, het zoeken naar een afstudeeropdracht en op het moment dat ze een baan zoeken. Er zijn in Nederland tienduizenden technische studenten die een stageplaats zoeken, echter de koeltechnische bedrijven creeren onvoldoende stageplaatsen. Daar zou jij een rol in kunnen spelen. Ik heb via mijn website toegang tot de stagiaires gecreeerd. Jij zou de koeltechnische bedrijven kunnen benaderen om stageplaatsen te creeren, en dan niet als magazijnhulpje maar een stage waaruit ze een keuze voor de koeltechniek kunnen maken.

Als je serieus iets wil gaan doen om de instroom te bevorderen kun je me bellen:0161-240841. Ik heb daar voldoende eenvoudige en effectieve ideen over.

De opmerking over de (te) lage salariering van koeltechnisch monteurs kan ik vanuit mijn ervaring als werving en selectiebureau pertinent tegenspreken. Het is omgekeerd: een koelmonteur wordt significant beter betaald dan een verwarmings of elektromonteur

Bernie Willems

CoolJob.nl

• hen vdk

Dit bericht is voor de andere lezers.

Met Bernie heb ik intussen constructieve mails utgewisseld.

Er begint iets te broeden.

Wordt vervolgd……………………

groeten Hen vdk