vergoeding weekeind dienst

• Hans Erkelens

Wat is een reëele vergoeding voor een monteur, die een weekeind stand-by is voor storingsmeldingen? Dit los gezien van eventuele vergoedingen als er daadwerkelijk gewerkt moet worden. (Het aantal storingsmeldingen in het weekeind is vrijwel nihil)

Wij orienteren ons hierop omdat wij binnenkort ons eerste personeelslid willen gaan inroosteren. We gaan hiervoor bij voorkeur uit van de marktwerking i.p.v. het CAO boekje. Vandaar de vraag.

• henvdk

Voor een hele week afluisteren band en storingen doen 27,50 euro

Uren aan Cao overuren tarief.

Een hele week niets is dus 27, 50 extra

Dat bedrag is bruto.

groet hen

• hanske

is wel een beetje weinig,als je rekening houdt met het feit dat je opgeroepen KUNT worden,

maw je kunt in principe geen (belangrijke) afspraken maken

ps cao is op dit moment iets hoger als je 27 euro

• henvdk

staat niks van in CAO.

27,50 is extra boven de urenvergoedingen.

Je kunt alles plannen ,behalve niet aanwezig zijn.

En daarvoor heb je een hoger VAST maandsalaris dan een montagemonteur.

Niet mee eens zijn en weggaan is voor iedereen vrij.

gr.

• hanske

Oproepdiensten: Consignatie (bereikbaarheidsdienst/aanwezigheidsdienst)

Voor het beschikbaar zijn van medewerkers, die desgewenst direct opgeroepen kunnen worden voor werk, gelden nadere voorschriften (art 5:91 ATW). Het gaat om een regeling waarin een medewerker minimaal twee aaneengesloten periodes van 7 x 24 uur, geen oproepdienst heeft, in iedere 4 weken.

Uren waarop een medewerker wel bereikbaar moet zijn, maar niet werkt en niet fysiek op de werkplek aanwezig hoeft te zijn, worden niet als arbeidstijd aangemerkt. Dat neemt niet weg dat er voor die tijd meestal een vergoeding wordt gegeven. Doorgaans is de vergoeding per uur bereikbaarheidsdienst lager dan normaal, wat evenwel niet strijdig zal zijn met de voorschriften van de Wet minimumloon. Dit komt doordat deze consignatie niet wordt gezien als arbeidstijd, waardoor de inkomsten dus ook geen inkomsten uit arbeid zijn. Daarom is deze vergoeding niet te zien als loon volgens die wet (4.1.6.). Dit is allemaal anders wanneer men fysiek aanwezig moet zijn op de werkplek tijdens de consignatie. Dan geldt dat de tijd dat iemand op de werkplek aanwezig is ook gezien wordt als arbeidstijd en normaal betaald dient te worden. Binnen het sociale zekerheidsrecht wordt een bereikbaarheidsdienst wel gezien als arbeidstijd. Daarom is er uitdrukkelijk bepaald dat er bij eventuele werkloosheid, geen rekening wordt gehouden met de uren waarop een medewerker niet werkte maar wel bereikbaar moet zijn en daarvoor een lage beloning ontvangt. Deze uren tellen wel mee om te beoordelen of hij aan de weken- en jaren-eis voldoet (3.7.).

• expertr

beste henkvdk ik vind het echt naar om te lezen wat jij voor schrijft,

als zijnde vergoeding . bent u de eigenaar van het bedrijf die deze vergoeding geeft.

gr expertr

• Hans Erkelens

Wat voor vergoeding vind jij dan wel reëel, expertr?

Daar ben ik juist benieuwd naar.

• expertr

hoi hans nou ik denk dat je zeker 50 eurie minimaal per dag ,

moet betalen service namens je bedrijf mag best betaald worden.

gr expertr

• Hans Erkelens

On 2007-12-19 at 07:17:57,

The following information was submitted:

From Host: 81.205.126.13

Bericht = zal Ricardo wel leuk vinden,als er zo word gehandeld over zijn salaris…..

(afzender: collega@planet.nl)

Bovenstaand bericht ontving ik buiten dit prikbord om, in mijn postvak. Dat vind ik jammer, want juist deze anonimiteit vind je in ons bedrijf niet terug.

Hier binnen heerst gelukkig geen dictatuur. We hebben geen geheimen en houden van “open” communicatie. Dit, in combinatie met zeer gevarieerd werk en een marktconforme beloning, maakt dat de persoon in kwestie het prima naar z’n zin heeft bij ons bedrijf.

Uit de bewoordingen van de afzender destilleer ik zelfs een vorm van afgunst.

Als je goed leest, staat overigens het salaris hier niet ter discussie. Ook wordt er nergens over “gehandeld”. Er is toch een duidelijk verschil tussen handelen, en het uitlokken van reacties op een forum. Onderhandelen doen wij doorgaans zonder tussenkomst van derden. Overigens is dit forum voor iedereen toegankelijk, dus ook voor de betrokken persoon, en die weet er van!

En dan tenslotte mijn reactie op het anonieme e-mail bericht: Ja, Ricardo vindt het leuk dat wij zo handelen. Hij komt niets tekort….en groet hierbij zijn vermoedelijke ex-collega.

Een constructieve bijdrage aan de discussie op dit forum zou de afzender overigens meer sieren.

• peter van dien

hans,

bekijk dit eens http://www.vvmc.nl/2007/cao/NS/hfd8.2.htm niet het zelfde vak maar van openbaar vervoer

ook storingsdiensten vallen hieronder

peter

www.vvmc.nl/2007/cao/NS/hfd8.2.htm