reparatie en ped

• henvdk

Dag Willem,

je schreef

Voor wat betreft de veerveiligheden, is het niet zo dat deze alleen verplicht zijn boven de 152 mm diameter van het vat als deze van het systeem kan worden gescheiden, dwz niet van toepassing is als er alleen aan de uittredekant een afsluiter zit zoals vaak het geval is

Eerst reparatie;

Installaties die in de PED-tijd zijn gemonteerd met niet PED-materiaal voldoen niet aan de wet.

De klant (advocaat) zal zich op dat feit beroepen als er onenigheid is.

Neem je die installatie over dan zal die moeten gaan voldoen ,doch dat is niet jouw verantwoording.

De klant erop wijzen wel ,anders spreekt hij jou daar weer op aan.

Het lijkt vergezocht en heb het nog niet meegemaakt.

MAAR mijn Nobo wel al een paar keer met flinke hoge claims vanuit de gebruiker.

De ingeblokte tank;

Willem ik heb me de blaren op de lippen geluld ,want ik lees en las het zoals jij het ziet.(<100ltr niet ingeblokt hoeft niet)

Een Nobo heeft een chart gemaakt waarop alle tanks boven de 152 een afblaas moeten hebben.

Zijn argument is dat dat moet volgens de veiligheidsanalyse.

Laten we zeggen ;dan heeft “GOD ”gesproken.

(sorry Nobo)

Vanaf die tijd plaatsen we ze standaard .

Alleen de veilgheid van een paar tientjes dus.

De handreset pressostaat laten we dan achterwege bij de cat 2.

Er zit wel een druksensor op voor uitschakelen bij te hoge druk.

Maar dus via een logo-processortje van Siemens.

Ik stuur je per mail de Chart op. (gratis natuurlijk)

gr. hen

Voor wat betreft de veerveiligheden, is het niet zo dat deze alleen verplicht zijn boven de 152 mm diameter van het vat als deze van het systeem kan worden gescheiden, dwz niet van toepassing is als er alleen aan de uittredekant een afsluiter zit zoals vaak het geval is

• peter van dien

Ik wil toch even reageren op de vaten.

Op de oudere dwm aggregaten zaten vloeistofvaten van veel meer dan 153 mm en daarbovenop zit een plug met een propje (soldeertin??) als deze eruit plopt en dat heb ik een paar keer meegemaakt dan is de gehele installatie leeg een veerveiligheid klinkt leuk maar dan verlies je ook koudemiddel tenzij je het terug voerd naar de zuigleiding voor een breekplaat precies hetzelfde daar zou een flinke sirene op moeten zitten zodat iedereen kan horen dat deze kapot is

wat denk je van stoomleidingen, stadsverwarming ik zou graag willen weten of die ook aan de PED voldoen bv water temp intrede 160° C leiding diameter 45 tot 50 cm

peter

• henvdk

Dag Peter,

Ik voel me niet geroepen om over de PED inhopudelijk over het waarom van de artikels te gaan discussieren .

Dat heb ik al jaren terug gedaan.

Ik probeer antwoord te geven op vragen ,waarvan ik weet dat ik ze bij de hand heb gehad bij de Nobo.

Wat jij vraagt over stoomleidingen staat ook in de richtlijn ,maar die heb ik niet bekeken.

Ik heb zelfs een discussie gehad met een PED-adviseur over een weegschaal.

Ik vertelde hem dat een pas geijkte weegschaal gevallen was en dat ik er 9 liter water opzette en dat die schaal 10 kg aangaf.

Hij zei dat ik 10 kg moest noteren omdat ik aantoonbaar een geijkte weegschaal had.

Sinds die tijd laat ik ze maar lullen .

gr. hen.

ps. Ik stuur je zo dadelijk wat over salarissen per mail

• Willem

Bedankt Hen

• peter van dien

hallo Hen,

ik heb het over een stadsverwarming met heetwater druk tussen de 40 en 50 bar bij 160°C het systeem heeft een paar warmte wisselaars zodat er een water temp oveblijft van 98°C deze gaat via een drieweg klep naar een weer een warmte wisselaar en dan naar een airco unit wanneer is het mijn verantwoording want het geheel gaat één stuk worden

peter

• henvdk

Dag Peter,

Daar ben ik helemaal niet in thuis ,maar als je de richtlijn bekijkt bij art. 1 dan zie je dat verwarming er niet onder valt.

Natuurlijk moet je die wel beveiligen met een overstort 3 of 6 bar?

Artikel 1

Toepassingsgebied en definities

3. Niet onder het toepassingsgebied van deze richtlijn vallen:

3.20. radiatoren en buizen in systemen voor warmwaterverwarming;

Net zoals bij de machinerichtlijn ,een horloge niet eronder valt ,hebben ze ook wat bedacht voor cola-blikjes.

Moet je nagaan Peter ,dat ze daar JAREN over gedaan hebben.

3.17. flessen of blikjes voor koolzuurhoudende dranken, bestemd voor eindconsumptie;

Het is het dus niet waard Peter dat we ons daar meer dan nodig over opwinden.

Die trein blijft toch lopen.

Loop maar mee zolang je dat zonder teveel moeite kunt.

gr. hen

• Willem

volgens mij valt het primaire gedeelte bij stadskoeling en stadsverwarming sowieso onder verantwoordelijkheid van het energiebedrijf

• Terpstra

“ concurrentiepositie tov (kleinere) installateurs die het niet zo nauw nemen, of beter gezegd aan de minimale eisen voldoen.”

Willem wat moet ik me hier nou bij voorstellen?

ik ben een kelin bedrijfje (2 man) pa en zoon. kleinere installateurs die het niet zo nauw nemen?

Ik werk me drie keer in de rond met al die toestanden, zowel stek klopte nagenoeg altijd en nu de ped ook, dus………..ik neem aan dat ik dit even verkeerd opvat.

• Willem

Beste heer Terpstra

Is zeker niet zo bedoeld nee, excuus als het wel zo overkomt, ben het met je eens dat de woordkeuze wellicht beetje ongelukkig was. “Het niet zo nauw nemen” was meer een eerdere beeldvorming waar ik aan refereerde, die volgens mij meer ging over illegale praktijken die er in de branche nog steeds schijnen voor te komen en waardoor de kleine installateur in een lastige concurrentiepositie kan komen.

Wat ik wel zeg is dat je uit concurrentie-oogpunt verschillende afwegingen kan maken als het om goed vakmanschap gaat, en dat er dan eigenlijk gekozen moet worden om het minimaal vereiste aan te bieden ipv eventuele extra's om het zo maar even te noemen, en zie het dan in de context van mijn verhaal.

Het is zeker niet persoonlijk bedoeld!

Vriendelijke groet

Willem

• Terpstra

Dit heeft eigenlijk niets meer te maken met de vraag van de heer van Dien, maar wat mij zeer bevreemd is, dat autogarages niets meer met stek te maken hebben tot 3 KG vulling in een autoairco systeem. Men hoeft niet meer stek erkend te zijn en kopen de vulling 134a bij halford of iets dergelijks, dus geen registratie meer van koudemiddelen enz. terwijl wij hier nog wel aan regels zijn gebonden als installatie bedrijf en alleen wordt aangescherpt.. Ook afkomstig vanuit Brussel zeker. Het lijkt er op dat men bezig is om de kleine bedrijven er moetwillig uit te werken, omdat het voor een klein bedrijf zolangzamerhand niet meer te doen is

alles alleen op te moeten lossen.

Hiermee kom ik gelijk even op het berichtje van de heer van Dien betreffende “salaris monteur”

“ Ik ben op aandringen van de Hr. J. Hoogkamer toch weer lid geworden van de NVKL want alleen is maar alleen en aan wie moet je vragen stellen dus??, ik zal kontakt opnemen”

Ik vrees dat “ alleen is maar alleen” ook als lid bij de NVKL zo zal blijven heer van Dien.

Ondanks dat ik overal aan voldoe, denk ik wel eens het is tegenwoordig misschien beter onwetend te zijn dan wetend. Het kost onnoemenlijk veel tijd en bakken met geld.(heb ik het nog niet over de ergenissen die daar bijkomen)