reparatie en ped

• peter van dien

Hr. Terpstra,

Als je lid bent van iets kan je altijd vragen stellen ook al is het niet belangrijk ik ben nergens lid van ik kan geen vragen stellen wat betreft PED ed en als ik wat vraag aan iemand die zg iets weet dan weet ik nog steeds niet wat waar is want er zijn altijd mensen die denken dat ze het weten maar uiteindelijk geen ene malle moer weten dat geld natuurlijk niet voor de colega's die hier elke dag mee bezig zijn

peter

• Terpstra

klopt Peter, ik ben zelf ook NVKL lid, alleen de vragen worden wel duur betaald.

Maar goed, als je maar antwoord op de vragen krijgt is dan van belang. Dat moet z'n geld dan waard zijn denk ik.

• Hans Erkelens

Het is nog maar de vraag of de auto airco branche straks zonder erkenning of registratie zijn koudemiddelen kan inkopen. Volgens het F-gassen besluit zou dat straks niet meer moeten mogen.

• henvdk

Hans , je zegt niet meer moeten mogen.

Er mag zoveel niet en dat ben ik allang zat ,dus ga ik m'n eigen weg .

Wel binnen de regels en wetten.

Maar ik geloof niet meer in Sinterklaas.

Wat dat autogas aangaat.

Ik dacht 2011 is chemisch koelmiddel verboden in auto's.

Dat wordt dan Co2 of 12345fy van Dupont.

Zie hiervoor eerdere berichten in autovakbladen.

En dat valt niet onder de ef-gassen

Tot die tijd wordt gedoogt .

En daarna?

Dat is 2e hands en R134a spuitbussen kun je overal kopen.

gr. hen

• Willem

Nieuwe vraag eigenlijk, maar wel in relatie tot onderwerp:

Het vervangen van Carrier condensingunits op een een LBK (bestaande luchtbehandelingsinstatie dus), waarbij eigenlijk alleen de verdamper blijft zitten in de LBK en verder over wordt gegaan van R22 naar R407C, dus nieuwe condensingunit (vlgs Carrier Cat II voor de Ped), nieuw leidingwerk en nieuwe expansieventielen.

Waar valt dit onder, “Reparatie” = 1 op 1 vervanging, “Modificatie” of “Nieuwbouw”, en waarneer dient dit dan volgens Ped uitgevoerd te worden.

• henvdk

Dag Willem ,

Mij lijkt ,aanmelden voor catII met CE verklaring voor de nieuwe spullen.

Unit heeft al papieren.

Bestaande LBK verandert niet van druk.

Willem ik ben in deze niet 100% zeker ,dus Nobo raadplegen.

Maar ,voor jezelf zou ik zeggen opnemen bij je andere installaties van catII

Voor je aansprakelijkheid moeten leidingen en andere nieuwe componenten wel PED zijn.

Maar van leidingen en unit heb je conformiteitsverklaringen.

Ikzelf zou aanmelden.

gr. hen