liquide hammer

• Edwin

Hallo Peter,

bedankt voor je reactie, zoals je in mijn laatste bericht hebt kunnen lezen, heb ik de door laat vervangen voor een maatje kleiner, probleem is opgelost.

Dit is alweer en anderhalf jaar terug, de installatie was toen net een paar weken in bedrijf genomen. Ik werd hier voor toen 'snachts voor gebeld, omdat de klant het niet vertouwde het geluid wat de installatie maakte. Sinds dien draait de installatie goed. Maar de vraag die ik graag beantwoord wil krijgen is nog steeds: hoe kan een TEV met uitwendige druk vereffening als een open dicht klep gaan werken??????

Dit zijn voor mij van die dingen die komen af en toe boven borrelen in mijn hoofd, ik kan het dus zelf niet beredeneren wat er in die situatie in het ventiel gebeurd,

vandaar de vraag hier op het prikbord.

Groet Edwin

• Terpstra

vanwege een te grote doorlaat te veel vloeistof in verdamper, uittredende vloeistof wordt via uitwendige drukvereffening gemeten die dan “hoogst waarschijnlijk” ventiel geheel sluit totdat vloeistof is verdwenen. Laat ventiel daarna weer werken via balg. Verdamper krijgt weer te veel vloeistof vanwege te grote doorlaat en zal zich dit weer herhalen.

Met de te grote doorlaat zal ventiel ook niet juist kunnen moduleren, deze blijft maar stromen.

kijk eens naar een doorsnee tekening van dergelijke Danfoss ventielen. Volgens mij is dat er op te zien wat er uiteindelijk inwendig gebeurt.

• Edwin

Hallo Mr Terpstra, dank je voor je reactie,

mijn ervaring daar was nml kort slagen in het leidingwerk, met kort bedoel ik, iedere seconde een slag.

Ik had nooit gedacht dat een TEV zo snel kan openen en sluiten.

Nogmaals bedankt.

Groet Edwin

• Patrick

Deze korte slagen betekenen dat de TEV gaat “resoneren”. Dit komt doordat de vloeistof omderkoelt wordt met als gevolg dat er zich totaal geen flashgas meer in de vloeistofleiding bevindt waardoor er liquid hammer optreedt. (vloeistof niet comprimeerbaar toch?) Doordat de vloeistof onderkoelt wordt kan de doorlaat wellicht kleiner gekozen worden ivm capaciteit (zie P log-H diagram). Doordat deze doorlaat te groot gekozen wordt gaat het ventiel hunten waardoor deze vloeistofslag gaat optreden (resoneren). Wanneer dit probleem optreedt is het zaak dit zo snel mogelijk te verhelpen daar de installatie mechanisch zwaar belast wordt, waardoor zelf de vloeistofleiding kan scheuren.

• Edwin

Patrick, bedankt voor je reactie.

Ik heb het nu helder voor me.

Groet Edwin

• Hans Erkelens

Flashgas in een vloeistofleiding lijkt mij koeltechnisch gezien een ongewenste situatie. Het kan toch niet zo zijn dat iedere installatie zonder flashgas in de vloeistofleiding dit soort problemen geeft. Met andere woorden: we moeten de installaties anders gaan ontwerpen om er zeker van te zijn dat er een gedeelte flashgas in de vloeistofleiding ontstaat.

• Willem

Ik heb het met dezelfde verbazing gelezen als jij Hans

Mvg Willem

• Edwin

Hallo Hans en Willem,

kunnen jullie het mij uitleggen???

Alvast bedankt.

Groet Edwin

• Hans Erkelens

Nee, want ik ken het door jou beschreven verschijnsel niet.

Patrick doet in zijn bericht voorkomen dat flashgas in de vloeistofleiding noodzakelijk is, omdat anders jouw “problematiek” als vanzelfsprekend optreedt, en daar ben ik het niet mee eens.

Overigens, het is een LogP-h of h-logP diagram, maar geen P-logH diagram. Dit echter ter zijde.

Het belangrijkste is natuurlijk dat jouw probleem inmiddels is opgelost, al ben ik ook wel benieuwd naar de oorzaak.

• peter van dien

Als het ventiel defect is dan sluit het zichzelf en blijft dicht.

zoals je zei de doorlaat was te groot dus te veel vloeistof door het ventiel en de vloeistofsnelheid door het ventiel neemt toe het ventiel wordt dichtgedrukt, de vloeistofsnelheid neemt af en stopt het ventiel gaat weer open enz. enz.

vaak zit de vloeistofklep op het aggregaat dat veroorzaakt ook een enorme snelheid bij openen, totdat de vloeistof de doorlaat tegenkomt een klap is het gevolg het ventiel slaat dicht

als er mensen zijn die dit niet geloven moeten ze het proberen

peter van dien