liquide hammer

• Edwin

Peter bedankt voor je uitleg, dit komt op mij geloofwaardiger over.

Groet Edwin

• Edwin

Hans bedankt voor je reactie, de uitleg van Peter is voor mij ook verklaarbaar,

ik had nooit verwacht dat de snelheid de oorzaak is. De snelheid met de massa van het koudemiddel wat ineenkeer tot stilstand komt veroorzaakt de klap.

Groet Edwin

• Art

Ik kan me voorstellen dat een te groot TEV gaat hunten en als dat te erg wordt(open dicht schakelen) dan zal de vloeistofleiding inderdaad gaan klapperen.

De term liquid hammer ken ik van de nieuwere koudemiddelen met name bij electronische ventielen.Zwaar onderkoelde vloeistof met een te hoge snelheid slaat de bochten kapot.Te voorkomen door leidingwerk goed beugelen(duh) en de vloeistof snelheid zeker onder de 1 m/s houden.Bij bijvoorbeeld de akc ventielen de vloeistofleiding berekenen op ventiel capaciteit en niet op verdamper capaciteit.

Dus bij een verdamper van 20kW met een akv van 28 kW de vloeistof leiding berekenen bij 28 kW.Dit zijn gewone Danfoss voorschriften.

Groeten Art

• Edwin

Dankje voor je reactie / info.

Groet Edwin

• peter van dien

kijk ook eens bij google onder cavitatie

peter

• Edwin

Goeie tip,

dankje Peter.

Groet Edwin

• paul deelen

vloeistofslag is het feit dat in een compressor (met zuigers) de vloeistof niet snel genoeg door de uitlaat kan geperst worden en dan de deksel (waar de kleppen inzitten) omhoog drukt hetgeen resulteert in een luid geklapper dat uit de cylinders komt.

dan heb je nog vloeistof slag dat veroorzaakt wordt door condenserende gassen in een vloeistofleiding.

dan een klappen als een vloeistofleiding ineens dichtgaat (bijvoorbeeld een wasmachine en als de leidingen dan een beetje loshangen hoor je dat door het hele huis.

dit laatste zal bij jou het geval zijn. zeker als het een seconde duurt.

de klep gaat inderdaad te ver open er komt teveel flashgas dat een hoge druk veroorzaakt en dus de tex gaat direct dicht. als de stroomsnelheid erg hoog is dan zal de klep door de grote druk snel sluiten.

dat is dimensioneren en dus onder de 1m/s bliojven.